Állandó kiállítás

+ 1 kép

1960 -
A hangsúlyok a magyar művészet történetében is fontos csomópontokhoz kötődnek: a háború előtti avantgárd jeles képviselői közül Vajda Lajos és Korniss Dezső életművéhez, a szentendrei mesterekhez és az Európai Iskola művészeihez, többek között Bálint Endre, Gyarmathy Tihamér tevékenységéhez.
Az időbeli és térbeli folytonosságot egy-egy „átkötő” művel igyekeztünk megteremteni, valamint az egyes időszakok bemutatásakor több generációt szerepeltetünk együtt, hogy világosabbá váljanak a nemzedékek közötti összefüggések. A két háború közötti avantgárd meghatározó egyéniségei mellett állítottuk ki a hatvanas évek neoavantgárd mozgalmának a művészeit, többek között Tót Endrét, Konkoly Gyulát, Keserü Ilonát, Lakner Lászlót, Hencze Tamást vagy Jovánovics Györgyöt.

1970 -
Hangsúlyosan jelenik meg a hetvenes évek művészete. Ezen belül kiemelt helyet foglalnak el a stílusirányzatokhoz, iskolákhoz nem kötődő, ugyanakkor a kor és az egyén problémáira érzékenyen reagáló alkotók, mint Kondor Béla, Ország Lili – akiknek a tevékenysége visszanyúlik az ötvenes évekbe – vagy a tőlük fiatalabb Altorjai Sándor és Ujházi Péter, akik a hatvanas évek elején kezdték pályájukat.
Külön teremben mutatjuk be az évtized első felében jelentkező és számos életműre jelentős hatást gyakorló konceptuális művészetet Erdély Miklós, Hajas Tibor, Haraszty István, Maurer Dóra, Pauer Gyula és Pinczehelyi Sándor egy-egy művén keresztül. A hetvenes évek közepétől a művészetben is bekövetkező váltást az erőteljessé váló geometrikus tendenciák jelzik. (Gáyor Tibor, Halász Károly, Nádler István, Mengyán András, Türk Péter).

1980 -
A nyolcvanas évek sziporkázó eklekticizmusát szintén több nemzedéken keresztül igyekezetük megvilágítani. A „nagy generáció” művészei, Bak Imre, Baranyay András, Gulyás Gyula vagy Csiky Tibor alkotásai mellett a radikális újfestőiség, a „magánmitológia”, az alternatív kultúra, szubkultúra színes és sokrétű jelenségeit villantja fel a kiállítás. (többek között Mazzag István, El Kazovszkij, Böröcz András, Roskó Gábor, Révész László László, Kőnig Frigyes, Wahorn András, Fe Lugossy László, Helyettes Szomjazók).


1990 -
A 90-es években a nemzetközi trendekhez jobban igazodó fiatal generáció művészetéből adunk ízelítőt. Tevékenységükben nagy hangsúllyal jelenik meg ismét a konceptualizmus, bár más előjellel, mint a hetvenes években. Részben tovább viszik a nyolcvanas évek eredményeit, (Fehér László, Nyári István), de vizsgálódásaik tárgya alapvetően továbbra is a fotó és festészet kapcsolata marad. (Köves Éva, Szotyory László és Szűcs Attila, Eperjesi Ágnes). Mellettük az önálló kutatási területként megjelenő monokróm festészet hazai képviselőit mutatjuk be. (Károlyi Zsigmond, Gál András).

2000-
A kiállítást a fiatal korosztály és a középgeneráció képviselőinek alkotásaival és lehetőség szerint új médiumokkal is kiegészítettük (KissPál Szabolcs).

A múzeum gyűjteményének legújabb egysége az 1987-től folyamatosan gyarapodó nemzetközi művészkönyv-kollekció.

Hozzászólások