Így búcsúztak a pályatársak Az ördögűző rendezőjétől

William Friedkin 87 éves korában hunyt el.

William Friedkin már a ’70-es években letette rendezői védjegyét olyan filmekkel, mint a Francia kapcsolat (1971) - amelyért a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat is átvehette, Az ördögűző (1973) - amiért Oscarra jelölték - és A félelem ára (1977). Kivételes vizuális látásmód jellemezte, és az a törekvés, hogy komolyan kezelje a műfaji témákat. Filmjei a „félelem és a paranoia természetfeletti érzését közvetítik, e kettő régi barátom” – írta a The Friedkin Connection című tíz éve megjelent memoárjában.

10 érdekesség a Francia kapcsolatról

Fillérekből, nagyrészt gerillamódszerekkel készült a filmtörténet egyik legnagyobb klasszikusa, amely valós eseményeket dolgoz fel, és amelynek főszereplője majdnem otthagyta a francba az egészet, olyan jól motiválta a rendező!

Tovább

 

Egy olyan filmes generáció tagja volt, akik felforgatták a stúdiórendszert, és provokatív, individualista, tekintélyellenes filmeket készítettek.

Friedkin az életben is provokatív volt: még ifjú rendező volt, mikor 1965-ben megrendezte a The Alfred Hitchcock Hour egyik epizódját. Ám Alfred Hitchcock elégedetlen volt vele –  nem a munkájával, hanem azt tette szóvá, hogy nem viselt nyakkendőt. Friedkin nem felejtette el az esetet, és amikor a Francia kapcsoltért elnyerte az Amerikai Rendezők Céhének díjat, a pódiumról lelépve Hitchcock mellett haladt el, akinek megmutatta csokornyakkendőjét, és annyit mondott: „Na, hogy tetszik a nyakkendő, Hitch?”

Forrás: Rosdiana Ciaravolo/Getty Images

 

A filmkészítést viszont nagyon is komolyan vette, és még Az ördögűzőt is olyan szintre hozta eredeti látásmódjával, hogy nem véletlenül lett kultikus ez az amúgy B-filmnek készült horror. Apropó, érdekesség, hogy Friedkin nem is horrornak, hanem drámának tekintette a sztorit, amit gazdagon fel kell tárni.

A rendező szívelégtelenségben és tüdőgyulladásban halt meg Bel Air-i otthonában. A halálhírt felesége, az egykori producer és stúdióvezető, Sherry Lansing közölte.

ez is érdekelhet

Rettenetes volt - mondja az Ördögűző rendezője, aki felvételt készíthetett egy valódi ördögűzésről

William Friedkin, az Ördögűző rendezője a híres pap, az azóta elhunyt Gabriele Amorth atya ördögűzését filmezte le.

Tovább

 

Friedkint számtalan kollégája búcsúztatta a közösségi médiában. Francis Ford Coppola az Instagramon búcsúzott tőle, és többek közt ezt írta: „Szeretnivaló, ingerlékeny személyisége egy csodálatos, briliáns és mély érzésű nagyembert takart. Nagyon nehéz felfogni, hogy soha többé nem fogom élvezni a társaságát, de a munkái legalább helyettesítik őt.”

Guillermo del Toro egy tweetben búcsúzott tőle egy közös képpel, amihez ezt írta: „A világ elvesztette a mozi egyik istenét. A filmművészet egy igazi tudóst veszített el, én pedig egy kedves, hűséges és igaz barátot. William Friedkin elhagyott minket. Áldottak voltunk, hogy velünk volt.”

Elijah Wood azt írta: „Ó, ember… Egy igazi filmes, akinek a hatása örökké fog tartani. Viszlát, William Friedkin!”

Joe Dante szintén egy közös képpel búcsúzott a rendezőtől, ami egy podcast-felvétel során készült.

És ide kívánkozik még a The Black List búcsúztatója is, mivel egy elementáris képet osztottak meg Az ördögűző forgatásáról.

Ellen Burstyn pedig, aki Az ördögűzőben a megszállt lány édesanyját játszotta, így emlékezett a rendezőre:

„Barátom, Bill Friedkin egyedi volt: okos, művelt, bátor és rendkívül tehetséges. A forgatáson mindig tudta, mit akar, és bármit megtett volna érte, de képes volt elengedni, ha valami jobbat látott. Kétségtelenül zseniális volt.”

Fredkin sajnos már nem érhette meg utolsó filmjének bemutatóját: a The Caine Mutiny Court-Martial premierje a 80. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon lesz, versenyen kívül. A rangos filmes eseményre augusztus 30. és szeptember 9. között kerül sor. A film Herman Wouk azonos című színpadi művének adaptációja, és ezzel egyfajta trilógia záródarabja is a rendező életművében, hiszen a Bogárűző (2006) és a Gyilkos Joe (2011) is színpadi művek filmes adaptációja.

A The Caine Mutiny Court-Martial különlegességéről maga a rendező így nyilatkozott:

„Soha nem tört ki lázadás az Egyesült Államok haditengerészetében. Herman Wouk gyakorlatilag létrehozta az első és egyetlen lázadást az Egyesült Államok hadseregében.”

(via Slashfilm, The Hollywood Reporter, The Wrap)