Mert nincs is annál szórakoztatóbb, mint amikor testvérek és szülők áskálódnak egymás ellen.
Ezekben a hetekben vetíti az HBO az Utódlás 4., és egyben utolsó évadát. A kiváló sorozatban azt követhetjük nyomon, hogy a Rupert Murdoch médiamágnásra és családjára megtévesztésig hasonlító Roy família hogyan játssza le egymás közt az utódlás kérdését.
Akinek heti egy óra nem elég a családtagok közti intrikákból és a luxuskörülmények közt zajló hatalmi játszmákból, annak tudunk ajánlani hasonló szériákat. Íme, még 9 széria, ahol gusztustalanul gazdag családok állnak a középpontban.
Dallas (1978 – 1991)
A Ewing családot természetesen senkinek nem kell idehaza bemutatni, legalábbis a 35 feletti korosztályban. (A széria kultuszára jellemző, hogy ma már egy Jockey-ról elnevezett csatorna is működik.) Nálunk talán még különlegesebb produkciónak is számított a sorozat, mint az USA-ban, mert olyasmit mutatott be, amit a szocializmus alatt aligha láthattunk. Ahogy korábbi cikkünkben írtuk,
Itt nézhető: Jocky TV
Az ítélet: család (2003-2019)
A ma már kultikusnak számító sitcom felépítése kísértetiesen hasonlít az Utódláséra, még akkor is, ha a műfaj itt egyértelműen a komédia. Az idősebb George Bluth, a korrupt ingatlanfejlesztő a sorozat elején börtönbe kerül, ami elég kellemetlenül érinti a családtagjait, semmi kedvük ugyanis lemondani pazarló életmódjukról a pénzcsap elapadása után sem. Michael Bluth (Jason Bateman) az egyetlen, aki elég kompetens ahhoz, hogy átvegye a családi vállalkozást, és egyben az egyetlen, akinek van némi erkölcsi tartása, de erőfeszítéseit a testvérei és az anyja állandóan aláássák. Az eredeti három évad az egyik legviccesebb és legszellemesebb szatíra volt (a rengeteg szóvicc miatt az angol verzió jobban működik, mint a szinkronos), aztán a Netflix felélesztette még két évad erejéig, de az sajnos nem lett az igazi.
Itt nézhető: Netflix
Régi pénz (Altes Geld, 2015)
Ebben az osztrák sorozatban a mindig kiváló Udo Kier játssza Rolf Rauchensteiner milliárdos iparmágnást, aki súlyos diagnózist kap: egy éven belül meghal, hacsak nem kap új májat. Rolf közszereplői státusza megnehezíti, hogy illegálisan szerezzen be szervet anélkül, hogy a sajtó megneszelné, ha legálisan próbálkozna, akkor pedig zsarolási kísérletekkel kellene szembenéznie. A megoldás? Ráveszi a gyerekeit, hogy oldják meg ők: amelyik utódja képes neki egy működő májat szerezni, az kapja meg a királyság kulcsát, és nem kell osztoznia rajta. A műfaj komédia, abból is a sötétebb fajtából, az utódok így nyilván egymásnak esnek.
Itt nézhető: korábban a Netflixen, most éppen sehol.
Empire (2015-2020)
Az Empire alaphelyzete annyira hasonlít az Utódláséra, hogy nehéz elképzelni, hogy a sikere nem ihlette meg az HBO-sorozat alkotóit. Terrence Howard alakítja Lucious Jacksont, aki korábban drogdílerkedésből élt, de felküzdötte magát az Empire Entertainment nevű lemezkiadó élére. A sorozat elején a zenei mogulnál ALS-t diagnosztizálnak (Az amiotrófiás laterálszklerózis (ALS), egy halálos betegség, mely a mozgatóideg fokozatos leépülésével jár, és fokozatosan romló izomgyengeséghez vezet. A betegség átlagos túlélése a diagnózistól számítva 2-5 év - a szerk.), és már csak néhány évet jósolnak neki. Mivel nem hajlandó végignézni birodalma pusztulását, három fia közül akarja kijelölni az utódját. Terveit bonyolítja, hogy Cookie Lyon (Henson), a cég társalapítója és Jackson volt felesége kiszabadul a börtönből, és most már ő is igényt tart a cégre.
Itt nézhető: Disney+
Dinasztiák (2017-2022)
1981 és 1989 között futott az ABC szappanoperája, amely egy Denverben élő jómódú olajfamília életébe engedett bepillantást. A sorozat 2017-es, jelenben játszódó rebootja hasonló színvonalat képvisel, a fordulatok néha itt is éppen olyan hihetetlenek. A különbség az Utódláshoz képest, hogy nem egy, hanem két gazdag és befolyásos család, a Carringtonok és a Colbyk hatalomért és gazdagságért folytatott küzdelmét követhetjük, és közben az erős és összetett női karakterek sokkal inkább előtérbe kerülnek.
A folyamatos családi drámát többek közt az apja árnyékából kitörni próbáló lány és a házasságon kívül született gyerekek és testvérek biztosítják, akik a semmiből bukkannak fel, hogy igényt nyújtsanak be a részesedésükre, de vannak olyan gyerekek is, akik felszólalnak minden ellen, amit a család képvisel, veszélyeztetve ezzel a família hírnevét.
Itt nézhető: Netflix
Az erényes Gemstone-ék (2019-)
John Goodman, Edi Patterson és Adam DeVine a főszereplői ennek a fekete komédiának, amely egy televangelista családról szól, akik megatemplomukon keresztül terjesztik az Úr igéjét, miközben a színfalak mögött kétpofára habzsolják az életet az egyházi adományoknak köszönhetően.
Nem a vallás tehát a lényeg, hanem az üzlet. A család egyre csak terjeszkedik, miközben más, kisebb egyházakat tesznek tönkre. Akárcsak az Utódlásban, itt is van egy kapzsi patriarcha és éretlen gyerekek, akik nem állnak készen a feladatra, de a családi vállalkozás gyümölcseit azért learatnák.
Itt nézhető: HBO Max
Az enyém (2021)
A dél-koreai rendezőknek nem kell a szomszédba menniük egy kis szociális érzékenységért, ott kritizálják az ultragazdagokat, ahol csak tudják (elég csak az Oscar-díjas Élősködőkre vagy a Squid Game-re gondolni), így természetesen a csebolok, azaz a családi alapítású óriásvállalatok sem ússzák meg. (Ilyen például a Hyundai, a Kia, az LG, vagy a Samsung cégcsoport, amelynek a bevételei az ország GDP-jének 20%-át adják.)
A Netflixen futó Az enyém című sorozat azokra a nőkre fókuszál, akik a hatalmas, fiktív Hyowon-csoport irányításáért versengenek. A családba beházasodott két, egyre nagyobb hatalommal bíró nő, Hi-soo és Seo-hyun tervei azonban zátonyra futnak, amikor az új házvezetőnő romantikus kapcsolatba kezd a család egyik férfi örökösével, miközben egy új nevelőnő arra készül, hogy régi, családi titkokat leplezzen le.
Itt nézhető: Netflix
A Fehér Lótusz (2021 - )
Mike White antológiasorozata nem nagyívű családi dráma, de a luxusüdülőhelyeken játszódó széria mindkét évadában fontos szerep jut egy kőgazdag családnak, illetve a szülők és gyerekek szembenállásának. A Hawaii-on játszódó első felvonásban a Mossbacher házaspár (Connie Britton és Steve Zahn) a tinifiukkal, a lányukkal és annak legjobb barátnőjével érkezik az üdülőhelyre, és mint kiderül, egyikük sem szereti, ha szembesítik őket a privilegizált helyzetükkel.
A második évadban többek közt az olasz gyökereit felkutatni vágyó nagyapa-apa-fiú triót követhetjük. Itt a család legfiatalabb tagja elvileg már progresszívebben gondolkodik a nőkről és a hatalomról, a fináléban azonban ő is az apja pénzét használja fel, hogy elérje a céljait.
Itt nézhető: HBO Max
Promised Land (2022)
Az Utódlás latino verziójának szánták az ABC sorozatát, amely Joe Sandovalt és családját követi Kaliforniában, ahol sikeres szőlőbirtokát vezeti. Miután évekig küzdött az amerikai álom megvalósításáért, és évtizedekig vezette az üzletet, Joe készen áll a nyugdíjba vonulásra. De öt gyermeke közül melyikük elég képzett ahhoz, hogy a céget a kívánt irányba terelje?
A két mellékszál a mexikói illegális bevándorlókkal kapcsolatos kihívásokról szól, valamint egy szállodatulajdonossal való konfliktusról, aki Sandovalt hibáztatja az apja haláláért.
A célközönséget a történet nem nagyon csigázta fel, így mindössze egy évad után elkaszálta a csatorna a sorozatot.
via: Screenrant / Hello! India