Koncert

Az EAR Együttes 30 éve

EAR együttes előadó
Nádor Terem
2022. március 01. (kedd) 19:30
Ár: 1000 Ft

Helyszín:

Nádor Terem
1146 Budapest, XIV. kerület, Ajtósi Dürer sor 39. Vakok Iskolája

ETEW 2022 – Elektroakusztikus hét 9/2


A rendezvénysorozat második előadásán az EAR Együttes történetéről lesz szó röviden és a házigazdák Sugár Miklós és Szigeti István zeneszerzők ritkán hallható elektronikus és elektroakusztikus darabok hangfelvételeit mutatják be.


Az EAR Együttes egyesületi formában 1991 tavaszán jött létre azzal a céllal, hogy meghonosítson egy új műfajt Magyarországon, az akusztikus, és az elektroakusztikus hangszerek, zenei eszközök együttműködését, a kortárs zene legújabb területén.
Ilyen típusú együttes külföldön már igen sok létezik, nálunk azonban a műfaj alapjait is meg kellett teremteni. "Saját" szerzőik mellett jónéhány más komponistát is sikerült megnyerniük e műfaj számára, készült darab az EAR részére pl.: Dubrovay László, Láng István, Mandel Róbert, Sári József, Sáry László, Tihanyi László műhelyében, de előadtak olyan szerzőktől is darabokat, melyeket eredetileg nem nekik írtak, ám műfajilag azok az elképzelésükhöz tartoznak. Így elhangzott koncertjeiken Jeney Zoltán, Vidovszky László, Patachich Iván, Pongrácz Zoltán és mások kompozíciója is, ezenkívül a legfiatalabb generáció komponisái is megjelentek hangversenyeiken, mint Varga Judit, Gryllus Samu, Bolcsó Bálint és mások. Az együttes számára eddig 36 zeneszerző több mint 230 kompozíciót írt - az EAR együttes felkérésére írták az elmúlt években a legtöbb kortárs zenei kompozíciót.
A magyar zeneszerzés alkotásain kívül nagy hangsúlyt fektetnek a külföldi művek felkutatására-bemutatására, aminek nagyon jó lehetőséget teremtett a hatszor, 1997 és 2005 között megrendezett Sárvári elektroakusztikus zenei találkozó, az ISMEAM, a Magyar Rádió HEAR stúdiója rendezésében.
2007-ben az EAR együttes teljesen önálló életbe kezdett, mivel a Magyar Rádióban 33 év után megszüntették az elektronikus zenei stúdiót.
Az eddig játszott külföldi szerzők többek közt Jean-Claude Risset (F), James Giroudon (F), Wayne Siegel (USA), Joao Mendes (Br), Francois Dhomont (CND), Joseph Waters (USA), Hector Fiore (RA), Atau Tanaka (J), David Keane (USA), Tamás Ungváry (A), Wolfgang Seierl (A), Joao Pedro Oliveira (P), Igor Lintz-Maues (A), Fabio Cifariello Ciardi (I), Andres Levin-Richter (E), Rodrogo Sigal (MEX), Martin Parker (GB), Koji Asano (J), Joseph Maria Guix (E), Rodney Oakes (USA), Simon Vincent (GB), Jep Nuix (E), Gabriel Brncic (E), James Dashow (USA), Diego Minchiacci (I), Alain Basso (F), Mauricio Kagel (Arg). Nevükből (EAR = electroacoustic research) az is következik, hogy a műhelymunka-hangversenyrészvétel mellett majdhogynem legfontosabb célunk a kutatás, a hangszerek, az elektronika, az akusztika új kapcsolatainak keresése és a kompozíciókban való felhasználása. Ebben a tevékenységünkben is szorosan kapcsolódunk a Magyar Rádió elektroakusztikus zenei stúdiójához , s szeretnénk a legújabb nemzetközi eredményekkel is megismerkedni és azokat Magyarországon is bemutatni. (Forrás: BMC Zenei Információs Központ)


Szokatlan módon a rendezvénysorozat bármely előadására megvásárolt jegy a további előadásokra is érvényes.