Így lett a Netflix a streaming királya

Megmutatjuk azt is, melyik 20 film, illetve sorozat került fel a Netflix „minden idők”-toplistájára.

1997. augusztus 29-én jegyezték be a Netflixet. A cég akkor még postán küldte az előfizetőinek a DVD-filmeket. Mára a világ internetes sávszélességének több mint 15 százalékát használja fel, és több mint 190 országban van előfizetője. Lássuk, hogyan jutottak el ilyen magasságokba!

A Netflixet 1997-ben alapította Reed Hastings és Marc Randolph egy kis kaliforniai városban, a Santa Cruz megyei Scotts Valleyben.

Hastings utólag úgy mesélte, hogy az ötletet egy 40 dolláros bírság adta, amit azért kapott, mert az akkori legnagyobb VHS-kölcsönzőhálózatból, a Blockbusterből kikölcsönzött Apollo 13 című filmet hat hét késéssel vitte vissza. Miközben egy nap az edzőteremben edzett, a bírság miatti felháborodásában kitalált egy olyan szolgáltatást, amely lehetővé teszi, hogy az online megrendelt filmet a posta szállítsa ki.

Marc Randolph, aki 2003-ban kiszállt... (Forrás: Getty Images - Kevin Mazur)

 

Marc Randolph szerint viszont ez a sztori kamu, csak marketingfogásból találták ki. Valójában egy közös cégnél dolgoztak (Pure Atria), ahol Hastings volt a vezérigazgató, Randolph pedig a vállalati marketing alelnöke. Mivel egy közelgő fúzió miatt mindketten amúgy is elvesztették volna az állásukat, megpróbáltak közösen kitalálni egy új vállalkozást. Randolph egy Amazonhoz hasonló e-kereskedelmi cégben gondolkodott, szörfdeszkák, egyedi baseballütők, személyre szabott kutyatáp és házhoz szállított sampon forgalmazásának ötlete is felmerült. Hastings válasza mindre az volt, hogy "ez soha nem működne".

Ekkoriban tudta meg Randolph, hogy Japánban feltaláltak egy új adathordozót, a DVD-t, és világossá vált számára, hogy hamarosan felváltják majd a VHS-kazettákat. 1997 nyarának egyik forró napján besétáltak a Santa Cruz-i Logos Books & Recordsba, vásároltak egy CD-t Patsy Cline legnagyobb slágereivel, és elpostázták Reed házába, néhány háztömbnyire, a város másik végébe. Amikor a CD sértetlenül megérkezett, tudták, hogy megtalálták a piaci rést az e-kereskedelemben.

1997. augusztus 29-én bejegyezték és létrehozták a Netflixet, amelybe Hastings legalább 1,9 millió dollárt tett be a saját vagyonából, és ezt a tőkét később más befektetők is kiegészítették. Hastings lett az elnök 70%-os tulajdonrésszel, Randolph pedig a vezérigazgató és kisebbségi tulajdonos.

A Netflix: a kezdetek

Az első néhány évben a Netflixnek sikerült egy jól működő üzleti modellt kialakítania, egy olyan előfizetéses szolgáltatást, amely nem tartalmaz esedékességi határidőket vagy késedelmi díjakat, és korlátlan hozzáférést biztosít a tartalmakhoz 19,95 dollárért.

Eleinte fehér, illetve sárga borítékokba csomagolták a DVD-ket, és csak 2001-ben váltottak a később ikonikussá váló piros borítékokra. A DVD-k vékony csomagban érkeztek, benne egy visszaküldési borítékkal, amelynek a Netflix fedezte a postaköltségét.

A többi, ahogy mondani szokták, történelem. Ez a formula sikeresnek bizonyult, és a Netflix folyamatosan növelte előfizetőinek számát. Az indulástól számított öt éven belül a Netflix naponta több millió DVD-t szállított ki.

A Netflix legfontosabb mérföldkövei

1997. augusztus 29.: A Netflixet bejegyzik a kaliforniai Scotts Valleyben. A szolgáltatás a bétatesztelés során a Kibble nevet kapta, ami egyfajta kutyatáp. A cél az volt, hogy emlékeztessék magukat arra a régi reklámos bölcsességre, miszerint

Nem számít, milyen jó a kutyatápos reklámkampányod, ha a kutyák nem eszik meg a kutyatápot."

1998. április 14: A Netflix weboldala elindul reggel 9 órakor. A videótár körülbelül 900 címet tartalmaz. Randolph tesztként megrendeli a Casino című filmet. Működik. Negyedórán belül a weboldal összeomlik, amikor újabb megrendelések érkeznek, így kénytelenek elrohanni a boltba, hogy újabb szervereket vásároljanak. Az első nap végére 137 megrendelést könyvelhettek el.

1999: Összesen 239 ezer előfizető regisztrál. A Netflix videótára 3100 címre bővül. Miután egy Randolph és a Sony közötti megbeszélés rosszul sül el, és a növekedés lelassul, Hastings lefokozza Randolph-ot elnökké, és átveszi a vezérigazgatói posztot.

Reed Hastings (Forrás: Getty Images - Kevin Mazur)


2000
: Hastings megkeresi a Blockbuster korábbi vezérigazgatóját, John Antiocót, és felkéri, hogy 50 millió dollárért vásárolja meg a Netflixet. Antioco elutasítja őt, és kineveti a Netflix csapatát.

2001: A Netflix eléri az egymillió előfizetőt, és tovább növekszik.

2002: A cég májusban tőzsdére megy. A tőzsdei bevezetés 82,1 millió dollárt hoz, a Netflix értéke pedig eléri a 309,7 millió dollárt. Hastingsnek 500 ezer részvénye van, Randolph-nak 166 ezer.

A Netflix regionális raktárakat nyit, és az előfizetők panaszaira válaszul, miszerint túl sokáig tart a DVD-k kézhezvétele, éjszakai kiszállítást indít.

2003: Marc Randolph elhagyja a Netflixet, és eladja részvényeit.

2006: A Netflix végre nyereségessé válik, több mint 80 millió dollárt termel. Az előfizetők száma 6,3 millióra nő.

2007: A Netflix megkezdi a tartalmak streamingelését, a Watch Now szolgáltatáson keresztül közvetlenül a tévékészülékekre, számítógépekre és táblagépekre juttatja el a filmeket. Az első próbaüzem Kanadában zajlik. A szolgáltatás 1000 címmel indul, és ingyenes annak, aki előfizetett a Netflix havi 5,99 dolláros DVD-kölcsönzési szolgáltatására.

2010: A Netflix immár a streamingre fókuszál, és bevezeti az Egyesült Államokban is. Hastings elmondja a befektetőknek: "három évvel ezelőtt egy postai DVD-szolgáltató voltunk, amely némi streaminget is kínált. Most már egy streamingcég vagyunk, amely DVD-t is postáz."

A Blockbuster csődöt jelent.

2011: A Netflix két külön előfizetési csomagra bontja a streaminget és DVD-kölcsönzési üzletágát: a Netflix a streaminget, a Qwikster pedig a DVD-kölcsönzést jelenti. Hastings kevesebb mint egy hónap alatt visszavonja a népszerűtlen döntést, miután 800 ezer előfizető elhagyja a Netflixet.

2012: A Netflix eredeti műsorok készítésébe kezd. Az első sorozat a Lilyhammer, majd 2013-ban a Kártyavár. Azóta több mint 1900 eredeti műsort készített, amivel piacvezetővé vált a streamingszektorban.

2013: A Netflix bevezeti a felhasználói profilokat, először választható opcióként, majd augusztusban minden előfizető számára.

2015: A Netflix 50 országban van jelen.

2016: A Netflix egyszerre 130 országban lép működésbe, és helyi nyelvekkel egészíti ki a felhasználói felületet, a feliratozást és a szinkronizálást.

2017: A Netflix hivatalosan is eléri a 100 millió előfizetőt világszerte.

2021: A Netflix több mint 190 országban 209 millió előfizetőt ér el. A kivételek: Észak-Korea, Szíria, Kína és Irán. Több mint 15 ezer címmel rendelkezik az összes nemzetközi könyvtárában, és több mint 25 milliárd dollár éves bevételt termel. A vállalat bevezeti a mobiljátékokat, lehetővé téve a felhasználók számára, hogy a Netflixen keresztül játsszanak játékokat.

2022: A Netflix 200 ezer előfizetőt veszít az első negyedévben, több mint tíz év óta először.

Lillyhammer (Forrás: Netflix)

A jelen és jövő

A komoly veszteségek miatt a Netflixnek is lépnie kellett. Bevezették (egyelőre csak Észak-Amerikában) a reklámokkal megtámogatott (cserébe olcsóbb) előfizetői szintet, és háborút hirdettek a jelszómegosztás ellen. Utóbbi sikerében az elemzők sem hittek, de miután május végén a cég elkezdte tájékoztatni az előfizetőit a szigorításokról, az elmúlt 4 és fél év legtöbb amerikai feliratkozását hozó napját könyvelhette el: 26-án (pénteken) és 27-én (vasárnap) is közel 100 ezer feliratkozást regisztrált.

A Netflixnek számolnia kell azzal is, amivel a streamingrészlegének indulásakor még nem: a konkurenciával. A Disney+, a Hulu, a Prime Video, az HBO Max, a SkyShowtime mind az előfizetőire pályázik, de egyelőre sikerült megőrizniük a listavezető helyüket. Sőt, amíg az HBO Max vagy a Disney+ lendülete a kezdeti felfutás után megtorpanni látszik, addig a Netflix még azt is megengedheti magának, hogy eredeti HBO-tartalmakat lincenszeljen a konkurenciától, így például Az elit alakulat, a Sírhant művek vagy a Nagypályások jelenleg náluk darálhatók le.

Arról a Porton is írtunk többször, hogy az eredeti Netflix tartalmak minősége csökken, minden Házassági történetre vagy Az írre jut több tucat B-kategóriás akció, sci-fi, vígjáték vagy párkeresős reality, de az A-kategóriás sztároknak és az elképesztően hatékony algoritmusnak hála így is be tudják vonzani a nézőket ezek a produkciók. (Hogy pontosan mennyire, azt nem tudni, mert a Netflix (sem) közöl pontos nézettségi adatokat – a jelenleg is zajló író- és színészsztrájkban éppen az adatok nyilvánossága az egyik követelés.)

Melyik a legjobb streamingoldal? - Teszt!

Nem könnyű toplistázni a streamereket, de mi azért megpróbáltuk.

Toplista!

 

És továbbra is igaz az, amit a streaminges tesztünkben írtunk: míg a többi streamer főleg angolszász filmeket és sorozatokat kínál, a Netflix verhetetlen a lokalizált tartalmakban, bármikor belefuthatunk a platformon koreai, spanyol, német, francia vagy lengyel sorozatba, vagyis nem kell azt éreznünk, hogy csak Amerikából áll a világ.

Lássuk, a Netflix eddigi streaminges története során melyek voltak a legsikeresebb filmjei és sorozatai. (Zárójelben a megtekintett millió órák száma.)

Forrás: Getty Images

 


A NETFLIX TÖRTÉNETÉNEK LEGNÉZETTEBB FILMJEI

20. Nyugaton a helyzet változatlan (176,4)

19. Luther: A lemenő nap (180,4)

18. A tengeri fenevad (190,1)

17. Mindent egy lapra (198,3)

16. Six Underground - Hatan az alvilágból (205,4)

15. A csókfülke 2. (209,2)

14. Az ír (214,5)

13. Megbocsáthatatlan (219,5)

12. Mindenkiből lehet hős (231,2)

11. Spenser az igazság nyomában (239)

10. Bíbor szívek (240,4)

9. Anya (266)

8. Tyler Rake: A kimenekítés (267)

7. Tyler Rake: A kimenekítés 2. (267,3)

6. Az Adam-projekt (281)

5. A szürke ember (299,5)

4. Tőrbe ejtve – Az üveghagyma (320,3)

3. Bird Box (325,3)

2. Ne nézz fel! (408,6)

1. Különösen veszélyes bűnözők (454,2)

 

Forrás: YouTube / Netflix

 

A NETFLIX TÖRTÉNETÉNEK LEGNÉZETTEBB SOROZATAI

20. Te (3. évad) (467,8)

19. Egy szobalány vallomása (469,1)

18. 13 okom volt (1. évad) (475,6)

17. Vaják (2. évad) (484,3)

16. Ozark (4. évad) (491,1)

15. 13 okom volt (2. évad) (496,1)

14. Ginny és Georgia (2. évad) (504,8)

13.Az örökösnő álarca mögött (511,9)

12. Vaják (1. évad) (541)

11. Mindannyian halottak vagyunk (560,8)

10. Lucifer (5. évad) (569,5)

9. Stranger Things (3. évad) (582,1)

8. A nagy pénzrablás (4. rész) (619)

7. A Bridgerton család (1. évad) (625.5)

6. A Bridgerton család (2. évad) (656,3)

5. A nagy pénzrablás (5. rész) (792,2)

4. Dahmer - Szörnyeteg: A Jeffrey Dahmer-sztori (856,2)

3. Wednesday (1,24 milliárd óra)

2. Stranger Things (4. évad) (1,35 milliárd óra)

1. Squid Game / Nyerd meg az életed (1,65 milliárd óra)

 

via: Wikipedia / CNET / What's on Netflix / Cosmopolitan / MovieWeb