A svájci zongorista, zeneszerző, Nik Bärtsch a modern jazz kivételes egyénisége, hipnotikus hatású, meditatív zenéjével kapcsolatban pedig rendszeresen felvetődik a kérdés, hogy mennyiben tekinthető még jazznek. Legutóbbi, Entendre című albumán a rá jellemző módon kapcsolja össze a legkülönfélébb, látszatra egymástól idegen zenei világok elemeit. A lemez egyik méltatója így fogalmazott: „Ha elfogadjuk azt a bartóki tételt, amely szerint létezett valaha egy egységes zenei őstenger, csak a kultúrák különböző fejlődési irányaival ez részekre szakadt, akkor azt kell mondanunk, hogy Bärtsch most épp az újraegyesítésen dolgozik.” Új darabjait nem rögzített, végleges kompozícióknak tekinti, inkább kereteknek, mintáknak, melyek sokféle módon töltődhetnek fel. Olyanok, mint a harcművészeti alapgyakorlatok: mindenféle helyzethez igazíthatóak. Budapesti koncertjén e helyzetekhez hazai zenésztársakkal együtt, Bartók zenéje felől közelítve jut el.
A koncert a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek keretében, a Müpa szervezésében valósul meg.