A Fubar nem árul zsákbamacskát, tényleg olyan, mintha új részekkel bővült volna az 1994-es True Lies – Két tűz között.
Le a kalappal a '90-es évek akciófilmes ikonjai előtt, amiért nagypapakorba lépve sem akarják szögre akasztani a pisztolytáskát, helyette inkább futószalagon gyártják a tartalmat a rajongóiknak, mintha egyetlen perc sem telt volna el 1993 óta. Vannak persze, akik ezt sajnos iszonyúan bénán csinálják, mint Van Damme, aki örökre beleragadt a B-kategóriás blődlik mocsarába (vagy szegény Bruce Willis, aki tényleg szó szerint mindent bevállalt, mielőtt kiderült volna róla, hogy afáziában szenved, és nem forgat többé).
A másik csoportba azok tartoznak, akik megérezve az idők szavát, búcsút vesznek az őket királlyá koronázó mozifilmes világtól, és átnyergelnek inkább a tévésorozatokra. Az első ilyen A-kategóriás sztár Kevin Costner volt, aki 2018-ban vágott bele a Yellowstone című kiváló neo-western szériába (a PORT.hu kritikáját lásd itt), amivel nemcsak bezsákolt az Oscarjai mellé egy Golden Globe-ot is, de egy olyan sikeres brandet épített fel, ami már két előzménysorozatot is kitermelt 1883, illetve 1923 címmel (utóbbiban ráadásul a '90-es évek másik nagy akciósztárja, Harrison Ford brillírozik!), ráadásul akkorára nőtt mostanra, hogy valószínűleg akkor is futni fog a széria szekere, ha Costnert tényleg lecserélik Matthew McConaughey-re.
Sylvester Stallone valahol a fenti két csoport között ingadozott az elmúlt években. Az Expendables-filmekkel sikeresen meglovagolta a VHS-nosztalgiát és a retrólázat, a Rocky és a Rambo kései folytatásaiért mennybe menesztették a kritikusok – csakhogy egy idő után megtört a lendület, és a Rambo V - Utolsó vérből már kiveszett minden tűz és ötlet, a Szamaritánus pedig csak egy erőtlen pofon lett. Sly végül összeállt a Yellowstone franchise atyjával, Taylor Sheridannal, csináltak egy maffiasorozatot Tulsa King címmel, amelyben Stallone élete alakítását nyújtotta kiöregedett gengszterként, és a fél világ tűkön ülve várja a 2. évadot.
Costner és Stallone látványos tévésorozatos diadalútja után nem is lehetett kérdés, hogy az akciófilmek örökös királya, Arnold Schwarzenegger felvegye a kesztyűt, és ő is gurítson valami nagyot a streaming platformon.
Ez lett a Fubar című 8 részes akció-vígjáték sorozat, ami május 25-én került fel a Netflixre, és tényleg olyan, mintha új részekkel bővült volna az 1994-es True Lies – Két tűz között. Hiszen ugye miről is szólt Schwarzenegger egyik örök klasszikusa? Ott ő volt Harry Tasker, a titkosszolgálat szuperügynöke, aki szakértője a közelharcnak, a fegyvereknek, a robbanószereknek, bármit elvezet és több nyelven is beszél - a felesége és lánya azonban erről mit sem sejt. Harry a családja szemében csak egy szürke és unalmas számítógép-kereskedő, így aztán nem csoda, hogy az unatkozó neje elkezdi összeszűrni a levet egy hantás autónepperrel, aki szuperkémnek kamuzza magát. A félreértésekből adódó, kacagtató poénok mellett persze akcióból sincs hiány: egy veszedelmes terroristavezér ugyanis épp atombombát készül felrobbantani, és egyedül Harry Tasker állíthatja meg őt...
Na, a Fubar ugyanez pepitában, csak itt nem Harry Taskernek, hanem Luke Brunnernek hívják Schwarzeneggert, és ő 75 évesen most már csak a titkosszolgálat második legjobb szuperkémét alakítja. A kémvilág legjobbja ugyanis Luke Brunner lánya (Monica Barbaro), aki épp beépült egy veszedelmes terroristavezér halálbrigádjába, ám ott lebukott, és most valakinek ki kell őt szabadítania.
Apa és lánya tehát egymás nyakába borul, ám mivel évtizedeken keresztül még csak nem is sejtették a másikról, hogy ő is a CIA fedett ügynöke, komoly családi purparlé lesz a látványos túszszabadító akcióból...
És ez itt még mind csak az első rész eseménysora, a java csak ezután jön!
A Fubar showrunnere és kreatív atyja, Nick Santora tényleg komolyan gondolta, amikor lépten-nyomon úgy nyilatkozott a sajtónak, hogy ezt a sorozatot a Magyarországon is kultikus népszerűségnek örvendő True Lies – Két tűz között című blockbuster ihlette, mert
ebben a Netflix-sorozatban tényleg mesterien keverte össze a fegyverropogástól hangos, ízig-vérig '90-es évekbeli akciófilmeket a családi vígjátékok jól bevált, de még mindig vicces dramaturgiai kellékeivel.
Ugyanakkor Santora a drámai elemekkel is kitűnően bánik, ráadásul a szedett-vedett CIA ügynökcsapat elvetemült terroristák utáni hajszáját is mindig úgy komponálja meg, hogy egy váratlan cliffhangerrel érjen véget az adott rész, és a néző gondolkodás nélkül elindítsa a következő epizódot... No persze úgy könnyű egy ilyen ujjgyakorlat, ha valaki a kultikus börtönből megszökős tévésorozat, a Prison Break producer-írója.
A Fubar ráadásul nagyon ügyesen kerüli ki azt a csapdát, amibe a kormányzósága után a színészkedésbe újra fejest ugró, idős Schwarzenegger korábbi produkciói esetében rendszeresen belesétáltak az alkotók. Ez a Netflix-sorozat ugyanis koránt sem a jó öreg Arnold one man show-ja, ahol egyszemélyes hadseregként halomra lő egy regimentnyi rosszfiút, mint anno a Kommandóban. Luke Brunner ügynök ugyanis itt csak egy a sok CIA-ügynök között, akik kinn a terepen vagy az elemzők szobájában éjt nappallá téve azon dolgoznak, hogy leszámoljanak az Egyesült Államokra fenyegetést jelentő nemzetközi terrorbrigádokkal és fegyverkereskedőkkel. A két Brunner ügynök csapatában csupa érdekes karakter teszi a dolgát XXI. századi James Bondként és Mata Hariként, izgalmasabbnál izgalmasabb történetszálakban,
kis túlzással az osztrák pót-Mikulásnak fazonírozott Schwarzenegger közöttük a legsótlanabb figura...
Az egyik ügynök például ismerős lehet a vérbeli True Lies-rajongóknak: Tom Arnold annak idején a jó öreg Arnold karakán kollégáját alakította, és itt is hasonló szerepben tűnik fel néhány emlékezetes jelenetben, mint a vallatások nagymestere.
És hogy miért Fubar lett a sorozat címe? Vámos Miklós pár éve egy külön cikket szentelt itt a PORT.hu hasábjain ennek az angol mozaikszónak, ami az angol Fucked Up Beyond All Repair rövidítése, és ami a második világháborús katonai szlengből került át a köznyelvbe. A kifejezés azt jelenti, hogy valami jóvátehetetlenül el lett cseszve.
És mivel a családi konfliktusok feloldása sokszor sokkal nehezebb feladat hőseink számára, mint likvidálni egy latin-amerikai diktátor hadseregét, ennél jobb címet aligha kaphatott volna ez az ütős sorozat!
Ítélet: 8/10
Kiknek ajánljuk? Természetesen a Két tűz között-rajongóknak, és azoknak, akik bármiben megnézik kedvenc akciósztárjukat, a jó öreg Arnold Schwarzeneggert. De nyugodtan tegyenek vele egy próbát azok is, akiknek bejönnek a régi Bond-filmek és az olyan sorozatok, mint az Alias vagy a Prison Break.