Bach-Kurtág: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, BWV 106
Bach-Kurtág: O Lamm Gottes, unschuldig, BWV deest
Schumann: Keleti képek, op. 66
Schubert: A-dúr rondó, D. 951
Beethoven: Nagy fúga, op. 134
Kurtág művészete sok szálon kötődik a zenetörténet korábbi mestereihez; nem véletlen, hogy Machaut-tól Bachon és Muszorgszkijon át Bartókig számos darabból készített négykezes átiratot. Ezen a koncerten az Actus tragicus egy részlete, illetve egy korálelőjáték hangzik el. A négykezes játékot rendkívül fontosnak tartotta Schumann is, aki szerint ez a fajta zenélés a rokon lelkek társalgása, szívek kettőse. Korai négykezes darabjai után Schumann 1848-ban a Keleti képekkel tért vissza a műfajhoz. A hat impromptuból álló sorozatot egy 11–12. századi arab költő versei inspirálták, amelyeket a zeneszerző Rückert fordításában ismert meg. A szövegek dalszerű megzenésítése helyett azonban Schumann a versekben rejlő képeket, karaktereket ültette át zongorára. Négykezes kompozíciók számát tekintve Schubert kétségkívül rekorder. Az A-dúr rondót élete utolsó évében írta, Beethoven e-moll zongoraszonátájának mintájára. Beethoven Nagy fúgája eredetileg az op. 130-as B-dúr vonósnégyes zárótételének készült, de messze túlnőtt a funkcióján, így végül önmagában adták ki. Időtartamával, komplexitásával és hangzásvilágával egyaránt kiérdemli a nagyszerű jelzőt; négykezes átiratában a zeneszerző komoly kihívások elé állítja az előadókat.
Promenád koncertek
A Promenád koncertsorozat hangversenyei ingyenesen látogathatók, de előzetes regisztrációhoz kötöttek. Itt regisztrájon: https://forms.gle/33Jbg5ZxFZJKSjWJA