Német, francia és orosz zene: a romantikus és XX. századi zenetörténet alappillérei. A Zongora hangolódás sorozat Szőcs Henrik nevével fémjelzett koncertjén e három pillér egy-egy reprezentatív darabja kerül egymás mellé, kísérletező jelleggel. A kísérlet lényege, hogy ezen darabok, amelyeknek mély lelkisége alapvetően különbözik, hogyan hatnak egymásra, vajon kiegészítik, avagy kioltják egymást? Esetleg van több opció is? Ez bizony csak helyben fog kiderülni. A koncerten olyan művek fognak elhangzani, amelyek a klasszikus zenével ismerkedőket és a műfaj rajongóit is képesek megragadni: széles érzelmi skálát járnak be, és nem hiányzik belőlük az egészséges virtuozitás sem.
Mendelssohn alig múlt húszéves, amikor itáliai útja során találkozott Delphine Schauroth-tal. Valószínűleg nem csak a lány zongorajátéka tett rá mély hatást, hiszen mint nővérének írt levelében a zeneszerző bevallotta, udvarlásba fogott. Ennek részeként dolgozta át korábbi, Etűd című darabját: felkavaró lassú bevezetővel egészítette ki és még virtuózabb menetekkel fűszerezte azt, így született a Rondo capriccioso, amely egyszerre lírai szerelmi ömlengés, és huncut tündértánc. A virtuozitás helyét az élesebb harmóniák és az erőteljesebb kontrasztok veszik át a Nemes és érzelmes keringőkben. A hét keringőből és epilógusból álló, hallatlanul elegáns és áttetsző textúrájú ciklust névtelenül mutatták be, a tippek között Kodály is felmerült. A koncertet Muszorgszkij méltán híres ciklusa, az Egy kiállítás képei zárja, amelyben egymást váltja vidámság, komorság, mély szomorúság, csodálatos félelem, végtelen diadal, egészen felkavaró sokszínűségben, hogy aztán azon a bizonyos saját promenade-unkon elkísérjen bennünket – valami.
Az elhangzó művekről a zongoristával Molnár Fanni fog beszélgetni.
LINK
Elmentem a naptárba: