Még a tökéletes szériákba is becsúszik olykor egy vacak rész.
Van egy régi mondás: „a legfinomabb pörköltöt is tönkre lehet tenni egy kávéskanálnyi szarral”. Persze nem hisszük, hogy egy többévados, remek sorozatot tönkrevág egyetlen silány epizód, de kétségtelen, hogy a tökéletes részek közül jobban kirí az, ami kevésbé sikerült. Következzen nyolc sorozatepizód, aminek nem sikerült tartani a széria színvonalát.
Alkonyzóna (1959-1964)
4. évad / 18. rész
Tudom, nem fair, hogy rögtön egy antológiasorozattal indítunk, de ezt hozta a kronologikus sorrend. Az Alkonyzóna mára már fogalom, az eredeti szériát a hatvanas években vetítette a tévé, azóta többször is újraélesztették. A hétköznapi iszonyattól a misztikus rettenetig rengetegféle csavaros történetet megéneklő epizódok a sci-fi és a horror határmezsgyéjén balanszíroztak. A legjobb epizódokból mi is készítettünk egy összeállítást, de van egy olyan rész, ami meglepően gyengén sikerült.
A The Bard című epizód a 4. évadban látható – ezt a szezont és a rá következő ötödiket amúgy is a sorozat legrosszabbjaként tartják számon.
Ennek egyik oka, hogy a 4. évadtól fél helyett egyórásak az epizódok, ami több üresjáratot eredményez. A 18. résznek már a története sem hangzik valami jól: egy író, Julius Moomer megidézi William Shakespeare szellemét, hogy forgatókönyvírásra fogja be. Shakespeare azonban egyre dühösebb lesz, amikor a stúdió vezetősége újabb és újabb változtatásokat kér a forgatókönyvben. Ebben az esetben azért is fura egy ilyen vacak epizód, mert antológiasorozat révén nyugodtan ki lehetett volna hagyni, de lehet, a kvóta miatt szükség volt rá.
Twin Peaks (1990-1991; 2017)
2. évad / 15. rész
David Lynch és Mark Frost kultikus sorozata bár végig jó, de nem végig remek, és kétségtelen, hogy miután megkaptuk a választ a központi kérdésre, hogy ki ölte meg Laura Palmert,
nehezen talált ismét magára a sorozat, és a nézők is nehezen találtak vissza hozzá.
Ennek ellenére a második évad vége kifejezetten erősre sikerült, de van egy rész, pont a második évadban, ami nem üti meg a Twin Peaks nívóját. A Szolgák és mestereik című epizód nem sokkal a a nagy leleplezés után játszódik, és talán ezen érezhető a legjobban, hogy fogalma sincs a sorozatnak, merre tart. James Hurleyre (James Marshall) vadásznak a rendőrök, mert gyilkosságot követettet el, Benjamin Horne (Richard Beymer) pedig teljesen bekattan és Robert E. Lee tábornoknak képzeli magát, amihez a többiek asszisztálnak, hátha ezzel visszahozzák őt a valóságba.
X-akták (1993-2018)
3. évad / 18. rész
Az FBI titkos ügyei sem mindig olyan izgalmasak, mint gondolnánk. Persze, ott van a gumiember, a csatornában búvó emberi bélféreg, a zöld bogarak, meg persze a szürke emberkék - ezeket mi is összegyűjtöttük egy cikkben, de nem mindig sikerült Mulder (David Duchovny) és Scully (Gillian Anderson) ügynöknek igazán jó rém után kajtatni. Az átok című epizódban egy bosszúszomjas jaguárdémon az aktuális Monster of the Week. Az entitás macskákat száll meg – egy egész hordányi macskát, akik megtámadják az embereket. Az egész olyan, mint Hitchcock Madarakja, csak épp macskákkal, és még annál is gagyibb trükkökkel. Az epizódot a szereplők és a stábi is rühelli, a rendező, Kim Manners készített is mindenkinek egy pólót, amint az áll:
„Az átok túlélője”.
Jóbarátok (1994-2004)
4. évad / 21. rész
Hiába minden idők egyik legnépszerűbb sorozata, tíz évadon át nehéz tartani a nívót. Voltak az évadok során olyan klipszerű epizódok, amelyek egy-egy kapcsolt rész emlékezetes pillanatait idézték fel, és bár a legtöbb esetben működött ez a formátum, hiszen zanzásítva láthattuk a karakterek ívét, A meghívó című epizód esetében azonban elbukik a koncepció. Az epizód központi konfliktusa, hogy Ross (David Schwimmer) azon lamentál, meghívja-e Rachelt (Jennifer Aniston) az esküvőjére – meghívja. A lány meg azon lamentál, elmenjen-e – nem megy el. Mindezt a kettejük kapcsolatát felelevenítő flashbackek szakítják meg. Egy ilyen koncepció akkor élvezetes, ha a poénos pillanatokra fókuszál,
ebben az epizódban viszont elsősorban csak a két karakter veszekedéseit láthatjuk viszont.
Buffy, a vámpírok réme (1997-2003)
4. évad / 5.rész
A vámpírokat és egyéb természeti lényeket felvonultató sorozat misztikus tárgyai néha elég furcsák. A Rossz sör című epizódban Buffy (Sarah Michelle Gellar) szerelmi bánatában az alkohol után nyúl. Ám egy olyan sört szolgálnak fel neki, amitől ősemberként kezd el viselkedni, aki megissza – a barátainak meg ki kell találni, hogyan zökkentsék őt vissza a régi kerékvágásba. Persze nyilvánvaló, hogy ez
az egész epizód egy antialkoholista propaganda, de abból is legügyetlenebb és leginkább sztereotip:
Buffy azzal tölti a játékidő nagy részét, hogy falakat festeget, és botokkal csapkodja az embereket.
Ez is érdekelhet
Maffiózók (1999-2007)
1. évad / 10. rész
A sorozat, ami megváltoztatta a televíziózást – és akkor ez még csak a jéghegy csúcsa. Amúgy vicces, hogy a Maffiózók egyetlen vacak epizódja pont arról szól, hogy
a főszereplők épp nem bűncselekményeket követnek el, hanem különféle legális tevékenységeket folytatnak.
Tonyt (James Gandolfini) golfozás közben faggatja a szomszédja a foglakozásáról, Chris és barátnője, Adriana a zenéléssel próbálkozik – ez elég furcsa egy bűnügyi drámától, aminek mint kiderült, nem áll jól, ha eltér a megszokott recepttől.
Trónok harca (2011-2019)
8. évad / 6. rész
Igen, akár az egész nyolcadik évadot idevehetnénk, de az nagyon kemény, hogy minden idők egyik legszégyenletesebb évadzárásán belül is van hová zuhanni. A nyolcadik évadot amúgy is durva összeszedetlenség jellemezte, ami elsősorban annak köszönhető, hogy elfogyott az irodalmi alapanyag, és a forgatókönyvíróknak maguknak kellett kifuttatnia azokat a történetszálakat, melyeket eredetileg George R. R. Martin engedett útjára. Daenerys (Emilia Clarke) megalapozatlan zsarnoksága, Bran (Isaac Hempstead Wright) királlyá koronázása mind-mind olyan események, melyekben érezhetően
alárendelték a történetvezetést a fordulatoknak.
Utódlás (2018-2023)
1. évad / 3. rész
Az HBO egyik meglepetéssorozata egy újabb famíliával gazdagította a galád családokról szóló szériák sorát. A sorozat elején Logan Roy (Brian Cox) egy váratlan bejelentést tesz a vállalt jövőjével kapcsolatban, amivel biztosítja a gyerekei közti versengést. Csakhogy
ezt követően a cselekmény kissé lelassul, és időbe telik, míg az Utódlás megtalálja a ritmusát.
A két fiú, Kendall (Jeremy Strong) és Roman (Kieran Culkin) az első napjaikat töltik a cég vezetésével, és igyekeznek helyrehozni a szörnyű pénzügyi állapotokat. Ám mivel még nem ismerjük őket eléggé, nem is túl érdekes, hogy mit is tesznek és miért. Később azonban, mikor már többet tudunk róluk, sokkal érdekesebbé válik minden cselekedetük.
(vis ScreenRant, Independent)