Km.: Brassói-Jőrös Andrea (ének); bevezetőt mond Farkas Zoltán zenetörténész
Joseph Haydn: fisz-moll vonósnégyes, op. 50, No. 4
Arnold Schönberg: 2. vonósnégyes, op. 10
Tornyai Péter: Wohltemperierte Zeit - zwei polyrythmische Studien für Streichquartett
Dmitrij Sosztakovics: 7. vonósnégyes, fisz-moll, op. 108
A Classicus Quartet koncert-ciklusa – klasszikus alkotások és kortárs szerzők műveiből válogatva – a kromatikus skála lépcsőfokairól vet egy-egy pillantást a vonósnégyes-irodalomra. Ezúttal Fisz tonalitásban született kvartettekből hallhatunk keresztmetszetet, Haydntől Tornyai Péter bemutatójáig.
A fisz-moll szokatlan hangnem. Veszélyes, mi több, olykor halálos is. Haydn hatalmas életművében mindössze három fisz-moll darabot találunk: a nagy meglepetéseket és rejtett programot is rejtő, híres "Búcsú"-szimfóniában (No. 45), a II. Frigyes Vilmos számára írt op. 50-es "Porosz" kvartettek 4. darabjában, és egy késői, londoni zongoratrióban. A vonósnégyes ugyan nem tragikus, mégis egészen különös, feszültségekkel teli kompozíció.
Schönberg kvartettje érzelmi viharokkal teli életszakaszban született. Formabontó módon a két utolsó tételben szoprán szólista is csatlakozik a vonós hangszerekhez, hisz Schönberg Stefan George két költeményét is beépítette a kompozícióba. A mű ajánlása a zeneszerző feleségének szól, aki beleszeretett a tehetséges expresszionista festőbe, Richart Gerstlbe. A szerelmi affér a festőművész öngyilkosságával végződött.
A halál és a gyász Sosztakovics 7. vonósnégyesét is áthatja, hiszen a zeneszerző első felesége komponálta 1960-ban.
Tornyai Péter új műve ugyancsak a fisz hangot állítja középpontjába. Reméljük, ebbe nem hal bele senki.
Farkas Zoltán