A Két Paletta újranyitásának újdonsága lesz az FMC gyűjteményéből Czóbel Béla két nagyméretű női portréja, korai németországi grafikái, valamint Modok Mária Matisse-os csendélete, és absztrakt városképe, valamint Klein Gábor magángyűjtő becses darabjai közül egy Czóbel önarckép és egy kislányportré.
A közkedvelt művészpár kapcsolata a harmincas évek derekán kezdődött. Czóbelt Lehel Ferenc festő hozza a városba, ekkor ismerkedik meg Modokkal. A körülmények úgy hozzák, hogy hosszú bensőséges levelezésük alatt 1939-re mindkettőjük házasélete megszakad, és egy év múlva, szilveszterkor egybekelnek Szentendrén. A művészpár kivételes helyzetben van azzal, hogy az 1946 utáni kulturális bezártságban, amikor megszűnnek az egyesületi találkozók is, ők szabadon utazhatnak, Párizsban találkozhatnak régi barátaikkal, ott tölthetik a teleket.
A képzeletbeli művészeti utazás Czóbelnek a 60-as években Szentendrén, és az utolsó években a Kelenhegyi műteremben készült bensőséges hangulatú képeivel indul. Melléjük kerülnek Modok Mária Párizsban és Szentendrén festett virágcsendéletei, enteriőrök, amelyeken felismerhetőek a múzeumra hagyott bútoraik, dísztárgyaik, a Czóbel-házat körülvevő kert, a Kelenhegyi műterem udvarra nyíló üvegajtaja, a nagy piros napernyő, amely alatt egykor Mária üldögélt, már szinte emlékképekként tűnnek elő a derűs színek és vonalak sűrűjéből. A hintaszék és a komód több festményen szerepelnek, itt most felidézik a küzdelmes, de tevékeny életet élő két kiváló művész egymást támogató, derűs jelenlétét Szentendrén. A kiállítás anyaga aztán tematikai osztásban mutatja be egymás mellett az életműveket. A korai alkotások mellett, önarcképeken, gyermekábrázolásokon, aktokon és városképeken keresztül tekinthetünk bele a két egymás mellett futó alkotói munkába.
Hozzászólások