Km.: Bacsó Kristóf, Ávéd János, Ülkei Dávid(szaxofon), Korb Attila (harsona),
Cseke Gábor (zongora), Barcza Horváth József (nagybőgő), Csízi László (dob)
A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrá-tól megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt.
Charles Mingus: Mingus Ah Um
Charles Mingus nagybőgős, zeneszerző egy valódi jazzóriás, akinek jelentősége nem csak a hátrahagyott zenei anyag terjedelmében és kvalitásában mérhető. Mingus olyan érzékkel, bátorsággal és kreativitással nyúlt a zenéhez, amely - a maga minden pajzánságával és ösztönösségével együtt - ellenállhatatlanul vonzó eredményhez vezetett, ennek köszönhetően szerzeményei a mai napig hatalmas népszerűségnek örvendenek a közönség és a zenészek körében is. Mingus - amellett, hogy semmilyen írott, vagy íratlan szabály nem gátolhatta az önkifejezésben - nagy tiszteletben tartotta a jazz hagyományait: szerzeményeiben esszenciális szerepe van a bluesnak és a kollektív improvizációnak is, amely gyakran a New Orleans-i polifónia hangulatát idézi.
Az 1959-es, a Columbia Records-nál megjelent Mingus Ah Um iskolapéldája a MAO Legendás Albumok sorozatának. A lemezt 2003-ban az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusi Könyvtára a nemzet megőrzendő hangfelvételei közé sorolta. Érdemes megemlíteni, hogy a Mingus Ah Um egy olyan szezonban robbant be a lemezpiacra, amikor több, a jazztörténet szempontjából igen jelentős felvétel is: a Giant Steps (J. Coltrane), a Kind of Blue (M. Davis), a Time Out (D. Brubeck), vagy a The Shape of Jazz to Come (O. Coleman).
Ez a mestermű koncepcióját és kivitelezését tekintve is nagyszerű. Mindent tartalmaz, amit a jazzben szeretünk: szabadságot, szenvedélyt, kísérletezést, disszonanciát, oldást, életkedvet, intellektust és rögtönzést. A korongon található szerzemények jobbára tradicionális formákra épültek, némelyik kifejezetten hagyományosra - megjelenik a blues ősereje és a gospelben őshonos vokális felkiáltások is. Mingus elképesztő stílusérzéke, szabadsága és kreativitása lehetővé teszi, hogy az ember zenéjét hallgatván egyszerre tekinthessen a múltba és a jövő felé. Legyen szó bármilyen tradicionális jellegű gesztusokról, a Mingus Ah Um egy szuggesztív, zsigerileg friss és progresszív lemez, jutalomjáték a Modern Art Orchestra kiszenekara számára.