David Jacobs 84 éves volt.
Meghalt David Jacobs író és producer, aki a Dallas és a Knots Landing című főműsoridős szappanoperák megalkotásával megváltoztatta a televíziózás arculatát az 1980-as években.
Jacobs vasárnap hunyt el a burbanki Providence Saint Joseph Medical Centerben Alzheimer-kór és egy fertőzés szövődményei miatt.
1939. augusztus 12-én született Baltimore-ban. Miután a középiskolában nehezen boldogult, beiratkozott a Maryland Institute of Art College-ba, hogy a festészet iránti szenvedélyének hódoljon. "Minden jó, ami velem történt, akkor kezdődött. Egyszerűen imádtam" – mesélte egy interjúban.
Hamar rájött, hogy művészként nem fog érvényesülni, és az írásra összpontosított. Addig soha nem vette komolyan, mert olyan könnyen ment neki. Arról a világról írt, amit szeretett.
A New York-i Hunter College-ban művészettörténetből szerzett mesterdiplomát, majd életrajzokat kezdett írni, és a Viking Press 1968-ban kiadta első könyvét, a Master Painters of the Renaissance címűt.
Az építészet lett a szakterülete, írt az Esquire, a Holiday és a The New York Times Magazine számára, dolgozott az American Heritage-nek szerkesztőként, a Newsweeknek pedig a művészeti szcénáról tudósított. Írt még egy könyvet 1975-ben Chaplin, a filmek és Charlie címmel.
Amikor a gazdasági hanyatlással párhuzamosan egyre kevesebb munkát kapott a magazinoknál, a szépirodalommal próbálkozott, és novellákat adott el a Redbooknak és a Cosmopolitannek.
"Soha nem terveztem ezt így, de a magazinoknak való írás tökéletes felkészítés a televíziózáshoz" – mondta később. "Gyorsan kell felépíteni a karaktereket, és drámaian kell írni. A nem-fikciós forma segített a méret és a technikai korlátok kitapogatásában, a fikció pedig hozzásegített ahhoz a fajta történetmeséléshez, amire a televízióban szükség van."
Miután átírt egy forgatókönyvet a CBS Delvecchio című sorozatához, amelyet egy producer a szemétkosárba dobott, Jacobs 1977-ben lehetőséget kapott, hogy átdolgozzon egy történetet a CBS The Blue Knight című rendőrségi sorozatához.
A munka ünnepének hétvégéjén is dolgozott, és még aznap, hétfő este leadta az anyagot. Amikor behívták a produkciós irodába, arra számított, hogy javításokat kérnek majd tőle. Ehelyett azt mondták neki, hogy a forgatókönyve már gyártáselőkészítésben van, és neki szánják a szerkesztői pozíciót.
A munka egy hónappal később ért véget, amikor The Blue Knightot elkaszálták. De ennek a munkának köszönhetően került a Family című sorozathoz, mint forgatókönyvíró. Itt kötött barátságot Michael Filermannel, egy fiatal fejlesztővel. Jacobs Bergman Jelenetek egy házasságból című filmjének amerikai változatát akarta elkészíteni, amelyben négy pár szerepelt volna. Filerman azt mondta Jacobsnak, hogy nézze meg a No Down Payment című, 1957-ben Martin Ritt rendezésében készült drámát, amely egy dél-kaliforniai lakótelepen játszódik. Filerman úgy gondolta, hogy a filmnek pont olyan hangvétele van, amilyenre szükségük volt.
43 éve mutatták be Amerikában a Dallast, a sorozatot, amely a 90-es években Magyarországon is nézők millióit ültette le a tévékészülékek elé.
Még több Dallas
Én művészetet akartam csinálni. Ő szemetet akart csinálni. És mi ketten együtt televíziót csináltunk. Ez egy csodálatos partnerség volt"
- mondta Jacobs.
Jacobs a Dallas készítése alatt végig kreatív tanácsadó maradt, de a második évad után egy másik sikersorozat létrehozására koncentrált. Ez lett a Knots Landing , amit a Dallas spinoffjaként adtak el. Mindkét széria 14 évadot élt meg.
A CBS-nél Jacobs volt a társalkotója a Paradise című westernsorozatnak, amely három évadon át (1988-91) futott, valamint a Four Corners című sorozatnak, amely 1998-ban öt epizódot ért meg. Az ABC Lois & Clark: The New Adventures of Superman és a Homefront című sorozatának producere is volt, az utóbbin végzett munkájáért 1991-92-ben két Emmy-jelölést kapott.
Aaron és Albyn nevű gyerekei mellett második felesége, Diana, lánya, Molly, valamint Riley és Georgia unokái gyászolják.
via: THR