Szép csendben

Bakancslistához adom
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar játékfilm, 80 perc, 2019

Értékelés:

32 szavazatból
Szerinted?

A 18 éves Dávid egy ifjúsági zenekar tehetséges szólistája. Az országos versenyre készülés finisében a zenekarhoz csatlakozik az elsőéves Nóri. Dávid hamarosan megsejti, hogy a 13 éves csellista lánynak viszonya van a 60 éves karmesterükkel. Őrlődve a fiatal lány és mestere között, a fiú megszállottjává válik az állítólagos afférnak, és nyomozásba kezd, hogy kiderítse az igazságot.

„Az emberek legtöbbször nem tudnak mit kezdeni a hasonló esetekkel. Nehezíti az ilyen ügyek feltárását, hogy hétköznapi rutinná vált az elhallgatás, tabusítás, mind kisközösségben (mint egy osztály, iskola, vagy család), mind a nyilvánosság szintjén. Amikor pedig szó esik egy ilyen esetről, a tapasztalatom az, hogy nem mélységében, sokkal inkább pikantériájában tárgyalják az emberek. A Szép csendben történetén keresztül ennek a kényes témának a bonyolultabb rétegeit kíséreltem meg feltárni, ahol ráadásul egy olyan ember keveredik gyanúba, aki közel áll hozzánk: az apánk, a munkatársunk, esetleg a mentorunk” – mondta Nagy Zoltán, rendező-forgatókönyvíró.

A főszereplő Dávidot a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója, Major Erik alakítja, a 13 éves Nórit az első filmszerepében debütáló Bognár Lulu, Dávid barátait pedig Lengyel Benjámin és Antóci Dorottya (mindketten az SZFE színészhallgatói) játsszák. A fiatalok mellett olyan kiváló színészek szerepelnek a filmben, mint a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója; Schell Judit, Jászai Mari-díjas színész, a Thália Színház művészeti vezetője; és a Jászai Mari-díjas Szamosi Zsófia, aki szerepelt az Egy nap, a Mindenki és A martfűi rém című filmekben is.

A film rendezője Nagy Zoltán, aki Gothár Péter osztályában végzett filmrendező művész MA szakon a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Nagy Enyhén sós című diplomafilmjét a legjobb kisjátékfilm díjára jelölte a Magyar Filmakadémia. A Szép csendben a rendező első nagyjátékfilmje. A forgatókönyv a zágrábi filmfesztiválon elnyerte a „MyFirst Script” workshop fődíját.

A film operatőre a szintén elsőfilmes Gulyás Nándor, látványtervezője Nyitrai Anna (Virágvölgy), vágója Kornis Anna. A forgatókönyvet Nagy Zoltán és Horváth János Antal közösen jegyzik.

A Szép csendben a Filmalap támogatásával, a Filmalap Inkubátor programjában, a Filmfabriq gyártásában, a KMH Film és a Vertigo Média együttműködésével készült. A Szép csendben november 14-től látható országszerte a mozikban a Vertigo Média forgalmazásában.
Bemutató dátuma: 2019. november 14. Forgalmazó: Vertigo Média Kft.

Stáblista:

Játszási időpontok

Hozzászólások

Szerinted?
2/10
dosaeszt jan. 02. 08:21:19 2/10
Abszolút egyet kell értsek a hozzászólásokkal. A 80 perc alatt háromszor szerettem volna elhagyni a nézőteret, annyira rossz a tempója a filmnek. Borzasztóan vontatott, a sztorinak se füle, se farka, és igen, telis-tele van hibákkal, teljesen életszerűtlen jelenetekkel. Kiskamasz főszereplőlányunk szerelmes, kamaszfiunk a #metoo-val a fejében túldimenzionál mindent, a "szembesítésen" a "vádlott" semmiről nem tud, de aztán 20 másodperc alatt összeomlik. A jelenetek nem kidolgozottak, viszont borzasztóan sarkosak és felfújtak, tőlmagyarázottak és zavarosak egyszerre, egy csomó mindennek semmi funkciója nincsen, és nem tudtam hova tenni, hogy mi is akar ez lenni? Ez egy tanmese? Mert leginkább ahhoz tudnám hasonlítani. És igen, maximálisan egyetértek rumci véleményével, hogy az abúzus egy rendkívül komoly és komolyan veendő probléma és jelenség, és pont az ilyen alkotásokkal lehet teljesen tévútra vinni az ezzel kapcsolatos kommunikációt. Imádom Máté Gábort, a film fényképezése tetszett, magam is zeneiskolás közegben nőttem fel, ebből a szempontból jó volt a nosztalgia, de összességében ez a film egy melléfogás.
3/10
rumci 2019 dec. 04. - 11:24:48 3/10
Vitán felül tisztességes cél, de elképesztően rossz megvalósításban. Totálisan valószerűtlen a közeg, márpedig ez az egésznek a hitelességét ássa alá. Mutasson nekem bárki csak egyetlen embert Magyarországon, aki 3 in 1 karmester, hegedűtanár, csellótanár, mindebből luxusingatlanra futja, és ennek egy zugában komplett vonóshangszerész-műhely van berendezve, ahol ez a szupermen rendszeresen elvégez hangszerészeti szakfeladatokat. Ez a karmester bármikor lazán leblattoltat hibátlanul az ifjúsági zenekarával új darabokat. Így aztán persze a csodálatos Máté Gábor se nagyon tudott mit kezdeni a megíratlan, kitalálatlan, valószerűtlen figurájával. Ahol emberi megnyilvánulások kellettek, azt hozta is, de a szakember életszerűtlen lett – jó forgatókönyv hiányában.
Ám a zenekar is fura szerzet: a hegedűverseny szólistája és a koncertmester egyazon személy (ilyen még elő is fordulhatna), de négy finomhangolója van a hangszerén. Az első hegedűben a többi zenésznek kettőnél nincs több, persze. A szólista alig találja a húrokon a hangot, a vibrato alig-alig jön össze, míg mögötte ülők lazán megugorják ezeket a feladatokat. – Ha olyan fantasztikus színészi alakításokat nyújtana a koncertmester/szólista, el lehetne nézni neki, hogy nem tud zenélni (bár ez is megtanulható dolog, l. pl. Amadeus), de ha valaki se színészileg nem igazán értékelhető, se a hangszeren nem tud biztonságban ellenni, felmerül a kérdés, miért épp őt castingolták erre a szerepre, a sarki komondor is elvállalta volna szívesen.
Persze, a sztorinak is se füle, se farka: abúzus igazából nem történt (a testi érintkezés hangszertanulásnál elengedhetetlen), sokkal inkább az jött le, hogy a kislány szerelmes a tanárába, és ez fordul át féltékenységbe. Ha viszont nem történt meg igazából semmi (legfeljebb határeset), akkor mire fel a dráma? És itt már a morális részhez kanyarodunk: Maximálisan küzdeni kell az abúzus ellen, de ezt csak elhitelteleníti, ha nemabúzusokat abúzussá fújunk fel.
Mindezt a sok problémát bizonyára segített volna orvosolni, ha a forgatókönyv megírásához, illetve a rendezéshez zenei szakértőket kértek volna fel. Például világos lett volna, hogy a hangszertanulás egy sor mozgássztereotípia helyes elsajátítása, és ez ugyanúgy aligha megy testi érintések nélkül (igen, adott esetben a csípő megérintése is beleférhet), mint ha valakit például úszni akarnak megtanítani. Határt sokkal inkább a kislány lépett át, amikor megölelve hozzábújt a tanárához, mint a tanár, aki megpróbálta mederben tartani ezt a szükségszerűen intim (de nem erotikus) kapcsolatot. Ezzel nem áldozathibáztatok, hiszen világosan áldozatról se beszélhetünk, hibáztatásról még kevésbé van szó, hiszen egy szerelmes kamaszlány óhatatlanul léphet át a tanár-diák viszony határain. De mindezt abúzusnak eladni nem túl szerencsés.
Szóval számomra a film semmilyen szempontból nem hiteles. És ez nem jó, hiszen így épp a legfontosabb, abszolút tiszteletreméltó célja sérül: eljutni egy tisztább, átláthatóbb, egészségesebb társadalomba.
aya55 2019 nov. 28. - 12:39:14
Mielőtt befejezi a röptét a denevér 1989
MÁTÉ GÁBOR több szerepe mellett ez volt számomra döbbenetes hatással Bodnár Erikával játszották...sosem felejtem Az egyedülálló anyával összeköltöző férfi kinek valódi aljas célja hogy fiához közel kerüljön ... borzasztó tragédiába
torkollik
3/10
Pitypang77 2019 nov. 27. - 13:36:30 3/10
Számomra sajnos nem okozott akkora élményt, amit jó szívvel ajánlanék megnézésre. Rám nem jellemző módon unatkoztam, és nem volt vége a filmnek - pont az a 10 perc hiányzott, ami amúgy is hiányzott egy nagyjátékfilmhez. Sajnáltam a mozijegy árát - ez sem jellemző rám. Osztom a 2/10-et
2/10
kritikanti 2019 nov. 22. - 14:22:24 2/10
Hú, ez nagyon gyenge volt.
6/10
arajacic 2019 nov. 20. - 17:16:15 6/10
MTS segítő csoport kritikája. Az abúzus szempontjából nézve a film hiteles volt. Ugyanakkor sajnáltuk kicsit, hogy a zene nyelvét nem használta ki teljesen a mögöttes tartalom közlésére. A zenekari formáció tökéletesen alkalmas lenne a zenekarban a lelki összefonódások és feszültségek, szavak nélküli bemutatására. A koncertek és egyre fokozódó sikerek pedig remek lehetőséget adtak volna a lelki finomhangolásra.
Ugyanakkor a rendező a film elejétől a végéig fenn tudja tartani a feszültséget, az abúzus megmutatása nélkül is.
Hitelesnek és érzelemdúsnak találtuk a film végső jelenetét, amelyben a család nem képes a történtekkel való szembenézésre, és éppen egy nő próbálja meg (!) felmenteni a férjét a tett súlya alól.
Nagyon életszerű volt ez az abúzus történet, beleértve azt is, hogy a hasonló visszaélések a való világban még legtöbbször következmények nélkül maradnak. Több itt: www.metoosegito.hu
9/10
SzisaBercel 2019 nov. 16. - 09:30:30 9/10
Nagyon finom, arnyalt megkozelitese a gyermek zaklatasnak! Mind a diak mind a tanar oldalat egyszerre tudja felmutatni., mikozben lassan felsejlik az igazsag. Vegig feszultsegben tud tartani.
Nooji 2019 nov. 11. - 12:50:51
Nagyon nehéz a filmről úgy véleményt írni,hogy az ne legyen spoiler,szóval spoiler nélkül csak annyit írok,hogy ez egy elég mély film,komoly mondanivalóval:ha valami könnyed,vidám dologra vágysz,ne erre ülj be a moziba!


Imádtam a filmben,hogy a közepéig a néző sem tudja az igazságot. Hallunk ezt az egyik szereplőtől, azt a másiktől, de nem tudjuk IGAZÁN mi történt - pont, mint az életben.

A végén volt egy kis hiányérzetem; kicsit befejezetlennek éreztem;de aztán elindította az agyamat, elkezdtünk gondolkodni,beszélni róla - és egy mélyebb filmtől talán pont ezt is várjuk.