Túl sok értelme nem volt ennek a döntésnek, csak kaptunk egy újabb közhelyes zombiapokalipszis-sorozatot.
Azt, hogy mennyire irgalmatlanul gyorsan telik az idő, mi sem bizonyítja jobban, hogy már annak is kereken 20 éve, hogy Milla Jovovich először kergetőzött a zombikkal a kis piros rucijában az első Resident Evil-mozifilmben, ami idehaza máig érthetetlen módon A kaptár címet kapta. Az azóta eltelt két évtizedben a szupermodellből lett színésznő nem kevesebb mint öt újabb Resident Evil-filmet forgatott le a férjével, Paul W.S. Andersonnal karöltve: A kaptár 2. - Apokalipszis, A kaptár 3. - Teljes pusztulás, A kaptár - Túlvilág, A kaptár - Megtorlás, A Kaptár - Utolsó fejezet.
Ezekben a folytatásokban a rajongók legnagyobb örömére tovább folytatódtak az álnok iparvállalat, az Umbrella szupertitkos kísérletei, amelyek végül elhozták a zombiapokalipszist.
És persze egyre nagyobbak és ocsmányabbak lettek a főhősnőt meg a barátait rettegésben tartó élőholtak. No persze a Resident Evil franchise valójában jóval több, mint pár bugyuta zombifilm Milla Jovovich főszereplésével. Ez a Capcom nevű játékfejlesztő cég legismertebb húzócíme, egy igazi bestseller slágertermék, amellyel a stúdió már 1996 óta képes lázban tartani a túlélőhorrorra és szörnyvadászatra éhes gémereket – a 2023-ra belengetett Resident Evil 4 remake-et és a különféle kiegészítőket is beleszámolva a nagy múltú japán fejlesztőcsapat idestova összesen 30(!!!) játékot rakott össze.
Az évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvendő franchise történetében azonban a tavalyi évben történt egy igencsak radikális változás. A 2021-es A kaptár – Raccoon City visszavár címet viselő felvonásban, amit a készítők afféle rebootnak szántak, már nem Milla Jovovich hadakozott a sötét, posztapokaliptikus jövőben az Umbrella áldásos tevékenységének köszönhetően elszabadult rémpofákkal, hanem Hannah John-Kamen. Idén pedig a játékadaptációkban különösen erős (lásd az Arcane-kritikánkat) Netflix is elkészítette a maga verzióját a jól ismert zombidarálásból.
De ne szépítsük: a Resident Evil Milla Jovovich nélkül olyan, mint a kávé Completa nélkül, és a Dallas Bobby nélkül!
Vagyis meg lehet vele próbálkozni, de nincs túl sok értelme.
A Netflix-féle Resident Evil igazából bármilyen címen futhatna. Simán lehetne egy újabb Walking Dead spin off, vagy valamelyik hangzatos című George A. Romero-zombifilm sorozatverziója, esetleg a Zack Snyder-féle A halottak hadserege kevesebb neonfényben tobzódó folytatása. Az Umbrella Corporation, mint a folyton görbe úton járó, zavarosban halászó, gonosz iparvállalat, ahol mindig félresiklik egy titkos kormánykísérlet, itt csak egy jól csengő márkanév, olcsó díszlet a zombiapokalipszishez. Nem oszt, nem szoroz a neve, simán lehetne akár Skálának vagy Hungarocamionnak is hívni.
A franchise régi, jól ismert szereplői közül persze azért csak előrángattak egyet, hogy fixen beinduljon a rajongók nyálelválasztása. Albert Wesker neve ismerősen csenghet a Resident Evil franchise szerelmeseinek: ő az Umbrella iparvállalat egyik megkérdőjelezhető becsületű kutatója, akinek nem kis részben köszönhető, hogy az istentelen kísérletek miatt elszabadul a pokol, és beköszönt a világvége. Weskert a korábbi filmekben Jason O'Mara, Shawn Roberts illetve Tom Hopper játszotta – a Netflix szériája az első a sorban, ahol egy fekete színész, Lance Reddick kapta meg ezt a szerepet.
A karakter ezúttal nem annyira ördögien elvetemült, mint a korábbi inkarnációi (a főkolomposnak ugyanis ezúttal az Umbrella igazgatónője lett beállítva, akit Paola Núñez alakít), mivel Wesker két lányán, Jade-en és Billie-n keresztül ismerheti meg a néző a zombis haddelhadd előtti világot, valamint a kataklizma utáni új, barbár szintre visszasüllyedt civilizációt is.
A két idősík bemutatása talán a legjobb, vagyis inkább maradjunk annyiban: a legkevésbé klisés része ennek a sorozatnak. A fiatal Jade és Billie (Tamara Smart és Siena Agudong) kezdetben élik a tinédzserek szokásosan viharos iskolás éveit, ahol a legfőbb problémájuk az, hogy nehezen illeszkednek be a költözés után az új suliba (ami természetesen az Umbrella Corporation égisze alá tartozik). Ám amikor az apjuk munkahelyére is belopóznak azzal a szívmelengetően naiv ötlettel, hogy megmentsék a tiltott állatkísérletekhez felhasznált nyulakat és majmokat, az illegális kutakodásukból nem várt bonyodalom támad, és olyan sötét titkokra bukkannak, ami talán jobb lett volna, ha örökre rejtve marad...
Jade-t és Billie-t a zombiapokalipszis utáni évek elsodorják egymás mellől: a felnőtt verziójukat már Ella Balinska és Adeline Rudolph alakítja. A készítők egész tűrhetően eljátszanak azzal a jól bevált dramaturgiai fordulattal, hogy a gyerekkorukban történtek miatt Jade és Billie két ellenséges frakcióhoz csapódva igyekeznek túlélni a zombiktól és más csúfságoktól (óriás mutáns pók, fertőzött gigahernyó, stb.) hemzsegő, egyáltalán nem szép, új világban. Ez ideig-óráig szórakoztató tud lenni: a zombik kellően rondák, az akció megfelelő fordulatszámon pörög, a Mad Max-világ kellemesen koszos-olajfoltos, lepukkant hely. A sztori azonban nagyon kiszámítható (hát persze, hogy a testvérek tűzön-vízen át összetartanak...), és különösebben nem is túl izgalmas.
Nem volt tehát túl sok értelme egy Milla Jovovich-mentes Resident Evilnek – csak kaptunk egy újabb, fájdalmasan közhelyes zomiapokalipszis-sorozatot.
Ítélet: 5/10
Kiknek ajánljuk? Kizárólag csak azoknak, akik bármit megnéznek és végigjátszanak, amiben az Umbrella nevű vállalat ármánykodik, és zombiapokalipszis lesz a sok disznóság vége.