Anyám! - Az elszabadult pokol, és ami mögötte van

Darren Aronofsky 2017-es filmjével alaposan próbára tette a nézők tűréshatárát. Cikkünkben a kulisszatitkok mellett azt is eláruljuk, pontosan miről is szól a Jennifer Lawrence főszereplésével készült bizarr pszichothriller.

  • Darren Aronofsky mindössze öt nap alatt írta meg a forgatókönyv első változatát. Elmondása szerint Luis Buñuel Az öldöklő angyal (1962) című filmje és Susan Griffin 1978-as Nők és természet című könyve inspirálta.
  • Eredetileg a 6. nap címet adta neki, ami arra utal, hogy a Biblia szerint Isten 7 nap alatt teremtette a Földet és az Univerzumot, és a film a 6. nap allegóriája lett volna.
  • Michelle Pfeiffer bevallotta, hogy nem értette a forgatókönyvet, amikor először olvasta, és "ezoterikusnak" nevezte azt.
  • Az egész film során senkit nem hívnak a nevén, és egyetlen szereplőre sem hivatkoznak név szerint. A karakterek a stáblistán a történetben betöltött szerepük szerint vannak felsorolva.
  • Jennifer Lawrence az egész film alatt mezítláb van, ami a színésznő ötlete volt, hogy hangsúlyozzák karakterének a házhoz való kötődését.
  • Lawrence annyira beleélte magát a karakterébe, hogy a csúcsjelenetek alatt hiperventillálni kezdett, és még az egyik bordája is elrepedt. Oxigénre kellett tenni, a stáb tagjai pedig azt találták ki, hogy készítenek neki egy saját "boldogsághelyet", egy kis szobát, hogy a forgatás alatt nyugodt és kiegyensúlyozott maradhasson. Ez egy sátor volt, illatos gyertyákkal és egy tévével, amelyen a Keeping Up with the Kardashians epizódjai futottak ismétlődve.

  • A színésznő egy évre visszavonult a filmezéstől az anyám! után, annyira megterhelőnek találta a forgatást.
  • A filmben visszatérő motívum a sárga folyadék. Anya többször iszik egy meg nem nevezett sárga gyógyszert, sárga festékkel festi a falakat, nagy hűhót csap a limonádéja miatt, és sárga citromokat hagy szanaszét a konyhában.
  • A házba berontó tüntetők közül néhányan a "so-so-so-so-solidarité"-t (franciául szolidaritás) skandálják. Ez egy gyakori rigmus a baloldali gyűléseken Quebecben, ahol a filmet forgatták. A filmes statiszták általában a környékbeli lakosságból kerülnek ki, így valószínűleg québécoik voltak.
  • A házban zajló zavargások során a skandálások egy része valódi egyiptomi rigmus volt, amelyet az egyiptomi forradalom idején is lehetett hallani.
  • A filmet 16 mm-re forgatták. Ez a negyedik alkalom, hogy Darren Aronofsky ezt a formátumot használta.
  • A forgatás megkezdése előtt a szereplők három hónapig próbáltak egy raktárban, ez idő alatt Aronofsky kigondolhatta a koreográfiát és a kameramozgásokat.
Forrás: UIP-Duna Film

 

  • A rendező a Velencei Filmfesztiválon tartott bemutató apropóján írásbeli nyilatkozatot tett, amelyben elárulta, hogy a forgatókönyv első vázlatát 5 nap alatt írta ("lázálom", ahogy ő nevezte), és hogy az ötletet az aktuális események, "az okostelefonjainkon lévő értesítések végtelen zümmögése", valamint a Manhattan belvárosában átélt Sandy hurrikán élményei ihlették.
  • A filmben 11 olyan jelenet van, amely feltűnően hasonlít a House of Good and Evil (2013) című thriller 11 jelenetére.
  • Az Indiewire-nek adott interjújában Aronofsky elmagyarázta a film koncepcióját: "Lawrence nem más, mint Gaia, vagyis a Földanya, míg a háza a világot jelképezi - egy élő, lélegző organizmust, amelyet a lakói elpusztítanak. A férje, akit a filmben 'Ő'-ként ismerünk, Isten. Unalmában megteremti Ádámot és Évát (a házaspárt), akik tovább pusztítják mind Gaia teremtményét, mind az Ő dolgozószobáját (az Édenkertet), amelyben Isten tökéletes kristálya (az alma) található. Veszekedő fiaik Káin és Ábel. Istent dicsőítő hívek is vannak, akik folyton az anya mosdókagylóján ülnek, és végül ők idézik elő a nagy özönvizet. Isten teherbe ejti az Anyát, aki megszüli a Messiást. Végül egy felkavaró úrvacsora és a Jelenések eseményei következnek.
  • Miután a házban elszabadul a káosz, az Anya különböző kegyetlenkedések és erőszakos cselekmények tanúja lesz, szexkereskedelmet, politikai tiltakozásra utaló jeleneteket, a hitetlenek rituális kivégzését és vallási emberáldozatokat lát. Aronofskyék szerint ezek a jelenetek mind az emberiség legrosszabb ösztöneinek, valamint a vallási és politikai fanatizmusnak a kritikáját hivatottak kifejezni.
Forrás: UIP-Duna Film

 

  • Javier Bardem karakterét gyakran emlegetik "a költő" néven. Ez a szó a görög "poietes" szóból származik, ami alkotót vagy teremtőt jelent. Istenként valóban ő a világ teremtője.
  • Aronofsky megerősítette, hogy az Anya gyermeke egy messiás. Ezt alátámasztja az a tény, hogy ő a férfi főszereplő (Isten) fia, illetve hogy a követői ajándékokat adnak az újszülöttnek (a bölcsek ajándékai), és az a tény, hogy a csecsemő halála (a keresztre feszítés) után a vallási vezető azt mondja, hogy nem halt meg (Krisztus feltámadásába vetett hit), az imádók megeszik a testét (ahogy az úrvacsora ostyaevése is Krisztus testének elfogyasztását jelképezi). Ezenkívül az Anya lehet szűz anya is, mint Szűz Mária, mivel soha nem látjuk a házaspárt szexelni. Miután megcsókolják egymást, és a hálószoba felé tartanak, a nő az égre néz, és a képernyő fehérre vált (a fehér a szüzesség szimbóluma).
  • Darren Aronofsky szerint a felkiáltójel a címben a film utolsó 30 percére utal.
  • Jennifer Lawrence sokáig tudatosan kerülte a szexualitásra és meztelenségre építő filmeket, de amikor visszanézte azt a jelenetet, amelyben a pulóverét tépik a fékevesztett rajongók, és látszik, hogy melltartó van alatta, úgy döntött, vállalja a pucérságot, hogy hitelesebb legyen a jelenet.
Forrás: UIP-Duna Film

 

  • Az újszülött csecsemő halála a fináléban elriasztotta a potenciális forgalmazókat. A 20th Century Fox több más stúdióval együtt elutasította a forgatókönyvet (pedig jó párszor dolgoztak már együtt Aronofskyval), a Paramount Pictures fejesei pedig csak azután mondtak igent, hogy megtudták, kik játsszák majd a szerepeket.
  • A filmet a velencei filmfesztiválon tartott premierjén kifütyülték, de álló ovációt is kapott.
  • Az anya! az első hétvégén mindössze 7,5 millió dollárt termelt az amerikai pénztáraknál - ez volt Jennifer Lawrence karrierjének addigi legrosszabb nyitása. A nézőktől a film "F"-es CinemaScore pontszámot kapott, a lehető legrosszabbat, ami nagyon ritka: eddig csak 19 film kapott "F"-et.
  • Jennifer Lawrence és Darren Aronofsky a film forgatása alatt kezdtek randizni.