A Meggyőző érvek filmverziójában A szürke ötven árnyalata sztárja, Dakota Johnson játssza a főszerepet – de nem emiatt dühösek az irodalombarátok már az előzetes után.
Az elsősorban az Értelem és érzelem, az Emma, illetve a Büszkeség és balítélet szerzőjeként ismert Jane Austen utolsó, sokak szerint legérettebb és legszomorúbb regénye a Meggyőző érvek, ami arról szól, hogy egy Anne Elliot nevű fiatal nő nyolc év után egy véletlen folytán újból kapcsolatba kerül azzal a férfival, Frederick Wentworthszel, akivel annak idején jegyben járt, de Anne családja rábeszélésére inkább kiadta az útját (a lány hozzátartozóinak nem tetszett, hogy Wentworth pénztelen és alacsony származású).
A véletlen találkozás után pedig kialakul egy szerelmi háromszög, mivel az időközben 27 évével már vénlánynak számító főhősnő azt fontolgatja, hogy hozzámegy egy gazdag, távoli unokatestvéréhez – de persze közben még mindig (az időközben katonaként karriert csinált) Frederick után epekedik. A Netflixre érkező legújabb feldolgozásban Dakota Johnson játssza a főszerepet, és a most nyilvánosságra hozott trailert követően szinte felrobbant a Twitter.
Az adaptáció ugyanis az előzetes alapján romkomot csinált ebből az eredetileg szívszorítóan szomorú műből, ráadásul azzal adtak neki egy modern csavart, hogy Anne/Dakota Johnson rendszeresen áttöri a negyedik falat, és kinéz vagy kiszól a nézőhöz. Jane Austen rajongóinak az sem tetszik, hogy az írónő cizellált sorait a forgatókönyvírók egy esetben például olyan primitíven ültették át, hogy „már exek sem vagyunk, csupán barátok”.
„Gyűlölöm, amikor egy XIX. századi mű adaptációjában a kamerába beszélnek, ami a Meggyőző érvek esetében különösen visszás, hiszen ez a regény elsöprően szomorú, ez a nézőhöz beszélés viszont egészen más kontextust ad neki” – háborog Kathryn Van Arendonk, a New York magazin tévékritikusa.
„A Meggyőző érvek nem az Emma. Miért próbálták meg azzá változtatni? MIÉRT?”
– teszi fel a kérdést Brandon Taylor író.
i truly, truly hate the move to do cheeky direct-to-camera address for 19th century adaptations, especially for ones like persuasion that are supposed to be devastatingly sad.
— Kathryn VanArendonk (@kvanaren) June 14, 2022
the problem is that direct address has a totally different context now. https://t.co/vJ3tHlQEZR
Persuasion is not Emma. Why have they tried to turn Persuasion into Emma. WHY
— Brandon (@blgtylr) June 14, 2022
This is a famous passage from Persuasion, and Netflix has turned it into,
— Jennifer (@Jennipeg) June 14, 2022
'Now, we're worse than exes. We're friends'.
Whoever wrote that deserves jail pic.twitter.com/w1wHiSwVBz
Is the novel dead? If so this trailer killed it.
— Maris Kreizman (@mariskreizman) June 14, 2022
„Bárki is írta ezt, börtönt érdemel”
– véli egy másik Twitter-felhasználó, míg Maris Kreizman, a LitHub nevű honlap könyves podcastjének műsorvezetője szerint ha a regény meghalt, akkor egészen biztosan ez az előzetes ölte meg. Július 15-én saját magunk is csekkolhatjuk, igaza van-e a háborgóknak. A Meggyőző érvekben egyébként Dakota Johnson mellett Richard E. Grant, Henry Golding és Cosmo Jarvis is szerepel.
(via Independent)