Km.: Jörg Widmann (klarinét, karmester)
Mendelssohn – Jörg Widmann: Andante
Jörg Widmann: Szabad darabok
Jörg Widmann: Con brio
Jörg Widmann: 180 beats per minute
Mendelssohn: 1. (c-moll) szimfónia, op. 11
Ahogy a 19. században elvárták, Mendelssohn nemcsak zeneszerző, de előadóművész és karmester is volt egy személyben. Ma már kevés ilyen polihisztor akad a zenei életben, Jörg Widmann azonban közéjük tartozik. Ezúttal hármas szerepben lép színpadra, hiszen saját darabjait vezényli, a koncert elején pedig szólistaként is hallhatjuk. A mindössze tizenöt éves, de főbb stílusjegyeit már kidolgozó Mendelssohn két műve keretezi a műsort, köztük Widmann kisebb formákra összpontosító alkotásai szólalnak meg. A világklasszis klarinétművész gyakran a múlt zenéiből válogat alapanyagot, de ezt olyan természetességgel teszi, és olyan eredeti hangot varázsol belőlük, hogy az eredményt egyszerre érezzük ismerősnek és meglepően újnak. A Widmann-blokk első műveként a tíztételes Szabad darabok szólal meg, melyben a tételek különböző akusztikai jelenségekre fókuszálnak. A 2008-ban született Con brio Beethoven-hommage, a 180 beats per minute című darabot pedig a techno lüktetése ihlette.
Mendelssohn nemigen vonzódott a fafúvós hangszerekhez, keveset komponált rájuk. 1824-ben klarinétra és zongorára írt szonátája egészen 1987-ig kiadatlan maradt. A Dalok szöveg nélkül világát idéző lassú tétel gyönyörű dallammal kezdődik, amelyet Widmann klarinétra, vonóskarra, hárfára és cselesztára átírt változatában lágy pengetések kísérnek.
A Widmann-blokk első műveként a tíztételes Szabad darabok szólal meg. A tételek különböző akusztikai jelenségekre fókuszálnak, mint az alaphang bizonytalansága, a lebegés vagy a monofónia (egybehangzás). A záróhangok minden esetben a következő tétel nyitóhangjai is, így a tíz teljesen ellentétes miniatűr elválaszthatatlan egységet képez.
A 2008-ban íródott Con brio Beethoven-hommage. Bár a zenekari nyitányban nincsenek konkrét idézetek, hangszerelésével, a kísérőszólamok felépítésével, díszítéseivel és humorával egyértelmű kölcsönhatásba lép a bécsi mester 7. és 8. szimfóniájával. A beethoveni akkordok között a legextrémebb widmanni hangzások szólalnak meg, a timpani pedig mindvégig fontos szerepet kap.
„Nem akar több lenni, mint részei összessége: a ritmus puszta élvezete” – írta a szerző a maximális tempót rögtön ki is jelölő 180 beats per minute című darabjáról. A friss diplomás Widmannt a techno lüktetése ihlette meg 1993-ban. Leszámítva a hatszólamú kánont a darab végén, a mű harmóniailag és szerkezetileg egyszerű, a folyamatos zakatolás mégis változatos és izgalmas marad.
A hangversenyt záró szimfóniát Mendelssohn tizenkilenc éves nővére, Fanny születésnapjára komponálta. A mű hangvétele hangneme (c-moll) ellenére is derűs. Az egyértelmű Mozart-hatások mellett megjelenik a szerző anyanyelvi szinten beszélt, lenyűgöző harmóniai világa; a frappáns és összetett finálé ugyancsak érett komponistáról árulkodik.
Érdekességek Widmann Mendelssohn-átiratát 2016. március 15-én Limerickben (a szerző vezényletével), a Szabad darabokat 2002. március 8-án Kölnben (karmester: Dominique My), a Con briót 2008. szeptember 25-én Münchenben (karmester: Mariss Jansons), a 180 beats per minute-et 1993. január 1-jén Münchenben (a szerző vezényletével), Mendelssohn szimfóniáját 1827. február 1-jén Lipcsében (karmester: Johann Philipp Christian Schulz) mutatták be; a Fesztiválzenekar a Szabad darabokat legutóbb 2016. január 24-én Budapesten (a szerző vezényletével), Mendelssohn szimfóniáját 2012. február 19-én Budapesten (karmester: Fischer Iván) játszotta.
Mi történt a művek keletkezése idején? 2016-ban a a brit szavazók 51,9 százaléka igent mondott az Egyesült Királyság kilépésére az Európai Unióból / a New York-i Guggenheim Múzeumban 2016-ban kiállítás nyílt Moholy-Nagy László műveiből / 2002. május 12-én a Bécsi Fesztiválon bemutatták Steve Reich amerikai zeneszerző Three Tales című videóoperáját / 2008. szeptember 10-én a svájci Genf városában megkezdte működését az úgynevezett Nagy Hadronütköztető / 1993 szeptemberében a függetlenné vált balti köztársaságokba látogatott II. János Pál pápa / John Adams amerikai zeneszerző 1993-ban megírta Hegedűversenyét, amelyet a rá következő évben mutattak be Minnesotában / 1827-ben megjelent James Fenimore Cooper amerikai író A préri című regénye / 1827-ben megjelent Heinrich Heine német költő első kötete, a Dalok könyve
SZÉLL BÉRLET
Online közvetítés a BMC - Koncertteremből. Az élő közvetítéshez való hozzáférés a koncertre bérlettel vagy jeggyel rendelkezők számára ez alkalommal is ingyenesen biztosított.
A Zeneakadémia június 30-ig még zárva tartja kapuit. ezért a június 4-i és 5-i koncert másik helyszínen, a Budapest Music centerben kerül megrendezésre. Tekintettel az új helyszín korlátozott befogadóképességére, a programra bérlettel vagy jeggyel rendelkezők az emailben elküldött regisztrációs űrlapon jelezzék részvételi igényüket.