Valójában nem a szexről, de nem is haldoklásról szól ez a sorozat

A Szex mindhalálig olyan mélységekbe viszi a nézőt, amire csak kevés alkotás képes.

Te mit tennél, ha közölnék veled, hogy hamarosan meg fogsz halni? Molly Kochan úgy döntött, hogy szexelni fog. A Disney+-on látható sorozat, a Szex mindhalálig főszereplője, a Michelle Williams által alakított Molly Kochan valós személy volt, akinél a negyvenes évei elején, 2015-ben végstádiumú mellrákot diagnosztizáltak – a kezelés hatására kinyílt a szexuális élete, és először interneten szexchatelt idegenekkel, majd többekkel is lefeküdt. Mindeközben blogot és podcastet indított, valamint megírta a memoárját Screw Cancer: Becoming Whole címmel. A sorozat elsősorban a podcast alapján készült, és nagy meglepetést nem tartogat a vége, hiszen Molly 2019-ben elhunyt.

 

Podcastből sorozat

A mozgókép mindig is szerette az adaptációs formát, és kereste az új médiumokat. Bár még mindig a könyv az elsődleges forrás, a podcastok népszerűvé válásával egyre több sorozat készül ezek alapján. Ilyen többek közt a Julia Roberts főszereplésével készült Homecoming az Amazon Prime Videón, A 81-es számú archívum a Netflixen vagy Amanda Seyfried Emmy-t érő szériája, A kibukott, amit a Disney+-on tekinthetsz meg. Természetesen ezek közt van fikciós és olyan is, ami a true crime műfajába tartozik, szóval elég vegyes a felhozatal.

A Szex mindhalálig pedig a Dying for Sex című beszélgetős podcast alapján készült. Ebben Molly a legjobb barátnőjével, Nikki Boyerrel osztja meg a betegségével és a szexualitásával kapcsolatos legintimebb részleteket.

Közben Molly a múltjával, és azokkal a traumákkal is szembesül, amik onnan eredve végigkísérték az életét. Hogy mégsem lesz az egészből egy kilátástalan nyomorpornó, az elsősorban annak köszönhető, hogy mindezt elképesztő humorral képesek előadni, miközben mégsem viccelik el – a podcastnek és a sorozatnak is ez a legnagyobb érdeme.

 

Szembesülni a rákkal

Ki gondolta, hogy egy haldokló fogja megmutatni, mi is az az életöröm? A Szex mindhalálig sok mindenről szól, de a nemiség és a haldoklás valójában csak a katalizátora mindennek. Kapásból ott van az orvosi felelősség kérdése, hiszen Molly már 2005-ben azzal ment el a nőgyógyászához, hogy egy csomót érez a mellében, mire a derék doki közölte, hogy még túl fiatal a mellrákhoz, és nem küldte el további kivizsgálásra. Csak 2011-ben diagnosztizálták rákkal, amikor már a nyirokcsomóira is átterjedt, és kemoterápián, masztektómián, valamint hormonterápián is átesett – utóbbi hatására megnőtt a libidója. A 4. stádiumú, szétterjedt rákot 2015-ben diagnosztizálták nála, és erre már nem volt gyógymód. Szóval a sztori messze nem olyan egyszerű, mint ahogy a szinopszis sugallja, miszerint mikor közlik Mollyval, hogy halálos beteg, elhagyja a férjét, hogy felfedezze addig elfojtott szexualitását. De tény, hogy Mollynak nem sok izgalomban volt része korábban.

Forrás: Disney+

 

Ahogy a sorozatban, úgy a valóságban is szétmentek a férjével, akit amúgy nem zavart, hogy Molly más férfiakkal folytat kapcsolatot a neten. Viszont Steve, akit a sorozatban Jay Duplass alakít, nem is feküdt le vele már jó régóta.

A Szex mindhalálig finom iróniával és dermesztő pontossággal mutatja be, hogyan viszonyul a környezete ahhoz, akit rákkal diagnosztizáltak.

Szinte az összes típust felvonultatják:

  • van, aki sajnálkozik;
  • van, aki biztat;
  • van, aki kéretlen tanácsokkal lát el;
  • és van, aki elkezdi megmagyarázni, milyen lelki okai lehettek a rák kialakulásának.

De mind közül Steve (legalábbis a sorozatbeli karakter) a legrosszabb, az irgalmas szamaritánus, aki ápolónak szerződik a felesége mellé, de azért gyakran őt kell vigasztalnia a haldoklónak a saját helyzete miatt. A legjobb barátnő, Nikki (Jenny Slate) pedig a másik véglet, aki egészen addig teljesen szét volt esve, és alig foglalkozott másokkal, hirtelen nem csak összekapja magát és végigkíséri a barátnőjét a haldoklás útján – ami teljes embert kíván –, de még arra is van energiája, hogy ne magát sajnálja a helyzetben: sőt, senkit se.

Ez is érdekelhet

Meghalni, szépen – A tíz legszebb film a halálról

Halottak napja alkalmából összegyűjtöttük a legszebb filmeket, amelyek a halálról, haldoklásról szólnak. Egytől egyig mély és megrázó alkotások, amelyek megérik a ráfordított időt – és papír zsebkendőt is.

Lássuk!

 

Szélsőséges helyzetek

A Szex mindhalálig fontos része, hogy Molly szexualitása nem csak kinyílik, de azt is megtapasztalja, hogy mire vágyik, mi izgatja – ebből aztán számtalan komikus helyzet adódik, miközben megrendítően szép, hogy milyen őszinteséggel beszél minderről a sorozat. Viszont minden elfojtás mögött van valami trauma, így Molly nem csak a saját szexualitását éli meg, hanem azzal is szembesül, hogy gyerekkorában molesztálták, és valószínűleg ezért nem tudott soha rendesen kielégülni. Ugyanakkor

a sorozat egy pillanatig sem állítja, hogy a rák és feldolgozatlan traumák közt bármi összefüggés lenne: a kettő teljesen külön halad a dramaturgiában,

mi több, amikor mindenkinek van valami okos vagy együttérző hozzáfűznivalója Molly diagnózisához, még ironizál is ezzel. Az igazán ügyes az, hogy ekkor még nem tudunk a molesztálásról.

Forrás: Disney+

 

És ha már ügyes: Michelle Williams remek választás volt a főszerepre. A színésznő már az Egy hét Marilynnel (2011) címszerepében is bizonyította, hogy képes a teljes átalakulásra, itt meg finom játékkal és mimikával szemlélteti a leépülés fázisait – de nem csak a teste, a tekintete is változik a folyamat során. Ám, ahogy írtam,

ez a sorozat nem a szexről és nem is a haldoklásról szól, hanem arról, hányféleképpen viselkednek az emberek szélsőséges helyzetekben.

Épp ezért a nyolcrészes széria legmegrázóbb epizódja nem az utolsó (amiben jól sejtjük, mi történik), hanem az ötödik, amiben Molly az anyával, Gaillel találkozik, akit Sissy Spacek alakít megrázó hitelességgel.

Forrás: Disney+

 

Bár a Szex mindhalálig számtalan humoros és szatirikus elemet tartalmaz, összességében egy nagyon nehéz sorozat, ami alaposan megviseli a nézőt. Ugyanakkor ez egyáltalán nem rossz, mivel közben olyan dolgokkal szembesít, amikkel talán gyakrabban kéne foglalkoznunk: a valódi kapcsolatok erejével és fontosságával, az önazonossággal és a mindenen felül álló humor jótékony hatásával – amiről gyakran hajlamosak vagyunk megfeledkezni.