Öt hadüzenettel felérő hazai klip a 90-es évek elejéről

Bár mi örömmel megtennénk, az internet nem felejt. Ennek köszönhetően következzék néhány felkavaró kép- és hanganyag azokból az időkből, mikor Császár Előd tánca és Kozso fellépőruhája láttán legalább annyira megrogytunk, mint korábban a vasfüggöny.

FLM: Rólad álmodom

Bár a 90-es évek legelején még általános volt a szabadság táplálta optimizmus, az FLM már első slágerével komoly lépéseket tett azért, hogy egy szélütött munkásőr lelkesedésével gondoljunk a rendszerváltás időszakára. A Rólad álmodom refrénjének AAAA rímképlete anno egy komplett generáció irodalmári ambícióját dózerolta le, a dal videóklipjét már jóval kevesebben képesek felidézni. Ezért pedig a könnyűzenei műsorok viszonylagos hiánya legalább annyira felelőssé tehető, mint a zsigeri törlés-tagadás reakció. Azonban ennyi év távlatából illene szembenéznünk vele, hogy az ádámcsutkáig felhúzott farmer, a reklám-baseballsapka és a szintetizátoros hegesztőszemüveg nagyon is reális lenyomatát adták a korai 90-eseknek. Mellesleg utóbbi használata Császár Előd tánca alapján maximálisan érthető, bár leginkább agyhártyára rögzítve biztosított volna védelmet kollégájának az élménytől.

 

Digital Scream: Hé, várj!

Bár a Digital Scream bizonyíthatóan létező formáció volt a 90-es évek elején, a mai napig amolyan rurális lidércfényként él emlékezetünkben. Talán nem véletlenül, feltételezhető ugyanis a kazánfűtő szintipop úttörői alkották meg az első láncszemet a dancefloor és a mulatós műfaj között. (Jóllehet, utóbbi hatása volt nem teljesen nyilvánvaló, szerzeményeikből olyan mértékű vetési romantika áradt, hogy a kockamargarin libazsírrá változott a spájzban.) A szóban forgó videóklippel pedig részben megválaszolták azt a senki által fel nem tett kérdést, hogy mi lett volna, ha anno a Kirgiz Kulturális Alap indítja be a Pet Shop Boys karrierjét. Mindemellett rávilágított arra a társadalmi igazságtalanságra is, miszerint egyesek a 80-as éveket emlegetik a felkavaró frizurák évtizedeként.

 

Alvajárók: Don Juan

A közhiedelemmel ellentétben volt idő, amikor Kozso még nem munkálkodott gőzerővel a rózsaszín marcipánhattyú zenei megfelelőjének megalkotásán, csupán a zene szárnyán szállva önfeledten bombázta a hallgatóság szürkeállományát. Tette ezt elsőként az Alvajárók nevű formációban, akik Don Juan című szerzeményük klipjével anno szintén csúcsra járatták a zenekedvelőkben a jurtalakó népcsoportokhoz való tartozás érzését. Kiváltképp igaz volt ez a főhősre, aki ekkoriban még csak csökevényes formában viselte homlokán Füles felszegelhető farkát, ellenben a fehérorosz bűvészek legszebb tradícióit követve válogatta össze fellépőszettjét.

Dr. Beat: Rock And Roll

A Rock And Roll az nem egy tánc, a Fekete Lyuk pedig nem egy csillagászati fogalom. A malaclopó bőrdzseki viselete pedig nem az egykori ávósok kiváltsága. A rendszerváltás idején ezt egy komplett generáció igazolta, mely csak azért járt feketében, mert nem létezett ennél sötétebb árnyalat. Elsősorban az ő szórakoztatásukra esküdött fel a Dr. Beat nevezetű formáció is, mely a Bonanza Banzai mellett szintén a „magyar égre magyar Depeche Mode-ot” jelmondattal tört be a magyar poppiacra. Csak míg utóbbi formáció minőségi klónnak bizonyult, előbbiben felfedezhettünk a Mr. Moreau-i mutáció jeleit. Ezt a szélsőséget ellensúlyozandó, a csapat egy halmozottan ingergazdag környezetben rögzítette Rock And Roll című dala videóklipjét, de legalább garantáltan nem zaklatta őket egy Kádárt gyászoló portás bácsi holmi forgatási engedélyért.

 

Erotikus Technológia: Jean és Pascal

A korabeli dance-formációk dalszövegeit vélhetőleg spuri hatása alatt álló Én kicsi pónim-karakterek írták, mi pedig ordítva hánytunk tőlük hupikék pillecukrot. Szívesen mondanánk, hogy Erotikus Technológia üde színfoltnak számított a 90-es évekbeli mezőnyben, de leginkább olyan volt, mint egy lomtalanításon hagyott kitömött siketfajd, ami beépített hangszóróin át Zimbabwe himnuszát játssza végtelenítve. (Értsd: egészen egyedi módon sokkoló hulladék.) A csapat nem csupán a szürreális szabadvers-betétekkel, de videóklipjeivel is igyekezett kiszorítani a habpatront és a Technokolt az olcsó tudatmódosítók piacáról. A kistarcsai sámántalálkozóról elorozott frontember már önmagában elegendőnek bizonyult ehhez, a Kovi-filmes miliőben pedig befoltozhatatlan lyukat ütött verselésével pszichikai védőpajzsunkon.