Mads Mikkelsen legalulértékeltebb filmje és alakítása

Nem érdemes kihagyni Az igazság bajnokait.

Mads Mikkelsen szerepelt már népszerű sorozatban (Hannibal), Star Wars-filmben (Zsivány Egyes - Egy Star Wars történet), az MCU-ban (Doctor Strange), Harry Potter spin-offban (Legendás állatok és megfigyelésük – Dumbledore titkai), és ő alakítja a főgonoszt az új Indiana Jones-filmben (Indiana Jones és a sors tárcsája).

A dán színész azonban a kisebb volumenű produkciókban is lubickol, az Ádám almáiban, A vadászatban és a Még egy kört mindenkinekben is zseniális alakítást nyújt. Utóbbival egy évben, azaz 2020-ban került mozikba Az igazság bajnokai is, amely az Oscar-díjas „rivális” árnyékában egy kicsit elsikkadt, pedig nagyon is érdemes a figyelemre.

A sztori szerint a hivatásos katona, Markus (Mikkelsen) hosszú évek után arra tér haza, hogy lánya egyedül maradt, miután egy tragikus vonatbalesetben elveszítette az édesanyját. Hamarosan felkeresi a férfit egy különös figura, Otto, aki szintén a vonaton utazott, és állítja, hogy a baleset nem volt véletlen. A gyilkosságot egy koronatanú kiiktatására tervelték ki, aki az Igazság bajnokai nevű motorosbanda feje ellen tanúskodott volna, Markus felesége pedig csupán véletlen áldozata volt a merényletnek. A katona nem habozik, Ottóval és barátaival – akik a feladatra tökéletesen alkalmatlanok – bosszúhadjáratra indul, még ha ehhez a fél alvilággal le is kell számolnia.

Miért működik?

A film a hivatalos leírás szerint vígjáték, de Anders Thomas Jensen rendezése ennél jóval összetettebb. Az igazság bajnokai a gyászról, a mentális egészségről és az emberi kapcsolatok bonyolultságáról szól, de ezt ügyesen elrejti egy hagyományos bosszú-thriller álcája mögé. A film mesterien összehangolja az akció, a vígjáték és a zsigeri dráma elemeit, az izgalmas akciójelenetek és a magával ragadó emberi pillanatok művészi egyensúlya révén a film kicselezi az elvárásainkat, ezért képes végig lekötni a nézőket.

Nem csoda, hogy a Port kritikusa is úgy fogalmazott, hogy Az igazság bajnokai talán „az Oscar-díjas dán Anders Thomas Jensen eddigi legjobb filmje.”

Mint írja, „Jensen mesterien keveri a különféle esztétikai minőségeket:

így válik kacagtatóvá minden egyes gyilkosság, zavaróan viccessé egy bevándorló szexuális kizsákmányolása és halálos bűnné egy udvarias, kedves gesztus.

Az alkotó még a karácsonyi giccset is képes kifordítani, és végeredményben még az erőszakot és az erőszak ábrázolását is jóra használja. Ennek a kettősségnek, duplafedelűségnek egyszerű, de beszédes szimbóluma maga a cím is, amely egyszerre utal az említett motoros bandára és az ellenpólusukat és tökéletes megfelelőiket egyaránt jelentő, önbíráskodó főhősökre.”

Forrás: Vertigo Média

 

A Mads Mikkelsen-faktor

A forgatókönyv és a rendezés nagyszerűsége mellett Mads Mikkelsen hipnotikus jelenléte az, ami tagadhatatlanul lenyűgözővé teszi a filmet. Ugyanolyan hiteles elit katonaként, gyászoló férjként, elveszett apaként és félelmetes gyilkosként is. Pengeéles komikus időzítésével megnevettet, csontig hatoló intenzitásával pedig félelmet kelt a nézőkben. Igazán azonban akkor van elemében, amikor a karakter érzelmi sebezhetőségét kell megmutatnia.

Olyan nyers szenvedéllyel képes összeomlani, megmutatva a figura fájdalmának mélységeit, mint nagyon kevesen.

A film emlékezetes jelenetében Markus rájön, hogy felesége halála mégiscsak véletlen egybeesés volt, a színész pedig ebben a pillanatban úgy dönt, hogy a fejével összetöri a fürdőszoba tükrét, és az a hajlandóság, amellyel felvállalja karakter fizikai és mentális küzdelmét, példátlan nyerseséget és valóságosságot kölcsönöz a filmnek. Mikkelsen maga is elismerte az USA Today-nek, hogy az a jelenet „egy kicsit fájdalmas volt".

Táncolj, Mads!

Mikkelsen zsenialitása részben annak a fizikalitásnak köszönhető, amit az alakításaiba belevisz. Mielőtt színészi karrierbe kezdett volna, profi táncos volt, és ez meg is látszik abban, ahogy mozgással fejezi ki magát a különböző szerepeiben. A Még egy kört mindenkinekben, második közös filmjében Thomas Vinterberg rendezővel (az első a Vadászat volt), még lehetőséget is kapott arra, hogy a finálé csúcsjelenetében táncra perdüljön. A Brit Filmintézetnek adott interjújában Vinterberg egy finomra hangolt hangszerhez hasonlította a színészt, amiért képes tökéletesen szinkronizálni a karakterei érzelmi árnyalatait. Szerinte amikor épp nem fecsegnek a szereplők, Mikkelsen lenyűgöző finomsággal és pontossággal tölti ki a teret, néha egyetlen szó nélkül.

Ugyanebben az interjúban Lone Scherfig, Mikkelsen egyik színészmesterség tanára, és első angol nyelvű filmjének, a Wilbur öngyilkos akar lenninek a rendezője, kiemeli a színészi tehetségét, amit a csodálatra méltó kíváncsiságának és az új dolgok iránti nyitottságának tulajdonít.

Minden egyes szereppel elsajátított egy új nyelvet, készséget vagy egy sportágat. Szereti a fizikai kihívásokat, és így a skálája is egyre nagyobb lesz, pedig már az indulásnál sem hiányzott belőle a tehetség.”
Forrás: Vertigo Média

 

A tengeren túl a színészt talán Hannibal figurájával kötik össze a leginkább – jó hír ebből a szempontból, hogy a sorozat showrunnerével, Bryan Fullerrel közösen egy horrorfilmet készítenek –, de Mikkelsen ennél jóval sokrétűbb. Komédiában és a drámában ugyanúgy otthon van, kábítószer-kereskedőként, pszichopataként, szerető apaként, alkoholista tanárként egyaránt hiteles. Mads az a fajta színész, aki

minden filmet, amiben szerepel, jobbá tesz, és ezt a Hollywoodon kívüli filmográfiája mutatja meg a legjobban. És azon belül is talán Az igazság bajnokai.

Via: Collider

Még több Mads Mikkelsen

Az Ádám almái alkotója megint nagyot dobott

Könnyen lehet, hogy a Mads Mikkelsen és Nikolaj Lie Kaas főszereplésével forgatott Az igazság bajnokai az Oscar-díjas dán Anders Thomas Jensen eddigi legjobb filmje.

Tovább