9 kultikus magyar tévéreklám 1995-ből

Geszti és a Pepsi, a 4 az majdnem 5, a Suzuki a mi autónk, aki egy kis színt akar a világba, gondoljon az Ultra Violára! A Port.hu 25. születésnapja alkalmából a legviccesebb '90-es évekbeli tévéhirdetésekből gyűjtöttünk össze egy reklámszünetnyire valót!

Míg a '80-as évek Sas István-féle tévéreklámjai egyszerre voltak viccesen kreatívak és megmosolyogtatóan bárgyúak (lásd: Skála Kópé, Fabulon a bőre őre, Cascót akarok kötni!), addig az 1990-es rendszerváltás a nyakunkba szabadította a nyugati tévéreklámok áradatát. Ezek általában magát a márkát sulykolták belénk a dallamos szignáljaikkal, hátha elkezdjük dúdolni a boltban is, és akkor jó eséllyel az adott cég termékét vásároljuk meg, nem a konkurenciáét. Korábbi Port25-ös cikkünkben (Férfiasan tökéletes, frissebb, lágyabb, jobb – 9 kultikus tévéreklám 1995-ből) összeszedtük a legemlékezetesebb külföldi szpotokat, itt az ideje, hogy a legviccesebb '90-es évekbeli hazai hirdetésekből is megmutassunk egy reklámszünetnyire valót!

1. Postabank – A 4 az majdnem 5

A Postabank rendszerváltás utáni reklámjai alighanem egymagukban kitöltenének egy teljes cikket – gondoljunk csak a felboruló mackóra, a guruló üveggömbre, vagy a fejéhez csapkodó, bolondos arcot vágó Reviczky Gáborra, aki még a reklámbéli kvízműsorban is mindenre csak azt válaszolta, hogy Postabank! A bank egyik legnépszerűbb, és leginkább dallamtapadást okozó szpotja viszont egyértelműen az volt, amelyikben négy Monarchia-korabeli, csíkos ruhás, bajszos erőművész ugrabugrált a színpadon, jelezve, hogy +4% kamatnövekedést könyvelhetnek el, akik Posta Takarékjegyet váltanak – végtelen mennyiségű további Egymegegymegegyésmégegy-reklámot generálva ezzel. Az alábbi, 1995-ös reklámban a négy muszklimiska például már akkora kultstátusznak örvendett itthon, hogy egy belsős kikacsintás erejéig már a kislányok is csíkos ruhákba öltöztek az iskolai farsangon, a dalukat pedig kívülről fújják az építkezéseken és a diszkókban, sőt, a hitvesi ágyban az oda bebújt szeretők is!

 

2. Volánbusz – Biztonság, luxus, kényelem

Manapság már alighanem csak nosztalgikus emlék egy-egy buszos társasutazás, és nevetve meséljük a vasárnapi családi ebédnél, mennyire kényelmetlen volt 25 évvel ezelőtt napokig együtt utazni vadidegenekkel, a csíkos szatyrokkal és sporttáskákkal teli Ikaruson. Persze igazából csak a visszafelé út volt horror, mert az odafelé még üres sporttáska ekkorra már csurig volt pakolva olyan külföldi portékával, amiért idehaza sokan bármit megadtak! Bizonyára mindenkinek volt annak idején olyan rokona vagy ismerőse, aki egy-egy hétvégi kiruccanása során tonnaszámra hordta haza az olaszországi Tarvízióból a bőrkabátokat, Törökországból az aranyat, no meg persze a finomabbnál finomabb, a hazai ábécékben és trafikokban sosem látott svájci, német, belga és osztrák csokikat! A Volánbusz 1995-ben jól felismerte ezekben az ingázó vállalkozókban a vásárlóerőt, és 17 országba indított menetrend szerinti buszjáratokat.

 

3. Ultra Viola – Tisztaságban otthon vagyunk

A Magyar Vegyiművek és az Ipari Segédanyaggyár 1957-es összevonásakor megszületett Egyesült Vegyiművek gyártotta szinte az összes háztartási tisztítószert és szépészeti kenceficét a Kádár-korszakban, a Caola-termékektől a Wu2 samponon át az Ultra mosogatószerig. A rendszerváltás után a vállalatot privatizálták: először cseh, majd ismét magyar tulajdonba került EVM Zrt. néven, és egészen a 2010-es évekig forgalmazott tisztítószereket. Többek között az Ulta Violát, amihez 1995-ben az akkor épp a népszerűsége csúcsán lévő Pa-dö-dő, azaz Lang Györgyi és Falusi Mariann főszereplésével készült egy videoklipszerű, mókás reklámfilm.

 

4. Pepsi Számmánia – Vigyázz, elkapod!

A '90-es évek legendás Pepsi-reklámját, a Szia, Kata vagyok! Van még egy Pepsid?-et sajnos nem tudjuk szerepeltetni ebben az összeállításunkban, mivel az Dobó Kata visszaemlékezése szerint 1998-ban készült. Az üdítőcég magyar leányvállalata viszont előszeretettel forgatott hazai hírességekkel Pepsi-reklámokat – mint amilyen az alábbi is, a szó- és képvicceket szóró Geszti Péterrel, 1995 végéről. A kissé kerge szpot egyúttal a Népszabadságot és a Danubius Rádiót is promózta egy kicsit, mert ezekben is futott ekkortájt a Pepsi kupakos-számos nyereményjátéka.

 

5. Tix Bio – Olcsóbb, Tixtább

A most 71 éves Galkó Balázs, a Művészetek Völgye egykori fővédnöke és „ötletigazgatója” 1995-ben még száguldó riporterként interjúvolta az utcán a dolgos háziasszonyokat arról, hogy a reklámok szokásos Hagyományos Mosóporával vagy a Tix Bióval jöttek-e ki jobban a foltok a családtagok koszos ruháiból. A Tx Bióhoz kifundált Olcsóbb, Tixtább! szlogent alighanem Geszti Péter is megirigyelte volna!

 

6. Easy Call – Csak a Váci út 19. szám alatt!

Hiába vagyok fanatikus retrórajongó, annak azért nekem is utána kellett nézi, mi a csuda is volt anno ez a személyi hívó, aminek a reklámja annyira beleégett 1995-ből az emlékezetembe. Nos, ez a kis övre akasztható vagy zsebre vágható ketyere az elfoglalt üzletemberek legjobb barátja volt: járt hozzá egy telefonszám-szerűség, amit ha az ember felhívott, a csipogó tulajdonosa láthatta a hívó fél számát, és később a saját telefonjáról vagy egy utcai fülkéből visszahívhatta az illetőt. Ezen kívül egyes visszaemlékezések szerint egy központi számot is fel lehetett hívni, ahol üzenetet lehetett lediktálni egy operátornak. Ezt aztán ő küldte tovább afféle időszámításunk előtti sms-ként az ismerősünk személyi hívójára, ami kiírta szépen az üzenetünket. A korabeli, aukciós tévéreklám tanúsága szerint 6 havi előfizetéssel 1000 forint volt egy ilyen kis kütyü - összehasonlításképp: a nettó átlagkereset '95-ben 26 ezer forint volt.

 

7. Suzuki – A mi autónk

Idén 30 éve, hogy megalakult a Magyar Suzuki Zrt., és Esztergomban megnyitotta kapuit a rendszerváltás utáni Magyarország egyik legfontosabb ipari nagyberuházása, a Suzuki-gyár. Miközben ma már naponta 700 Suzuki gördül le az esztergomi gyártósorról, a '90-es években még csak évente 1000 kocsi készült el itt. Persze már ekkor is a magyar szívvel együtt dobbanó népautóként reklámozták a Suzukit – jelen sorok íróját is egy kicsi, piros Suzuki Swifttel vitték iskolába 1995/96-os tanévben, ami maga volt „a keleti kényelem és a nyugati nyugalom” a korábbi Trabantunk és Polski Fiatunk után. Az alábbi reklámfilm az 1995-ös év slágerét, az elektromos ablakelemelős, motoros tükrös, központi záras 1.6-os Suzuki Sedant mutatta be a közönségnek. 

 

8. Hungária Casco – Mielőtt át menne ön előtt

Gyakorló macskatulajdonosként a személyes kedvenceim közé tartoztak a '90-es években a Hungária Biztosító fekete macskás reklámjai, amelyeknek a visszatérő eleme volt, hogy egy cuki kis fekete macska folyton át akart menni egy hófehér Opel előtt, hogy balszerencsét hozzon a sofőrnek. Ám mivel az korábban Casco-biztosítást kötött, mindenki szerencsésen megússza a találkozást. A reklámnak később volt egy még viccesebb verziója is: ebben nem a fekete macska ment át a fehér autó előtt, hanem egy pici, fehér Matchboxot gurítottak el a fekvő cicus orra előtt, aki viccesen a kisautó után kapott!

 

9. OTP folyószámlakötvény

Listánk végére hagytuk az 1995-ös esztendő legszürreálisabb tévéreklámját, amelyben Bajor Imre dünnyög és illegeti magát balettruhában, annak okán, hogy április 10-től havi folyószámlakötvény jegyezhető az OTP Bank több mint száz fiókjában... Hiába telt el 25 év, azóta sem világosodtunk meg, hogy ennek a reklámnak mi volt az értelme (azon túl persze, hogy a tüllszoknyás Bajor mindenki retinájába beleégett nemzedéki élményként).