10 filmcsemege egy igazi filmbolond ajánlásával

A hihetetlen fantáziával megáldott mexikói rendező, Guillermo del Toro, a különös mesék atyja maga is hatalmas filmrajongó, és nemrég megosztotta legújabb kedvenceit - mindenféle különböző műfajból.

Mint a legtöbb nagy rendező, Guillermo del Toro is igazi filmbolond, aki filmek százait nézi meg, és persze ezek közül kiválogatja a maga kedvenceit. A mexikói direktor új filmje, a Pinokkió is megérkezett (kritikánk ITT olvasható), és nem rég mutatták be nevével fémjelzett Guillermo del Toro: Rémségek tárát, a Netflix új horrorantológiáját – amelyről ITT írtunk. Íme, a del Toro által ajánlott tíz olyan filmes különlegesség, amely a nagyközönség számára alig vagy egyáltalán nem ismert!

 

10. Saint Maud (2019)

A huszonéves Maud (Morfydd Clark) nemrégiben tért át a katolikus hitre, és Amanda (Jennifer Ehle), egy idős egykori táncosnő felvigyázója. Hamarosan kialakul Maudban az a kényszerképzet, hogy Isten azt várja el tőle, hogy megmentse Amanda lelkét, ha törik, ha szakad. Ahogy vallási buzgalma növekszik, Maud egyre elszigeteltebbé és instabilabbá válik. A Saint Maud rendkívül magabiztos debütálásRose Glass rendezőnőtől, Clark kiváló alakításával, aki Galadrielt alakítja az új Gyűrűk Ura sorozatban.

A film Az ördögűző és a Carrie gótikus vallásos jelképeit „hasznosítja újra”,

hogy azokból egy lebilincselő pszichológiai horrort produkáljon, hátborzongató tanulmányként az őrületről.

A film az AppleTV-n vagy a GooglePlay-en nézhető meg

Forrás: A24

 

9. Még egy kört mindenkinek (2020)

Négy jó barát, akik gimnáziumi tanárok, letesztelnek egy elméletet. Feltevésük szerint egy csekély alkoholszint fenntartása a vérben, vagyis a folyamatos enyhe spicces állapot jobbá teszi az életüket. A kezdeti felszabadultság azonban lassan, de megállíthatatlanul fordul át kontrollálhatatlan ivászatba, és a kérdés az, ki tud megállni ezen a lejtőn, ki az, aki nem – és az illető kit sodor magával. Thomas Vinterberg óvatosan egyensúlyoz

a fekete komédia és az egzisztencialista dráma határán,

hiszen hősei maguk sem látják át, mi is történik velük, Mikkelsen pedig kitáncolja nekünk a szívét és a lelkét egy olyan jelenetben, amely méltán vonult be minden idők legéletigenlőbb, legszebb filmes lezárásai közé:

 

8. Disznó (2021)

A címbéli sertés egy oregoni gombász (Nicolas Cage) tulajdona, és a szarvasgomba kitúrására specializálódott állat a magányos férfi egyetlen barátja – és bevételi forrása. Így amikor valakik elrabolják, először depresszióba esik, majd elindul a nagyvárosba, hogy visszaszerezze az imádott háziállatot. A sztori alapján nyilván minden néző arra számít, hogy Cage átmegy John Wickbe és véres bosszút áll, de Michael Sarnoski filmje alaposan rácáfol a nézői elvárásokra. És ennél többet nem is lenne ildomos elárulni a sztoriról. A produkció szinte zéró költségvetéssel készült, így „kiképzett” disznóra vagy profi trénerre sem volt pénz, nem csoda, hogy

a hálátlan állat többször is megharapta Nicolas Cage-et,

akinek ezt volt kereken a 100. filmje.

Forrás: Pulse Films

 

7. Vonat Busanba - Zombi expressz (2016)

A busan felé tartó gyorsvonat indulásának pillanatában tomboló élőhalottak lepik el a peront, és a fertőzés olyan gyorsan terjed, hogy mire kimondod, „dehát olyan sok zombifilmet láttam már”, fel is zabálták az utazóközönség felét. A magukat elbarikádozó túlélők között ott van a film elején megismert, mindig elfoglalt és önző apuka (Yoo Gong, akit nemrég A nyugalom tengere című Netflix sci-fi sorozatban láthatunk), aki volt feleségéhez vinné kislányát, mert az már nem szeretne vele lenni, de van itt egy baseball csapat, kedves idős hölgyek, egy faragatlan, de kedélyes pasas a terhes feleségével, meg a vasúttársaság igazgatója. Le a kalappal a pályafutását animációs filmekkel kezdő rendező-forgatókönyvíró Sang-ho Yeon (Szöul, végállomás, Disznók királya) előtt, mert képes úgy végighajtani a sztorit, hogy a már a legelején is gyors tempót végig fokozni tudja, és folyamatosan tud újabb és újabb fordulatokat előhúzni, amelyek közül egyik sem hat erőltetettnek.

Forrás: Pannonia Entertainment Ltd.

 

6. A homár (2015)

A nem is olyan távoli jövőben különös szabályok vannak érvényben a társadalomban. A magányos embereket szállodába zárják, ahol 45 napjuk van arra, hogy párt találjanak. Olyan párt, akivel van valami közös, ami összeköti őket. A személyzet mindent megtesz ennek érdekében, egymást érik a táncos mulatságok, ismerkedési estek. Ám az embereknek igyekezniük kell, mert aki ennek ellenére pártában marad,

átalakul egy általa választott állattá,

és az erdőbe kerül. Egy kétségbeesett férfi (Colin Farrell) megszökik a szállodából, és az erdőben élő lázadókhoz menekül – de ott sem sokkal jobb a helyzet. A zseniális, de jó eséllyel őrült görög rendező, Yorgos Lanthimos szürreális vígjátéka még annál is bizarrabb, mint amiket Guillermo del Toro szokott kitalálni.

A film az AppleTV-n nézhető meg

Forrás: Protagonist Pictures

 

5. Ne hagyj nyomot! (2018)

A 15 éves Tom (Thomasin McKenzie), aki neve ellenére lány, és apja, az iraki háborút megjárt, poszttraumás stresszel küzdő Will (Ben Foster), egy erdőben él Portland határában. A társadalomból való önkéntes kivonulásuk olyan egyszerű örömökkel teli életet biztosít nekik, amit nem szennyez be a civilizáció. Egy nap azonban bekopogtat ajtajukon a világ, és ők ketten a segíteni akaró hatóságok látószögébe kerülnek – csakhogy Will már képtelen bármiféle normának megfelelni. A hallgatás törvényéről ismert Debra Granik filmje egy radikálisnak tűnő alternatív életet mutat be, ami provokatív, de gondolatébresztő módon mesél a nyugati világról és annak értékeiről.

A film az AppleTV-n vagy a GooglePlay-en nézhető meg

Forrás: Elevation Pictures

 

 

4. Huszadik századi nők (2016)

A dél-kaliforniai Santa Barbarában járunk, a múlt század hetvenes éveinek végén. Az ötvenes, határozott Dorothea Fields (Annette Bening) egyedül neveli a kamasz fiát, Jamie-t. Albérlőjük Abbie (Greta Gerwig), a szabad szellemű, punk művész, a szomszédjuk pedig a provokatív tizenéves Julie (Elle Fanning). A három nő mindegyike a maga módján egyengeti a tizenhat éves srác mindennapjait, segítenek neki a problémái megoldásában. Sajátos kapcsolatuk mindannyiuk életében fontos szerepet tölt be a hetvenes évek változásokkal teli időszakában. Mike Mills iszonyatosan szerethető „családi” filmjét a legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában jelölték Oscarra.

A film az AppleTV-n vagy a GooglePlay-en nézhető meg

Forrás: Sony

 

3. Határtalan éj (2019)

Az 1950-es években Új-Mexikóban Fay Crocker (Sierra McCormick), egy telefonközpontos lány és Everett Sloan (Jake Horowitz), egy rádiós DJ olyan hangjelet fedez fel, amelyről

azt hiszik, hogy a világűrből érkező üzenet.

Ahogy egyre több mindent fedeznek fel, a fiatalok belebotlanak egy kormányzati összeesküvésbe, amely veszélybe sodorja az életüket is. Andrew Patterson rendezése egy rendkívül élvezetes, okosan és jól megírt sci-fi rejtély, amely vonzerejének jelentős része a történelmi környezetből is adódik, amelyet a filmesek hatalmas szeretettel teremtettek újra. Patterson egy jól ismert narratívát használ – UFO egy kisváros felett! –, de újraértelmezi és modernizálja azt.

A film az Amazonon nézhető meg eredeti nyelven

Forrás: Amazon

 

2. The Meyerowitz Stories (New and Selected) (2017)

Noah Baumbach filmjének központjában egy művészcsalád áll, akik újra találkoznak az idősödő szobrászművész apa (Dustin Hoffman) életmű kiállításának, majd váratlan megbetegedésének apropóján. Az egyes fejezeteket a Meyerowitz-gyerekek (Ben Stiller, Adam Sandler és Elizabeth Marvel) történetei különítik el egymástól, ezek a címbe foglalt Meyerowitz sztorik, amiket Baumbach sokszor az érzelmi tetőpontokon, veszekedés vagy ordibálás közben szakít félbe

– visszaadva a karakterekben dúló lefojtott dühöt és frusztrációt.

A rendező rendre áthelyezi a hangsúlyt hol az egyik, hol a másik karakterre, így nincs is igazi főszereplőnk, de pont ez a trükk, itt maga a család a főszereplő.

A film a Netflixen nézhető meg eredeti nyelven

Forrás: Netflix

 

1. George Harrison: Élet az anyagi világban (2011)

Talán meglepő, hogy a lista élén egy monstre, 208 perces dokumentumfilm szerepel, amely ráadásul egy olyan zenészről szól, aki ugyan világhírű lett, de a saját együttesében sosem volt vezéregyéniség. George Harrison a Beatles tagjaként mindent elért és megkapott, amiről más csak álmodozik, mindenhol járt és mindenkivel találkozott, aki számított. Huszonkét éves korában azonban ráébredt, hogy az anyagi siker nem elégíti ki. Ravi Shankarral ápolt barátsága által és indiai utazásai során elmerült az indiai zenében és filozófiában.

A meditáció és a spiritualitás vált élete mozgatórugójává.

Ritka és soha nem látott felvételeket felhasználva gyerekkoráról, a Beatlesben töltött évekről, szólókarrierjének fény- és mélypontjait érintve, magánéletének örömteli és fájdalmas pillanatait is megmutatva az Oscar-díjas Martin Scorsese  filmje végigköveti George Harrison életét 1943-tól 2001-ig.

A film az HBO MAX-on nézhető meg

Forrás: HBO MAX

Forrás:. collider.com