40 éves a KISS nagy bukása

1981. november 10-e nem túl dicső dátum a maszkos csapat történetében. A banda négy évtizeddel ezelőtt megjelent Music From "The Elder" című lemeze ugyanis a mai napig egész karrierjük legfurcsább alkotásának számít.

Habár a KISS a '70-es évek közepének legnépszerűbb zenekara volt, és valódi hisztéria tombolt körülöttük az egész világon, a disco és a punk műfajok beköszöntével a KISS-mánia alábbhagyni látszott és az ekkoriban megjelent, két meglehetősen poposra sikeredett albumuk, az 1979-es Dynasty és a következő évben piacra dobott Unmasked pedig már egyértelműen jelezte, hogy a KISS eleinte a könnyű siker miatt, később azonban már egyre erőltetettebben próbál idomulni a kor zenei változásaihoz.

Fotó: Fin Costello/Redferns/Getty Images


A kommerszesedés fogadtatása pedig a legenyhébb kifejezéssel élve is vegyes volt, hiszen habár a Dynasty-ről kimásolt I Was Made for Lovin' You című dal hatalmas világsláger lett, az egyébként óriási kereskedelmi bukásnak számító Unmasked pedig Ausztráliában sosem látott népszerűséget hozott a bandának, a csapat régivonalas rajongóit elidegenítette a könnyedebb hangzás, ami a lemez-és koncertjegy eladásokban is igen erősen megmutatkozott.


Tovább nehezítette a banda boldogulását, hogy Peter Criss dobos 1980-ban elhagyta a zenekart, megbontva ezzel az eredeti négyes megrendíthetetlennek tűnő egységét. Helyére az addig ismeretlen Eric Carr érkezett, és már vele készült el a csapat következő, minden addiginál többet vitatott, legkevésbé sikeres lemeze, a Music From "The Elder" című anyag. A korong producerének azt a Bob Ezrint választották, aki a banda egyik legnagyobb példányszámban elkelt lemeze, az 1976-os Destroyer mellett a Pink Floyd elsöprő sikerű The Wall című albumának megszületésénél is bábáskodott.

Ezrinnek pedig sikerült meggyőznie a zenekart, hogy a Roger Watersnéknál bevált receptet követve egy progresszív konceptlemezt készítsenek el a tervezett, gyökerekhez visszatérő rockalbum helyett, amivel teljesen felbőszítette Ace Frehley gitárost, aki már az anyag munkálatai közben azzal fenyegetőzött, hogy kilép a zenekarból.


A Music From "The Elder" alapvető cselekménye egy fiatal hős (A Fiú) toborzását és kiképzését mutatja be a Vének Tanácsa által
, akik egy titokzatos csoporthoz, a gonosz elleni küzdelem iránt elkötelezett Rózsa Rendjéhez tartoznak. A Fiút egy idős gondozó, Morpheus terelgeti küldetése folyamán, a dalszövegekben pedig megismerjük az érzéseit felkészítése során, ahogyan legyőzi korai kétségeit és végül magabiztossá válik. A korong I című záró fejezetének végén Morpheus kihirdeti a Vének számára, hogy a Fiú készen áll kalandos utazása megtételére.

A szóban forgó dalra akkor egy videoklipet is forgatott a zenekar, ám az elkészült kisfilmet végül soha nem hozták nyilvánosságra. Az utóbbi években azonban valahogy kikerült a fiókból és egyes rajongók között illegális oldalakon, pénzért cserélt gazdát, mígnem egyikőjük ezt megelégelve fel nem töltötte a legnagyobb videómegosztó portálra, így mára már mindenki számára elérhetővé vált.

 

Az 1981. november 10-én megjelent korong végül sosem látott mélységekbe taszította a csapatot:


a szimfonikus, nagyzenekari elemekkel tarkított, kissé zavaros történetet elmesélő konceptalbum a közönség körében totális visszatetszést keltett és a mai napig az egyetlen olyan KISS-anyag maradt, ami még az aranylemez minősítést sem volt képes elérni a tengerentúlon.

Bár egyes szakmai visszajelzések a korábbi munkáikhoz képest viszonylag pozitívak voltak, a bődületes kereskedelmi bukás eredményeképp a banda a karrierje során először nem indult turnéra, csupán néhány promóciós playback fellépést vállalt különböző TV-műsorokban. Ezek egyikében adták elő az első kislemezre másolt World Without Heroes című, Lou Reed segítségével írt - egyébként zseniális - balladát is, amelyet később az ugyanebben az évben indult MTV az első KISS-videoklipként tűzött műsorára.


Ace Frehley gitáros - akit a zenei döntésekben 2-1 arányban rendre leszavazott a Paul Stanley-Gene Simmons páros - már nem is játszott a dalban, majd megelégelve a banda trendkövető és útkereső hozzáállását, illetve az ennek okán kialakult belső feszültségeket, 1982-ben végül távozott a zenekarból.

A KISS tehát nagyon mellé lőtt, amikor azt gondolta, hogy egy progresszív rock albummal visszanyerheti elvesztett hitelét a közönség előtt és végre a kritikusokat is maradéktalanul sikerülhet meggyőznie arról, hogy igenis érdemes őket komolyan venni.

Következő, Creatures of the Night című nagylemezükkel végül tényleg visszatértek a hard rock stílushoz, azonban a minden korábbi munkájuknál keményebb anyag sem tudta már visszahelyezni őket egykori státuszukba. Így végül 1983-ban - egy fantasztikus PR-fogással - az MTV élő adásában mutatták meg maszk nélküli, valódi arcukat a világnak. Azonban ez már egy másik történet…