5 retró reklám, ami ma már kivágná a biztosítékot, és le sem adhatná a tévé

Kérek egy Négercsókot! A Wick Atemfrei segít, ha fáj a torkod, és az orrodat is tisztíccsa! Régen nagyot nevettünk ezeken, ma már inkább szégyenkezünk.

1. Négercsók

Míg a '80-as években a fél ország imádta az abonyi Újvilág Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szövetkezet csokoládékülönlegességét, és a Kádár-korszak egyetlen tévéje is ontotta hozzá a vicces reklámokat, ma már politikai korrektségből nem is lehet Négercsóknak hívni. Bár itthon az Abonett Kft. már nem készít édességet ilyen néven, a béketábort anno megihlető eredetit, a Negerkusst is átkeresztelte inkább a gyártó a német piacon Schokokussra, hogy ne vádolhassák a céget rasszizmussal. A fenti magyar Négercsók-reklámmal azonban nemcsak az a gond, hogy a ma már politikailag inkorrekt néger szót használja. Hanem az is, hogy hímsoviniszta, és tárgyiasítja a nőket. Amikor ugyanis a vonaton a bajszos kalauz szemlátomást igencsak izgalomba jön a dekoratív hölgykoszorú látványától, ott nem nehéz megfejteni a szexfilmes utalásokat – főleg amikor a lányok a Magnum-jégkrémreklámokat megszégyenítően erotikusan kezdik el majszolni az eleve meredező mellbimbós, fekete keblekre emlékeztető, fehér krémmel töltött Négercsókot...

 

2. COMPACK kávémix

1988-ban még bizonyára vicces volt, ma már inkább prosztó, szexista, hímsoviniszta és nyugdíjasokat sértő a COMPACK Kereskedelmi Csomagoló Vállalat fenti kávéreklámja. Hiszen ugye mit látunk? A Kádár-korszak jellegzetes kispolgára, az SZTK-szemüveges, kopasz és pocakos elvtárs bikinis lányok gyűrűjében élvezi az életet egy trópusi mulatóban – ami aligha a Kubai Népköztársaság területén van! Valójában azonban szigorú tekintetű, otthonkás nénikék mellett, csíkos pizsamában és köntösben szürcsöli a kávét egy tipikus '80-as évekbeli panellakás konyhájában (nekünk amúgy pont ilyen asztalunk, hokedlink és szódásszifonunk volt anno). A reklámnak van egy párja is: ebben egy pocakos, szemüveges, vállalati aktakukac az iroda egyhangúságát egy kis kávékortyolgatással dobja fel, melynek hatására karibi taktusokra feneket rázó, bikinis lányok kezdenek el ugrálni az orra előtt.

 

3. COMPACK müzli

Az 1969-ben alapított, fénykorában 1700 dolgozót foglalkoztató COMPACK Kereskedelmi Csomagoló Vállalat, ahogy azt fentebb is láthattuk, előszeretettel vetett be szexista reklámokat a minél szélesebb néptömegek elérésének érdekében. Bár a Kereskedelmi Minisztérium égisze alá tartozó, vállalati tanács által irányított állami cég tevékenységi köre alapvetően csak a kávé és a tea csomagolására terjedt ki, idővel lecsaptak minden olyan Nyugatról beszivárgó ínyencségre, amit fogyasztani lehetett, és be kellett csomagolni – tipikusan ilyen volt a reggeli corn flakes. A COMPACK müzlireklámja, amelyben a narrátor a testalkatuk szerint osztályozza a strandolókat, ma, a plus size és vitiligós szupermodellek diadalmenete, valamint a fehérneműmárkák és kozmetikai cégek "Fogadd el a tested olyannak, amilyen!"-reklámkampányai idején már biztosan body shaming-nek számítana, és azonnal pellengérre lenne állítva a médiában.

 

4. Hódiköt ruhák

A Hódmezővásárhelyi Divat Kötöttárugyár a szocialista textilipar egyik emblematikus fellegvára volt. Ez a reklámja azonban ma már bajosan mehetne le a tévében. Eleve olyan taperolós helyzetkomikumokra épít ugyanis, amelyek már a '80-as években is Ludas Matyi-szintű, disznó vicceknek számítottak, a #meetoo mozgalom elindulása és az egyre-másra kiderülő, korábban eltussolt szexuális zaklatási ügyek miatt viszont manapság már kifejezetten kellemetlen egy ilyen kisfilm.

 

5. Wick Atemfrei

„A Wick Atemfrei segít, ha fáj a torkod, és az orrodat is tisztíccsa!”– ki ne emlékezne erre az ikonikus reklámszövegre a '90-es évekből? Ma már alighanem elevenen égetnék el a kitalálóját a magyartanárok és az önkéntes nyelvőrök (internetes szakzsargonban: nyelvtannácik), és alighanem a futballkedvelők is bojkottot hirdetnének a Wick mentolos cukorkái ellen. Vicces, hogy nem volt ez másképp a rendszerváltást követő vadkapitalizmus éveiben sem, mert egy városi legenda szerint „Az orrodat is tisztíccsa!”-reklámot a Magyar Labdarúgók Szövetsége (MLSZ) legfelsőbb vezetése vetette le a tévéképernyőkről (helyesebben csináltatott egy „Az orrodat is tisztítja!”-verziót, de arra már a kutya sem emlékszik), arra hivatkozva, hogy a szpot rossz színben tünteti fel és ostobának állítja be a focistákat.