William Friedkin 87 éves korában hunyt el.
William Friedkin már a ’70-es években letette rendezői védjegyét olyan filmekkel, mint a Francia kapcsolat (1971) - amelyért a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat is átvehette, Az ördögűző (1973) - amiért Oscarra jelölték - és A félelem ára (1977). Kivételes vizuális látásmód jellemezte, és az a törekvés, hogy komolyan kezelje a műfaji témákat. Filmjei a „félelem és a paranoia természetfeletti érzését közvetítik, e kettő régi barátom” – írta a The Friedkin Connection című tíz éve megjelent memoárjában.
Fillérekből, nagyrészt gerillamódszerekkel készült a filmtörténet egyik legnagyobb klasszikusa, amely valós eseményeket dolgoz fel, és amelynek főszereplője majdnem otthagyta a francba az egészet, olyan jól motiválta a rendező!
Tovább
Egy olyan filmes generáció tagja volt, akik felforgatták a stúdiórendszert, és provokatív, individualista, tekintélyellenes filmeket készítettek.
Friedkin az életben is provokatív volt: még ifjú rendező volt, mikor 1965-ben megrendezte a The Alfred Hitchcock Hour egyik epizódját. Ám Alfred Hitchcock elégedetlen volt vele – nem a munkájával, hanem azt tette szóvá, hogy nem viselt nyakkendőt. Friedkin nem felejtette el az esetet, és amikor a Francia kapcsoltért elnyerte az Amerikai Rendezők Céhének díjat, a pódiumról lelépve Hitchcock mellett haladt el, akinek megmutatta csokornyakkendőjét, és annyit mondott: „Na, hogy tetszik a nyakkendő, Hitch?”
A filmkészítést viszont nagyon is komolyan vette, és még Az ördögűzőt is olyan szintre hozta eredeti látásmódjával, hogy nem véletlenül lett kultikus ez az amúgy B-filmnek készült horror. Apropó, érdekesség, hogy Friedkin nem is horrornak, hanem drámának tekintette a sztorit, amit gazdagon fel kell tárni.
A rendező szívelégtelenségben és tüdőgyulladásban halt meg Bel Air-i otthonában. A halálhírt felesége, az egykori producer és stúdióvezető, Sherry Lansing közölte.
ez is érdekelhet
William Friedkin, az Ördögűző rendezője a híres pap, az azóta elhunyt Gabriele Amorth atya ördögűzését filmezte le.
Tovább
Friedkint számtalan kollégája búcsúztatta a közösségi médiában. Francis Ford Coppola az Instagramon búcsúzott tőle, és többek közt ezt írta: „Szeretnivaló, ingerlékeny személyisége egy csodálatos, briliáns és mély érzésű nagyembert takart. Nagyon nehéz felfogni, hogy soha többé nem fogom élvezni a társaságát, de a munkái legalább helyettesítik őt.”
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Guillermo del Toro egy tweetben búcsúzott tőle egy közös képpel, amihez ezt írta: „A világ elvesztette a mozi egyik istenét. A filmművészet egy igazi tudóst veszített el, én pedig egy kedves, hűséges és igaz barátot. William Friedkin elhagyott minket. Áldottak voltunk, hogy velünk volt.”
The world has lost one of the Gods of Cinema. Cinema has lost a true Scholar and I have lost a dear, loyal and true friend. William Friedkin has left us. We were blessed to have him. pic.twitter.com/6Mi0EL1gla
— Guillermo del Toro (@RealGDT) August 7, 2023
Elijah Wood azt írta: „Ó, ember… Egy igazi filmes, akinek a hatása örökké fog tartani. Viszlát, William Friedkin!”
Aww man…a true cinematic master whose influence will continue to extend forever. So long, William Friedkin pic.twitter.com/sXppoS0FVK
— Elijah Wood (@elijahwood) August 7, 2023
Joe Dante szintén egy közös képpel búcsúzott a rendezőtől, ami egy podcast-felvétel során készült.
RIP William Friedkin, one of our very first guests on our podcast, The Movies That Made Me. pic.twitter.com/W3WT2LekDc
— Joe Dante (@joe_dante) August 7, 2023
És ide kívánkozik még a The Black List búcsúztatója is, mivel egy elementáris képet osztottak meg Az ördögűző forgatásáról.
RIP William Friedkin, a key figure of the New Hollywood era and director of iconic films such as THE EXORCIST, SORCERER, TO LIVE AND DIE IN LA and THE FRENCH CONNECTION, for which he won Best Director in 1972.
— The Black List (@theblcklst) August 7, 2023
Thanks for all the incredible stories you shared with us, William. pic.twitter.com/RSa29NnJ6g
Ellen Burstyn pedig, aki Az ördögűzőben a megszállt lány édesanyját játszotta, így emlékezett a rendezőre:
„Barátom, Bill Friedkin egyedi volt: okos, művelt, bátor és rendkívül tehetséges. A forgatáson mindig tudta, mit akar, és bármit megtett volna érte, de képes volt elengedni, ha valami jobbat látott. Kétségtelenül zseniális volt.”
Fredkin sajnos már nem érhette meg utolsó filmjének bemutatóját: a The Caine Mutiny Court-Martial premierje a 80. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon lesz, versenyen kívül. A rangos filmes eseményre augusztus 30. és szeptember 9. között kerül sor. A film Herman Wouk azonos című színpadi művének adaptációja, és ezzel egyfajta trilógia záródarabja is a rendező életművében, hiszen a Bogárűző (2006) és a Gyilkos Joe (2011) is színpadi művek filmes adaptációja.
A The Caine Mutiny Court-Martial különlegességéről maga a rendező így nyilatkozott:
„Soha nem tört ki lázadás az Egyesült Államok haditengerészetében. Herman Wouk gyakorlatilag létrehozta az első és egyetlen lázadást az Egyesült Államok hadseregében.”
(via Slashfilm, The Hollywood Reporter, The Wrap)