Matematika a zenében: Bach, a matematikus

2021. december 12. (vasárnap) 11:00 Müpa - Fesztivál Színház 1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.

Ár: 2000 Ft
Péteri Dóra előadó
Csalog Benedek előadó
Lachegyi Róza előadó
Davidovics Igor előadó
Krommer Lúcia előadó
Fazekas Gergely előadó
2021. december 12. (vasárnap) 11:00 Müpa 1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.

Ár: 2000 Ft
Péteri Dóra előadó
Csalog Benedek előadó
Lachegyi Róza előadó
Davidovics Igor előadó
Krommer Lúcia előadó
Fazekas Gergely előadó

km.: Pétery Dóra (csembalo, orgona), Csalog Benedek (barokk fuvola), Lachegyi Róza (barokk hegedű), Davidovics Igor (lant), Krommer Lúcia (barokk cselló, viola da gamba), Kalafszky Adriána (szoprán), 
moderátor: Szélpál Szilveszter
szakértő: Fazekas Gergely


Bach: F-dúr duett, BWV 803
Bach: Musikalisches Opfer, BWV 1079 - részletek
Bach: Die Kunst der Fuge (A fúga művészete), BWV 1080 - részletek
Bach: „Gelobet sei der Herr, mein Gott” - kantáta, BWV 129 - „Gelobet sei der Herr, mein Gott” (ária)


Arról, hogy a legnagyobb barokk zeneszerzőt, Johann Sebastian Bachot milyen mélyen és elkötelezetten foglalkoztatta a számok tudománya, rengeteg elemzés és vad összeesküvés-elmélet született az elmúlt évszázadokban. Mert az lehet, hogy csupán városi legenda, hogy megszállottan rajongott a tizennégyes számért, az viszont egészen biztos, hogy több mint száz évvel korábban „feltalálta” a zenei Möbius-szalagot.


Bachról szinte lehetetlen nem szuperlatívuszokban beszélni: hogy munkássága milyen jelentőségű az emberiség egésze szempontjából, jól példázza, hogy az 1977-ben fellőtt, a naprendszerünket 2013-ban elhagyó Voyager 1 űrszonda fedélzetén három művének részlete is fellelhető a világunkat más, lehetséges civilizációknak bemutató aranylemezen. De csillagközi távlatok nélkül is izgalmas az alakja, gondoljunk csak 1747-es találkozására Nagy Frigyes porosz uralkodóval, melyet követően a király által megadott témára hatszólamú fúgát készített. A Musikalisches Opfer a Möbius-szalagot jól ismerő matematikusok és csillagászok öröme: az egyik szólam az elejéről, a másik a végéről kezdi a témát, miközben egyszerre hangzanak fel. A fúga művészete is zenei földindulást okozott: a művet a kontrapunktikus szerkesztés meghaladhatatlan csúcspontjaként tartjuk számon. A Bach-muzsikában rejtőző számszimbolikáról, zenei rejtvényekről, a zene matematikai szerkesztettségéről és pontosságáról vokális és hangszeres zenei részletekkel bizonyosodhatunk meg ez alkalommal. A fényéveket felölelő, kalandos utazásban kísérőink a zenészek mellett Szélpál Szilveszter moderátor, illetve Fazekas Gergely zenetörténész.