A magyar tévétörténelem legviccesebb és a legkínosabb műsorai

A humor nagyágyúi az elmúlt évtizedekben néha alaposan besültek, de megemlékezünk azért a szépről is.

Összegyűjtöttük a magyar televíziózás elmúlt évtizedeiből azokat a pillanatokat, amikor hasunkat fogtuk a nevetéstől, és azokat is, amikor csak kínunkban röhögtünk.

A vicces: Tücsök és bogár (Szeszélyes évszakok)

Az 1981-ben indult Szeszélyes évszakok önálló intézmény volt. Műsorvezetője, a zongoraművészből lett showman, Antal Imre a 80-as években a legnépszerűbb televíziós személyiségnek számított, a szerkesztők pedig hétről hétre változatos műsort állítottak össze. Az adások gerincét adó kabaréjelenetek mellett láthattuk benne Tahi-Tóth László burleszkjeit, a Maksa Híradót és még rajzfilmes blokkot is, benne Gusztávval, a csetlő-botló magyar kispolgárral, illetve feltűnt Sebaj Tóbiás, később pedig Mr. Bean és Benny Hill is.

Az egyik legszórakoztatóbb, és talán még hungarikumnak is nevezhető rovat a Tücsök és Bogár volt, amelyben Peterdi Pál újságíró, humorista tartott vicces sajtószemlét, azaz kiválasztotta a nyomtatott sajtóból a legfélreérthetőbb és legszerencsétlenebbül megfogalmazott mondatokat, és szellemesen kommentálta őket.

A kínos: Szeszélyes évszakok az RTL Klubon

Forrás: RTL Klub

 

A 193 epizódot megért műsor 1981-től egészen 2004 decemberéig futott, 2006-ban azonban az RTL-en jó ötletnek tartották feltámasztani. Az ekkor már nagyon beteg Antal, aki megkapta maga mellé Csonka Andrást műsorvezetőtársnak, öt adás után visszavonult, de nem ezért lett vállalhatatlanul kínos a produkció, hanem inkább a humortalan szkeccsek miatt, amelyekben a 40-es és 50-es éveikben járó színészek játszották el a „mai fiatalokat”. A csatorna ráadásul a Való Világ üdvöskéit is átigazolta, így a humor olyan nagyágyúi tűntek fel a Szeszélyesben, mint VV Ágica, VV Leó, VV Tommyboy vagy VV Anett.

A mélypont pedig az volt, amikor a meghívott vendégek a gyerekkori fényképeiket mutogatták Csonka Andrásnak egy laptop kijelzőjén.

A kínos: Uborka

A királyi tévé bábkabaréja a 90-es évek emblematikus műsora volt, első körben 1991 és 2001 között futott, majd visszatért a TV2-n 2001 októbere és 2002 májusa közt. Az alapötlet szellemes volt, még ha nem is eredeti, Salusinszky Miklós producer a brit ITV Spitting Image című műsora nyomán honosította meg a sajátos közéleti kabarét, amelyben humoristák kölcsönözték a hangjukat a politikusok bábfiguráinak.

A Tóth Antal (Tónió) karikatúrista által tervezett bábok önmagukban is viccesen néztek ki, a szinkronhangok közt pedig felsorakozott a szakma krémje, többek közt Éles István, Hacser Józsa, Bach Szilvia, Kránitz Lajos, Hernádi Judit, Kerekes József, Reviczky Gábor vagy Lorán Lenke neve garantálta a minőséget. Mi hiányzott akkor a műsorból? Csak a belemenős poénok. A bábok szájába adott szövegek sajnos csak annyira voltak viccesek, mint a Hócipő képaláírásai, a valódi szatíra pedig elég messze állt a műsortól, amit az is jól bizonyít, hogy Orbán Viktortól Torgyán Józsefen át Horn Gyuláig minden politikus örömmel cameózott a saját bábja társaságában.

A vicces: Heti Hetes

Az 1999 szeptemberétől 2016 decemberéig futó hírkommentelős műsor egy időben megkerülhetetlen sarokpontja volt a magyar televíziózásnak és a közéletnek is. A német RTL 7 Tage – 7 Köpfe című formátum magyarítását az első időkben milliók nézték, Verebes Istvánból is társaiból véleményvezérek lettek, de ami fontosabb, a Heti Hetes a fénykorában tényleg vicces volt. A szereplők a politikusok mellett egymás vérét is nagyon szórakoztató módon szívták, ami nem is meglepő, mert az alaptársulatból mindenki kiválóan tudott improvizálni.

A kínos: Heti Hetes

A 2002-es kormányváltás után kevesebb lett a vitriol a műsorban, már nem sikerült mindig megtalálni az egyensúlyt a bulvár és közéleti témák közt, az állandó szereplők pedig egyre többször nyomták le rutinból a kötelező zrikálódásokat. A szerkesztők persze próbálták felfrissíteni az alapcsapatot, és voltak jó döntéseik is (Hajós András leigazolása például telitalálatnak bizonyult), de látványos mellényúlásaik is.

A legkínosabb az a műsor volt, amelyben Cicciolina ült be a vendégszékbe, és sikerült közösen összehozniuk minden idők legalpáribb Heti Hetesét.

A vicces: Gálvölgyi show


Gálvölgyi Jánosról már 20 évesen kiderült, hogy a humor az anyanyelve, ennyi idős volt, amikor az 1968-as Ki mit tud?-on berobbant a színészparódiáival. 1988-ban indította el a Magyar Televízión a Gálvölgyi show-t, amelyben a rövid szkeccsek mellett a tévé legnépszerűbb műsorait, illetve műsorvezetőit parodizálta ki, de az idióta reklámok is megkapták a magukét. Kigúnyolta többek közt a Szomszédokat, illetve Rózsa György, Juhász Előd és Vágó István műsorait, és ezek a paródiák még mai szemmel is viccesek.

A kínos: Gálvölgyi show

Gálvölgyi műsorát sem kerülte el a kereskedelmi tévés átok, 1997-ben ugyanis átkerült az RTL Klubra, és itt a paródiák helyét már inkább a Szeszélyes évszakok leggyengébb periódusát idéző szkeccsek váltották fel. Akadtak persze viccesebb jelenetek is, ilyen volt pl. a „Gyúrunk, vaze?”, amiben Gálvölgyi és Gesztesi Károly mackófelsős-aranyláncos vállalkozókként osztották az észt, de sajnos ezek inkább a kivételt jelentették.

A vicces: Vastyúk is talál szeget

A L’art pour l’art Társulat elhozta az abszurd humor forradalmát a magyar tévébe (is), meglépték azt, amit előttük senki nem mert: szakítottak a magyar kabaréhagyományokkal, helyette az angol mintát követték. Az 1991-ben indult Vastyúk is talál szeget című műsoruk zajos sikert aratott, hála a zseniális szkeccseknek, és a külön-külön és együtt is nagyon szórakoztató társulatnak, amelyet az induláskor Dolák-Saly Róbert, Laár András, Pethő Zsolt, Nagy Natália és Szászi Móni alkotott. Besenyő Pista bácsi (Laár András), Pandacsöki Boborján, Anti bácsi (Dolák-Saly Róbert) és Margit (Galla Miklós) mind iszonyúan fárasztó és vicces figurák voltak, nehéz is csak egyet kiválasztani a sok emlékezetes jelenet közül.

A vicces: Nagy Bandó András

Évtizedeken át Hofi volt a magyar stand-up koronázatlan királya, még ha akkoriban nem is stand-upnak hívták ezt a műfajt. Mellette mindenki más háttérbe szorult, még egy kicsit Nagy Bandó András is, aki pedig a 80-as és 90-es években jobbnál jobb önálló estekkel jelentkezett. George Carlinhoz hasonlóan az ő poénjai mögött is mindig volt gondolat, fanyar humora és világlátása összetéveszthetetlenné tette, ráadásul a színpadképre és a kellékekre is mindig nagy gondot fordított, mint az a mellékelt, 1994-es szilveszteri estjénél is látszik.