Előadók: Benes Szilárd (klarinét), Christof Ressi (elektronika)
Christof Ressi: game_over_0.2.2
Christof Ressi: terrain study
Christof Ressi zeneszerző és Benes Szilárd klarinétművész a 2021-es Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál rezidens művészei. Munkáikban a számítógépes játékok világa és az újzene művészi esztétikája találkozik. A duó kiállításokból, workshopokból, koncertekből és prezentációkból álló budapesti programját az év egy későbbi részére halasztottuk. Két közös munkájukat azonban, a game_overt, illetve a Terrain Studyt online előadás formájában mutatjuk be. A darabokhoz kapcsolódóan, a fesztivál hagyományaihoz híven rövid ismertetőket tartunk, illetve az est lezárásaként zoom közönségtalálkozóra hívunk minden érdeklődőt.
game_over_0.2.2
Videójáték szóló klarinétra
a Ressi / Benes rezidens program prezentációja
A game over olyan kísérletező, zenei videójáték környezeteket fog össze, amelyek élőben is előadhatók a színpadon, de akár interaktív installációkként is bemutathatók. Ebben az előadásban a klarinétos a hangszerén lévő mozgásérzékelő segítségével egy karaktert irányít a játékok kiterjedt és összetett 2D-s világaiban.
Szinte minden lépés zenei történést eredményez, így az előadó kötetlenül fedezheti fel a környezetet, kapcsolatba léphet annak (számítógép által vezérelt) lakóival és a játék működését kihasználva rendhagyó zenei struktúrákat hozhat létre. A világok jól ismert 2D-s játékműfajok kollázsai, amelyek gyakran felülírják egymást vagy akár össze is fonódhatnak; egyfajta mindig újjá értelmezhető kottaként tekinthetünk rájuk. Esetenként a zeneszerzők is beavatkoznak a játékba, események beküldésével vagy egyes részek valós idejű átprogramozásával. Érezhető a feszültség a „logikus” játékműveletek és a tisztán zenei döntések között. Mivel ezek gyakran egymással szemben állnak, a játékosnak folyamatosan törekednie kell az egyensúly fenntartására és az ésszerű célok kitűzésére a lehetőségek végtelen univerzumában. Az előadás kérdéseket vet fel egy korlátozásokkal teli rendszerben létező egyén szerepéről, miközben feltárja az előre megírt szabályrendszer elleni lázadásban rejlő kifejezési lehetőségeket is.
Terrain Study
A Terrain Study (tereptanulmány) szólistára és virtuális valóságrendszerre írt mű. A játékos egy egyszerű, mindössze három alapelemet tartalmazó 3D-s világból indul: véletlenszerűen generált, kissé hullámzó pálya; egy kockaszerű szerkezet, amely sky boxnak nevezett, végtelen horizont illúzióját kelti. Több fémszerű gömb lebeg a föld felett, amelyekkel a játékos zenei interakcióba léphet.
Az előadó egy nagyjából 25 m²-nyi területen belül szabadon mozoghat, amely az ő szemszögéből vetítődik ki a képernyőre. A virtuális akusztikus tér magasabb rendű hangmezővel jön létre, és függ a játékos 3D térben létrejött helyzetétől és orientációjától. Míg a binaurális megjelenítés, amelyet az előadó csak fejhallgatón keresztül hallhat, statikus környezetre utal, a közönség referenciapontja az előadó képernyőn látható, így az akusztikus tér folyamatosan változik és forog az előadó mozgásainak megfelelően. A játék világának vizuális és akusztikus megjelenítését a hangszeren előállított hangok manipulálják, ami furcsa struktúrákhoz és szürreális perspektívákhoz vezet, végső fokon megkérdőjelezve a világ megosztását.
Christof Ressi osztrák zeneszerző, hangszerelő, szoftverfejlesztő és multimédiás művész. Zeneszerzőként különböző műfajokban érdekelt: kortárs klasszikus, jazz, tánc / színház, kísérleti elektronika. Az instrumentális zene mellett élénken érdeklődik az interaktív élő elektronika és az audiovizuális művészetek iránt, jelenleg a számítógépes játékkörnyezet esztétikai lehetőségeinek feltárásával foglalkozó, kibővített sorozatán dolgozik. Mindenféle hangszerre és hangszeres együttesre hangszerel, amelyek között bigband éppúgy megtalálható, mint nagyzenekar.
Szilard Benes klarinétossal együtt rendszeresen duóban lép fel; játszanak audiovizuális kompozíciókat, és improvizálnak is. Zenéje világszerte ismert, számos díjat is kapott. 2017-2019 a GAPPP művészeti kutatási projektjének részese volt a grazi Elektronikus Zenei Intézetben (IEM). Rendszeres munkatársa a Pure Data és a Supercollider nyílt forráskódú számítógépes zenei környezeteknek.