Hamu és gyémánt

Popiol i diament
lengyel háborús filmdráma, 98 perc, 1958

Értékelés:

32 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

32 szavazatból
Szerinted?
1945. május 8-án, amikor mindenki a győzelmet ünnepli, Maciek és barátja, Andrzej a párt megyei titkárát, Szczuka elvtársat és kíséretét akarja megölni. A golyók célt tévesztenek, de a kudarc nem töri le a fiút. A feladatot mindenképpen végrehajtja. Este a szállodában Maciek megismerkedik Krystynával, s az együtt töltött szerelmes éjszaka után kritikusabban vizsgálja jövőjét. Szakítani akar múltjával, nem akar többé gyilkolni, bujkálni. Andrzej azonban megvetéssel hallgatja szavait. Maciek utoljára vállalja a gyilkos szerepét.

A velencei filmfesztiválon ezzel a filmmel aratta első nagy nemzetközi sikerét Andrzej Wajda. Itt lett sztár Zbigniew Cybulski, akinek korai halála végképp a mítosz magasába emelte ellentmondásos alakját. "Több volt, mint kiváló színész és lebilincselő egyéniség. Valóságos megtestesítője volt egy típusnak, sőt egy országnak, egy meghatározott időszaknak is." - Boleslaw Michalek
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista

Díjak és jelölések

Hozzászólások

Szerinted?
6/10
Sadenal 2015 jan. 13. - 23:39:59 6/10
Nekem valamiért nem jött át a film, nem tudott beszippantani. Úgy tûnik rosszkor kaptam el. :(
filoszemitabélus 2014 nov. 22. - 18:06:14
Nagyon megrázó film. Vérzik a nézõ szíve, tudván, hogy a lengyel ifjúság színe-java elesett a háborúban és a varsói felkelésben, meg a késõbbi gerillaharcban. Ezeknek a fiúknak és lányoknak gondtalan ifjúság, tánc és szórakozás helyett bujkálás, nélkülözés és öldöklés jutott, amibe belefásultak. Különösen mai szemmel nézve felkavaró a film, hiszen ma már azzal sem tilos tisztában lenni, hogy az Armija Krajowa a háború befejezése után is jó ügyért harcolt a kommunizmus, a szovjetbarát bábkormány és funkcionáriusai ellen.

Valaki korábban azt írta, hogy Cybulski a kelet James Dean-je. Hát köztünk legyen mondva, sokkal jobb színész volt, mint a filmsznobok által erõsen túlértékelt James Dean. Szóval legyen inkább James Dean az amerikai Cybulski.
fürmender 2014 nov. 22. - 17:01:19
"Hála" a mai gagyi televíziózásnak, ez a film manapság egyetlen csatornán sem látható, hanem mindenhol kizárólag a jenki szemét dõla csatornákon. Mostanra már felnõtt több olyan generáció, akinek a "Rambo" és tsai. jelentik a filmmûvészet non plus ultráját. Kár ezekért a generációkért.

Wajda és Cybulski kettõse egy klasszikust hozott létre. Korszakalkotó és zseniális. Pedig, idestova ötvenhat éve készült. Számomra mindig felkavaró, lenyûgözõ, valahányszor újra és újra megnézem. Nem tudja valaki, hol lehet a filmhez DVD -n hozzájutni ?
10/10
perry 2008 márc. 17. - 19:01:40 10/10
Akár trilógia is lehet a Menyegzõ, Hamu és gyémánt és a Pan Tadeusz. Kis mûvészet filozófiai eszmefuttatással ezeknek a filmeknek a kanonizálásáról beszélhetünk.
Amit a kánon részévé teszünk, s amit ezáltal kiemelünk az értékek láncolatából, sôt mondhatni természetes káoszából, azt ugyanezen gesztussal azonnal kétségbe is vonjuk, azonnal hadat is üzenünk neki. Azt mondja ugyanis Jeleƒski, hogy a Gombrowicz-mûvek alapkonfliktusa nem annyira két pólus, inkább kétféle törekvés, kétféle emberi dimenzió közt feszül, nevezetesen „a között, ami arra tör az emberben, hogy végül alakot, formát öltsön, és a között, ami ellenszegül a formának, nem akar alakot felvenni". Magyarán minden valamirevaló alkotói folyamat az idô cáfolata, az idôtálló forma megteremtése, s ha ez megtörtént, akkor elmondhatjuk, hogy kanonikus mû született. Ám ebbôl az is nyilvánvaló, hogy minden kánon, ahogy létrejön, már is útjában áll az alkotásnak, az új kánon megteremtésének. Az alkotói folyamat tehát eleve lázadással kezdõdik a meglévõ kánon ellen, sõt egyenlõ a régi kánon lerombolásával, lehet ez a Menyegzõ, Hamu és gyémánt és a Pan Tadeusz.
A három film három Wajda korszak. A Hamu és gyémánt a forradalmár ifjú filmje, a rombolás himnusza a teremtés helyett.
A Menyegzõ az érett alkotó mûve ahol a múlt és jelen különös és ritka egyensúlyban van.
A Pan Tadeusz pedig a kései szemlélõdés gyümölcse, igényes megjelenítés de már koránt sincs jelen a a változásra való törekvés.