Bella Ciao: A nagy pénzrablás ugyan elszállt a végére, de még így is fenemód jó mulatság

Az ötödik évaddal befejeződött a Netflix egyik legsikeresebb sorozata.

A Squid Game előtti őrületet megelőzve kétségkívül a spanyol A nagy pénzrablás (azaz Money Heist, azaz La casa de papel) volt a Netflix legsikeresebb nem angol nyelvű sorozata – bár inkább ne használjunk múlt időt, mert éveken át rendre vissza-visszatér a top10-es listába, még akkor is, amikor épp uborkaszezon van.

Álex Pina 22 részes sorozatát 2017-ben mutatta be a spanyol Antena 3 csatorna. Ezt vette meg a Netflix, az epizódokat úgy vágták rövidebbre, hogy azok kiadjanak két évadot, majd a harmadiktól kezdve maguk finanszírozták, látványosan emelkedett a sorozat költségvetése. Az öt évad két nagy rablást mesél el: a tisztán spanyol első kettő a madridi Királyi Pénzverdében elkövetett, hihetetlenül izgalmas és a lehető legalaposabban kifundált a balhét, a Netflix-korszak alatt pedig három évadon át zajlott a Spanyol Nemzetközi Bank aranykészletének meglovasítása.

Forrás: NetFlix

 

Két nagy különbség van a sorozat e két szakasza között: a Pénzverde kifosztása zseniálisan felépített, az előtérben a lehető legapróbb részletekre kiterjedő terv megvalósítása áll – méghozzá olyan terv, ami mindenre felkészül: minden tervnek van legalább két alterve és azoknak is, ha valami közbejönne. A Netflix évadja sokkal látványosabbak, inkább akciófilmmé vált (SPOILER: az ötödik évad a bankon belül vívott háborúja valami eszméletlen, sorozatban nemigen láthattunk még ilyet), ám sokkal jobban kibontották a karaktereket, aminek köszönhetően óhatatlanul is megszaporodtak a szappanopera-jellegű szálak.

De ez nem volt zavaró, hiszen remek karakterek gyűltek össze: a városneveket (Tokió, Lisszabon, Denver, Moszka stb.) viselő rablók majdnem mind érdekes és rokonszenves figurák (jó, a főszereplőnek kikiáltott Tokiót elég hamar meg lehet utálni), élen a kezdetben kevés érzelmet mutató, végtelenül racionális, az akciót kívülről irányító és a bajt minden körülmények között elhárító Professzorral. No meg a Berlin kódnevet viselő bátyjával, aki arrogáns szemétládából vált a sorozat legkedveltebb karakterévé. És ugyan meghalt a Pénzverde rablása során, de oda se neki, a későbbiekben egész flashback-történetszálakat kapott, sőt, már bejelentették, hogy nemsokára indul a saját spinoff sorozata is. De remekeltek a többiek is: a rendőrök között is vannak kiváló karakterek, nagyszerű pálfordulások, és persze ott van a kétszeres túsz, a tenyérbemászás és sunyiság világbajnoka, a drága Arturitó.

Nagy utat jártak be a Dali-maszkos bankrablók, no de hogyan végződik a történetük?

A végeredmény felemás, bár tegyük hozzá, a két részletben bemutatott utolsó évadban (is) rendesen odatették magukat az alkotók. A rablás a végéhez közeledik, és ahogy lenni szokott, ilyenkor mindig beüt a szar – nos, itt több kupacot is kaptak a nyakukba hőseink, van, amit fegyverekkel oldottak meg, van, amit furfanggal. Nem túlzás azt állítani, hogy az alkotók jócskán elszálltak, különösen az utolsó epizódokra, mert míg korábban a sok-sok hihetetlen(nek tűnő) fordulatot ügyesen ágyazták be a történetbe, a végjátékban csak úgy hemzsegnek az egymásra licitáló, kalapból kirántott irreális elemek.

Óriási nagy baromság, mondhatnánk, és mondjuk is, de csak a finálé után, mert előtte ugyanúgy beszippant és fogva tart a sorozat, mint addig.

A kezdeti heist átmegy valami kifordított James Bond-sztoriba, de addigra már annyira hozzánk nőnek a szereplők, hogy oda se neki. Utólag ráérünk majd rádöbbenni, hogy úristen, micsoda marhaság, így vérmérséklet szerint a záráson ugyanúgy lehet örömködni, ahogy elátkozni is, kinek-kinek ízlése és vérmérséklete szerint.

Van viszont egy lényeges eleme a sorozatnak, amit nagyon hangsúlyoztak, de már kezdettől fogva sem működött: a tömegek szimpátiája, ahogy afféle modern Robin Hoodként tekintettek a rablókra. Mégiscsak bűnözőkről van szó, akik gyilkolnak is, ha más választásuk nem marad (habár eleinte nagyon igyekeznek elerülni), több súlyos bűncselekményt is elkövetnek, sőt, csaknem végromlásba döntik egész Spanyolországot, a befejezés pedig mindezt arcpirítóan megfejeli. De nézzünk csak körbe: a sorozat ismét slágerré tette a rablók által többször is eldalolt Bella Ciao című partizándalt, a Dali-maszkokat nagyjából egy ezresért mi is bárhol megvehetjük, könyvek jelennek meg a Professzor rejtvényeivel és így tovább. Fura módon a Squid Game-nek is ez a lényege: rohadjanak meg a pénzben lubickoló hatalmasságok, akiknek nagyjából az az életcéljuk, hogy gusztustalan módon megszedjék magukat, és tönkretegyenek minket, kisembereket.

Ilyen világban élünk, de legalább az ilyen sorozatokkal levezethetjük dühünket és elkeseredettségünket, ahelyett, hogy a facabookon küldenénk el a másikat egyenes vissza az anyaméhbe.

És mondjuk A nagy pénzrablást nézve legalább jól szórakozunk.

 

A PORT.hu zenés műsorának vendégét legtöbben onnan ismerhetik, hogy szinte állandóan síkideg, csak ő nem alakul át tomboló zöld szörnyeteggé, mint Bruce Banner. Turai Barna sokat köszönhet ennek az oldalának, emiatt kaphatnak nagyobb teret komolyabb projektjei is.