Az ausztrál színésznőt jelenleg Barbie-ként láthatjuk a vásznon, amely filmnek nemcsak főszereplője, de producere is, és nem csak névleg – ám hosszú út vezetett idáig. Mutatjuk is!
A kezdetek
Az Időről időre című 2013-as időutazós romkomnak ugyan Rachel McAdams volt a női főszereplője, de még a film elején volt benne egy szőke lány, mindössze pár jelenetben, aki a férfi főhős elérhetetlen tinédzserkori szerelmét alakította. Charlotte figurája nem volt jelentős mellékszerep, a központi karakter útjának volt alárendelve, de a világ már akkor felfigyelhetett Margot Robbie-ra, aki még ebben a jelentéktelen mellékszerepben is emlékezetes volt. Az egy dolog, hogy gyönyörű, az önmagában még semmit sem jelent, de
a fiatal színésznő egyszerűen ragyogott abban a pár jelenetben, amelyben szerepelt.
Robbie egyébként addigra már kerek öt éve volt a pályán. Ausztrál születésű színésznőként – a kezdeti, még középiskolásként megejtett szárnypróbálgatások után – sok földijéhez hasonlóan a kultikus ausztrál szappanoperában, a Neighboursben kezdte, amibe először csak mellékszerepelni hívták, de olyan emlékezetes volt a megjelenése, hogy végül 2008 és 2011 között játszott a sorozatban állandó szereplőként, több mint 300 epizódban. És a producerek csak azért írták ki a szériából, mivel az ifjú színésznő úgy döntött, Hollywoodban szeretne szerencsét próbálni – ahol az Időről időre bemutatásának évében eljött számára a nagy áttörés is.
A híres meghallgatás
Mindez A Wall Street farkasa című film meghallgatásán történt: a színésznő valami emlékezeteset akart produkálni, hogy mindenki felkapja a fejét.
Tovább
Margot Robbie átütő tehetségét nem más fedezte fel, mint Martin Scorsese, aki egy emlékezetes meghallgatás után – melynek során a színésznő, eltérve a forgatókönyvtől, konkrétan felpofozta partnerét, Leonardo DiCapriót – beválogatta A Wall Street farkasa című életrajzi fekete komédiába, egy kulcsfontosságú mellékszerepre. „Olyan különleges vakmerőség jellemzi, ami szinte billogként ég bele minden karakterbe, akit megformál. (…)
Margot egyszerűen mindenkit elkábít, és örökre elbűvölt minket”
– nyilatkozta róla a rendező. Robbie egyébként azzal magyarázta, hogy volt bátorsága meglépni a pofont, hogy tudta: mindössze 30 másodperce van lenyűgözni a direktort. És a jelek szerint igaz a mondás, hogy aki mer, az nyer.
Mindig a maximumot
De Robbie-t nemcsak a kockázatvállalás jellemzi, hanem a rendkívül magas fokú elkötelezettség is. Még a mellékszerepekben is annyira magáévá teszi a figurát, hogy a már említett Időről időre kedvéért brit akcentust vett fel, A Wall Street farkasa Naomijaként pedig brooklynit. Utóbbi kiejtés jól jött később Harley Quinn megformálásához is a DC-s szuperhősfilmekben (hiszen az őrült karakter is Brooklynból származik). A sztár még ennél is komolyabban vette az Én, Tonya című életrajzi film címszerepét, amelynek kedvéért még egy hangképzéstanárhoz is elment, hogy ne csak a hírhedt korcsolyázónő (amerikai) északnyugati akcentusát sajátítsa el, de külön hangszíneket fejlesszen ki a figura más és más életkorára.
A művészi mellett a színésznő a fizikai felkészülést is mindig nagyon komolyan veszi, így az Én, Tonya előtt három hónapig tanult műkorcsolyázni, korábban, a Focus – A látszat csal előtt (amelyben egy szélhámosnőt alakított) a magát „úri tolvaj”-nak nevező, később előadóművésszé avanzsáló Apollo Robbinstól tanult zsebtolvajlási trükköket, olyan tehetséggel, hogy
a filmeseknek rá kellett szólniuk, hogy csinálja lassabban a mutatványokat, mert a kamera nem tudja rendesen felvenni, ahogy kiemeli a zsebekből a tárcákat.
Robbie Harley Quinn-né alakulását pedig egy féléves intenzív felkészülés előzte meg.
Ennek során egyrészt nagyon jól jött, hogy gyerekkorában az édesanyja beíratta egy akrobataképző iskolába, ahol trapéz „szakon” végzett (ennek köszönhetően a kaszkadőrmutatványok java részét saját maga hajtotta végre a filmben, míg kaszkadőre a lakókocsiban unatkozott), másrészt a különféle küzdősportok és erősítés mellett az őrült karakter elméjébe is minél jobban be akart férkőzni, ezért alaposan utánajárt a különféle személyiségzavaroknak.
Így a végére, annak ellenére, hogy előtte egyáltalán nem ismerte a Batman-képregényeket, annyira magához ölelte a szerepet (mint mondta, a rajongók kedvéért, akiknek nem akart csalódást okozni), hogy
Amely film ugyan hatalmas bukta lett, de Robbie alakítását kivétel nélkül mindenki dicsérte benne.
Egyre magasabban
A Wall Street farkasának sikere szinte azonnal az egekbe repítette a színésznőt, akinek ennek következtében annyira beindult a szekere, hogy két évvel később, 2015-ben egy éven belül három filmje is kijött. Igaz, A nagy dobásban csupán cameózott, de a már említett Focus – A látszat csalban minden tekintetben egyenrangú partnere volt a szupersztárnak számító Will Smith-nek, a Z mint Zakariás című romantikus sci-fi drámában pedig
végre megkapta pályája első abszolút főszerepét,
hiszen Chiwetel Ejiofor és Chris Pine férfi főszereplők csak másodhegedűsök voltak mellette.
Ezt követően 2016-ban négy filmben is szerepelt, amelyek közül az egyik ugyan csak egy rövidfilm volt (a Vogue női magazin megrendelésére készült 3 perces Australian Psycho az Amerikai pszichó vicces parafrázisa), de ebben az évben mutatták be a Suicide Squad – Öngyilkos osztagot, az Afganisztáni víg napjaim című háborús újságírós életrajzi filmet és a Tarzan legendáját is, amelyben a színésznő azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy sikerrel és meggyőzően követelte ki magának a figyelmet a rajta kívül szinte csak férfiakból álló szereplők közül, és ahelyett, hogy a szokásos „bajba jutott hölgy”-ként formálta volna meg Jane-t, autonóm női figurát kreált belőle – és nem mellesleg azt is visszautasította, hogy lefogyjon a szerep kedvéért.
Ezután újabb és újabb pályacsúcsok következtek a sztár pályáján, hiszen 2018-ban kiérdemelte karrierje első Oscar-jelölését a már említett Én, Tonyával (megérte tehát a sok küszködés), ugyanebben az évben a Két királynőben nyújtott maradandót elcsúfítva Erzsébet királynőként, Saoirse Ronan Stuart Máriája oldalán, 2020-ban pedig jött a következő Oscar-nomináció a Roger Ailes Fox News-főnök zaklatási ügyeit feldolgozó Botrány mellékszerepéért. Előtte, 2019-ben Robbie nem mással dolgozhatott együtt, mint magával Quentin Tarantinóval, közös munkájukban, a Volt egyszer egy… Hollywoodban pedig hiába volt csak nyúlfarknyi szerepe Sharon Tate-ként, a plakátokon ugyanúgy vele is hirdették a filmet, mintha csak a két főszerepet hozó Leonardo DiCaprióval és Brad Pitt-tel egyenrangú lenne.
Ez körülbelül jelzi, milyen nagy sztárrá vált az idők során az akkor még mindig 30 alatti színésznő.
Ez is érdekelhet
Volt, aki nőként játszott férfi szerepet, volt, akit teljesen elcsúfítottak, de olyan is, aki rasszt váltott, hála az ügyes kezű maszkmestereknek. Hollywood legmegdöbbentőbb átalakulásai, 1. rész.
Tovább
Szexi, szexibb, még szexibb
Annak ellenére, hogy a szakmában Margot Robbie-nek van egyfajta „fiús lány” hírneve, mivel nem retten meg a fizikai kihívásoktól, és szereti saját magát végezni a kaszkadőrmutatványokat, tagadhatatlan szépsége arra predesztinálta, hogy számos filmjében az eszményi nő valamilyen formáját jelenítse meg. Legyen szó femma fatale-ról (Naomi A Wall Street farkasából), a vágy titokzatos tárgyáról (a Babylon Clara Bow által ihletett Nellie-je), egy totálisan őrült, mégis magával ragadó nőszemélyről (Harley Quinn) vagy egy imádni valóan naiv és ártatlan feltörekvő színésznőről (Sharon Tate a Volt egyszer...-ből), a sztár mindig olyan gyönyörű és nőies, amiről a legtöbben csak álmodunk.
Jellemző módon már első komolyabb nagyjátékfilmjében, az Időről időre című romkomban ő volt az elérhetetlen első szerelem, legújabb munkájában, a Mattel ikonikus játékbabája alapján készült Barbie-ban pedig
szó szerint is ő maga a formába öntött tökéletesség.
Bár Robbie tehetsége vitathatatlan, kisugárzásához nagyban hozzájárul az a sugárzó nőiesség, ami árad belőle, és amivel – ahogy az a fenti felsorolásból is kitűnik – sok-sok regiszteren képes játszani.
A Barbie filmről írt kritikánk
A Greta Gerwig – Noah Baumbach házaspár Margot Robbie és Ryan Gosling főszereplésével forgatott "Barbie" filmje sokkal többet ad az ikonikus játékbaba egyszerű filmre vitelénél – mégsem eleget. Kritika.
Tovább
A színésznőnek szinte védjegyévé vált szőke haja és kék szeme – amihez érdekes adalék, hogy Margot Robbie egyébként eredetileg barna hajú: azért váltott szőkére, mivel felismerte, hogy a filmiparban jobban szeretik ezt a hajszínt (arról, hogy a szőkeség evolúciós okokból eleve a figyelemfelkeltés miatt alakult ki, a Barbie filmről írt kritikánkban írtunk korábban). A sztár szőkévé alakulása pedig olyan sikeres volt, hogy Sasha Stone neves amerikai filmkritikus szerint
„ő Scorsese legjobb felfedezése a szőke bombázó szerepkörben
a Dühöngő bikában játszó Cathy Moriarty óta” – ami nem kis bók. Főleg, hogy az újságíró azt is hozzátette, hogy Robbie emellett vicces, kemény és lenyúl minden jelenetet, amiben benne van”.
A befolyásos producernő és feminista ikon
Margot Robbie nemcsak szép és tehetséges, de okos is. Már 2014-ben megalapította saját produkciós cégét, a nevét Charlie Chaplintől kölcsönző LuckyChap Entertainmentet, férjével, Tom Ackerley egykori rendezőasszisztenssel és régi barátaival, Sophia Kerr-rel (aki egyúttal a személyi asszisztense is) és Josey McNamarával.
Céljuk, hogy több teret adjanak a női filmeknek,
s ennek jegyében egyebek mellett ők gyártották az Én, Tonyát, az Ígéretes fiatal nőt, az Egy szobalány vallomása című Netflix-sorozatot, legutóbb pedig a Barbie-t.
De Robbie megszerezte már a Tank Girl című kultikus képregény jogait is, így abból is készít egy újabb verziót (az 1995-ös filmes feldolgozás után), jelenleg pedig nagyban dolgozik a Ryan Goslinggal közös Ocean’s-projektjén, amely az eddigi információk alapján a híres heist movie-franchise-nak a hatvanas évek Monte Carlójában játszódó előzményfilmje, az eredeti, 1960-as A dicső tizenegy glamúros verziója lesz, Hitchcock modorában, Jay Roach (Apádra ütök, Vejedre ütök, Austin Powers – Aranyszerszám, Botrány) rendezésében. Akit gyakorlatilag Margot Robbie szerződtetett le a projektre, ahogy az már a Barbie film esetében is történt, hiszen miután megszerezte a Mattel-baba jogait, ő maga keresett és talált alkotókat hozzá Greta Gerwig rendező és Noah Baumbach forgatókönyvíró személyében.
Munkában a producernő
Izgalmas részletek derültek ki a két színésznek a Barbie-t követő újabb együttműködéséről.
Tovább
És a színésznő-producer azt is tudja, mikor kell visszalépni, hiszen az Ígéretes fiatal nőben az eredeti tervek ellenére végül címszereplő helyett csupán producer maradt, és a Barbie-ba is Gal Gadotot akarta megnyerni a főszerepre, aki azonban nemet mondott, emiatt vállalta végül Robbie az ikonikus baba életre keltését. Minden bizonnyal sikeres produceri ténykedésének köszönhető az is, hogy a filmes díjak és jelölések, illetve a busás színészgázsik (2019-ben ő volt a világ egyik legjobban fizetett színésznője) mellett
a sztár azzal is büszkélkedhet, hogy a Time magazin 2017-ben a világ 100 legbefolyásosabb embere közé sorolta.
Mélyedj el még jobban a színésznő életében!
Az ausztrál színésznő, A Wall Street farkasa, a Suicide Squad – Öngyilkos osztag, az Én, Tonya, a Két királynő és a Volt egyszer egy… Hollywood sztárja július 2-án ünnepli harmincadik születésnapját. Ennek örömére összeszedtünk nektek tíz érdekességet róla.
Tovább