Itt a Netflix válasza a kultikus Lostra! Elszigeteltek – kritika

A lengyel Szürke 50 árnyalata és a svéd Walking Dead után itt a thaiföldi Eltűntek is!

Csinos nők és jóvágású férfiak kis csapata egy katasztrófa után nomád körülmények között kénytelen nap mint nap újra és újra megküzdeni a túlélésért egy olyan egzotikus, trópusi szigeten, ami kezdetben Édenkertnek tűnik, később viszont maga lesz a Pokol! A sorsukért és a szeretteikért aggódó, hazavágyó, feszült és ideges csoporttagok között hatalmi játszmák kezdődnek, felszínre bukkannak a múltbéli, mélyre temetett, sötét titkok. És ha mindez nem lenne elég, a sziget belsejében különös, természetfelettinek tűnő dolgok történnek... Napfény! Pálmafák! Ármány! Szerelem! Kaland! És a szüntelen élethalálharc, ami az emberekből a legjobbat –  vagy talán épp a legrosszabbat hozza ki!

Na, melyik tévésorozat tartalmi ismertetője a fenti? A 2006 és 2010 között futó, Magyarországon is nagy sikerrel vetített, Golden Globe- és Emmy-halmozó Lost - Eltűnteké? Nem egészen: ez a Netflix saját gyártású, thaiföldi helyszíneken és szereplőkkel leforgatott túlélősorozata, a The Stranded, ami a hazai kínálatban Az elszigeteltek címmel található meg (magyar felirattal) a népszerű streaming platformon.

Forrás: Netflix

 

Azt persze valóban nem tagadhatják a készítők, hogy a sorozat alapja a Lost. Egy kancsal hasonlattal élve ez is egy olyan széria, ami J. J. Abrams és Damon Lindelof DHARMA-uniformisából bújt elő – már ami jóvágású főhősöket meg a veszélyes trópusi szigetet illeti. A Netflix ugyanis olybá tűnik, világszerte előszeretettel karol fel különféle „szegény ember valamije”-projekteket, hátha valamelyikre ráharapnak a nézők nemzetközi szinten is.

Igaz, legutóbb „a lengyel Szürke 50 árnyalata”, a 365 nap csapnivaló volt, és leginkább csak azzal tudott kétes hírnevet csinálni magának, hogy pozitív színben, romantikus dolognak tüntette fel az emberrablást, a nemi erőszakot és a Stockholm-szindrómát, és ezt a fél világ megírta. Ezzel szemben a dánok Walking Deadje, A gyilkos eső nem volt ossz, és egész jó lett az Into the Night is, a belgák első saját gyártású, nemzetközi szereplőgárdát felvonultató posztapokaliptikus sorozata, amit pont a Losthoz hasonlítottak a külföldi és hazai kritikusok – többek között én is. No de mit tudtak felvillantani a thaiföldiek egy ennyire erős, globális steraming mezőnyben, ahol nem lehet úgy bekapcsolni a Netflixet és a többi kontentgyártó platformot, hogy ne ugrana fel azonnal három olyan film vagy sorozat promója, amelyeknek előző nap még nyoma sem voltak a kínálatban? Ezt:

 Az elszigeteltek eminens tanuló módjára vonultatja fel a zsáner kötelező toposzait. Adott egy thaiföldi magániskola egy gyönyörű, trópusi szigeten, tágas, modern és high tech épületekkel, homokos strandokkal és egy nappal szorgalmasan tanuló, éjjel pedig szolidan bulizó diáksereggel. Ám amikor egy cunami végigsöpör a szigeten, a romok közül előmászó, életben maradt fiatalok rádöbbennek, hogy mától nem az lesz a legnagyobb problémájuk az életben, hogy gyenge a wifi-jel, vagy lemerült a mobiltelefon akkumulátora, hanem hogy lesz-e valami élelem vacsorára, vagy megint korgó gyomorral kell aludni menni, hátha megérik a másnapot, és értük jön egy mentőhajó vagy helikopter.

Persze ahogy halad előre a történet, úgy lesz egyre nyilvánvalóbb, hogy a segítség egyhamar nem fog megérkezni (talán mert oda az egész emberi civilizáció, és csak ők maradt életben egyedül a szigeten?). Ráadásul a kísérteties, természetfeletti jelenségekből, a kinyomozandó titkokból és más furcsaságokból is részről részre egyre több lesz. Mondjuk az én elvárásaimhoz képest elég lassú tempóban adagolják ezeket a készítők, de ez legyen az én bajom. Spoilerezni persze nem akarok, fedezze csak fel mindenki magának ezt a sorozatot, aki eddig minden nyáron szívesen ment Thaiföldre nyaralni, és aki (hozzám hasonlóan) sosem unja meg A Legyek Ura és a Lost nyomán készült könyveket, filmeket, képregényeket és tévésorozatokat!

Értékelés: 6/10

Forrás: Netflix