A Ferenczy Múzeumi Centrumban őrzött gazdag festői hagyatékból és a fennmaradt fotókból, dokumentumokból a két jelentős művész izgalmas művészeti párbeszédét és egymásba olvadó festői törekvéseit követjük végig a kiállításban. A Két Paletta című kiállítás alapvetően a gyűjteményben őrzött munkákból válogat, de néhány, közgyűjteményekből és magángyűjtők tulajdonából származó, korszakjelző, fontos alkotással és eddig még soha nem látott festményekkel, grafikákkal is kiegészül a bemutatott anyag.
Az életművek áttekintésének korszakolása támaszkodik a korábbiakban a kurátori feladatokat végző művészettörténészek periodizációira, Czóbel Béla esetében főként Kratochwill Mimi, Bodonyi Emőke, Barki Gergő kutatásaira, Modok Mária esetében pedig Schenk Lea és Tóth Antal írásaira, feljegyzéseire. A szövegekhez Philipp Clarisse, Dévényi Iván, Kassák Lajos, Passuth Krisztina elemzései, Gráber Margit, Szántó Piroska visszaemlékezései, Matisse, Picasso, Gertrude Stein írásai szolgáltatták a fő forrást.
A kiállítás egyik fő érdekessége az a Modoknak a múzeumra hagyott mappájában fellelt kétoldalas korai mű, aminek egyik oldalán egy enteriőr, a másik oldalán egy csendélet látható Czóbel Bélától. A datált, szignált mű 1917-es, ami igazi szenzáció, hiszen ebből a periódusból alig ismerünk művet. Az olajkép mellett Czóbeltől egy ritka, lírai pasztell női arckép szintén bemutatásra kerül.
Idén, Modok Mária halálának és Czóbel Béla Műcsarnokban rendezett kiállításának 50. évfordulóján a két művész festményei úgy kerülnek a falakra, hogy valóban párbeszédet folytathassanak, és a nézők meglepő új összefüggéseket tárhassanak fel bennük.
Hozzászólások