Zöldár

12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar filmdráma, 94 perc, 1965

Értékelés:

27 szavazatból
Szerinted?

Értékelés:

27 szavazatból
Szerinted?
Az ötvenes évek elején játszódó filmben a parasztcsaládból származó Marcit felveszik Budapestre a bölcsészkarra. Itt megismerkedik Borival, szerelemük azonban véget ér, amikor Marci nem áll ki Boriért régi ismerősével, Ács Lacival szemben, aki DISZ-titkárként kemény politikai hadjáratokat folytat, többek között a lány ellen. Lacit végül letartóztatják, és Marcit kérik fel utódjául, de a fiú nem vállalja a tisztséget. Az eset után Marci hazalátogat, és rádöbben, hogy viszonylag rövid távolléte során mennyire eltávolodott gyökereitől.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista

Szereplők

Alkotók

Hozzászólások

Szerinted?
ilali 2016 szept. 01. - 13:23:09
***SPOILER***
Bori: - Miért vagyunk mi ennyire kiszolgáltatottak?

Tanár: - Ajánlom figyelmükbe a mû utójátékát!

„Istenem, aki a mindenséget megteremtetted: ez a te szép földi világod mikor fogadja már be a te szentjeidet? Sokára, Uram, sokára?”
„O God that madest this beautiful earth, when will it be ready to receive Thy saints? How long, O Lord, how long?” G.B.S.: Saint Joan
***SPOILER VÉGE***
Biztos vagyok benne sokaknak „vicces” gondolai támadnak a Johanna, Bori párhuzamról. De aki ezen felül tud emelkedni, az jól láthatta, láthatja, ha így bántak egy szenttel, akkor mik az esélyei annak aki nem szent. „Csak” nõ. Csak ember.
(G.B.S. mindig idõszerû. Amikor ki akarták tüntetni, csak annyit mondott: - Nem kell.
Ma már nem „nagy durranás” ez a film, a téma, gondolhatják sokan. Én még ismertem olyanokat, akik ennél kevesebbért, … élvezték mások vendégszeretetét.)
Tarajos Gõte 2013 aug. 29. - 20:42:18
"radikális gondolkodású, megalkuvásokat nem ismerõ Ács Laci DISZ-titkárt leváltják"

Te jó Isten! Milyen véresszájú alak lehetett valaki, aki az ötvenes évek elejének sztálinista körülményei között "radikális"-nak minõsült! Egy Pol Pot.
drProktor 2012 okt. 01. - 11:18:16 Előzmény Vinogradov
Helló Vinogradov uram!

Úgy is mint Borvári esetleg Borváry, te vagy az,
aki tapasztalatom szerint igen csak ért a filmezéshez, filmekhez.
Van nekem egy elméletecském, kérlek kertelés nélkül írd meg róla a véleményed:
A filmkészítés korábbi idõszakában, úgy a 20. sz . 40-es éveiig,
a fényképezés technikailag fejletlenebb volt, nem tudott megfelelõen éles negatív készülni.
Erre a technikai hiányosságra még rá is dolgozott a filmkészítés,
fõleg érzelmes régi daraboknál s a hozzájuk tartozó,
régi színészeknél látható ma is a kép elhomályosulása, Jávor, Karády,
Garbo, Dietrich, régi filmjein olyanok a felvételek,
mint ha a sztár valahonnan a messzeségbõl nézne a nézõre egy bezsírozott,
de legalább is vízgõzzel homályosított üvegen keresztül,
ezzel a történet érzelmi telítését próbálták technikailag alátámogatni,
én elõször AstaNielsenrõl készült összeállításban figyeltem föl a dologra
(aki pedig e trükközés ellenére is, állítólag gyönyörû volt).
Olyannyira, hogy manapság is, a régies hatás(század eleji, „béke beli” hangulat)
filmre idézésének egyik eszköze, úgy, mint pl. még a fekete-fehér kép,
vagy pláne annak szépia változata.
A nem mozgó fényképezésben is sokan erõteljesen használnak szûrõket az objektívre helyezve,
ködös, nosztalgikus hatás elérése érdekében, azt hiszem ezeket „haze”-nak nevezik.
vino-et-veritas 2012 szept. 30. - 17:42:48
Lehet, hogy ekkoriban a "hivatalos" kultúrpolitika sem volt teljesen biztos még abban, hogy mit engedjen. Az 50-es évek "torzulásai" igen, mert azzal szembe lehetett nekik is helyezkedni, de 56 már nem.
offtopic
Vinogradov 2012 szept. 30. - 16:59:50 Előzmény vino-et-veritas
Én evidenciának vettem, hogy a film alkotói óvatosan próbálgatták az ötvenes évek kritikájának határait. De mindenki ezt tette a kultúrában, aki számára fontos lelkiismereti kérdés volt a múlt "eltörlése" helyett inkább annak tisztázása.
offtopic
Vinogradov 2012 szept. 30. - 16:56:59
Ez elsõsorban figyelem kérdése...
vino-et-veritas 2012 szept. 30. - 14:52:16
Vinogradov fórumtárssal váltottunk a témában pár szót. Igaz, nem éppen a legalkalmasabb helyen, A Zebegényiék topikjában...
drProktor 2012 szept. 30. - 13:50:31
Persze, nincs valami sok hozzászólád,
de most sajna tényleg nincs idõm végifgnézni,
így nem tudom, valaki szóvá tete-e , hogy "fölvezetés" már megint hibás:
Hotváth Teri naná, hogy nem
Margit aki KonczGábor felesége, hanem Margit a fõhõs nõvére.
A feleség Eszter, aki valószínûleg MeszlériJudit.
Tkp. fölháborító, hogy a tákjékozatlanság és igénytelenség
ilyen ostoba keveredésekhez vezet.
vino-et-veritas 2012 szept. 29. - 12:09:09
Ez teljesen elfogadható.

Még annyi, hogy a Báron által írt dialógus-probléma vagy felületesség talán annak is betudható, hogy Gaál egy pontig elmehetett a rendszer bírálatával vagy a "múlt feltárásával", de minden nem mondhatott ki, amit akart. Ez minden bizonnyal rányomja a bélyegét a dialógusokra vagy a színészi játékra. A határok "feszegetése" vagy "megismerése" ekkor még a kezdetén járt, majd késõbb lassan formálódik valamiféle "konszenzus" a hatalom és a mûvészet között arra vonatkozóan, hogy körülbelül mit lehet és mit nem (v.ö.: három T). Persze gyakran ez is illogikus módon mûködik majd, ahogyan már máshol ez szóba is került...
Vinogradov 2012 szept. 29. - 11:48:33
Én is másképp nézem a két filmet - és a kritikus is csak egy bizonyos szempontból hasonlította össze õket.

A Sodrásban vizuális ereje óriási, a színészekvezetés, a párbeszédek hagynak néhol némi kívánnivalót maguk után, de e összességében nem vesz el olyan sokat az erejébõl, sõt, van néhány kifejezetten erõs beszélgetés benne a halálról, a halál feldolgozásáról, amelyek szerintem kifejezetten jók. Összességében azonban kicsit egyenetlen a film, ezt kár lenne tagadni. Olyan mint Manet-tõl a "Reggeli a szabadban". A lényege a modern, új látásmód beemelése a magyar filmkultúrába, de összességében még nem tökéletes.

A Zöldár hasonló problémákkal szerintem kevésbé küzd. Ennek nyilván az is az oka, hogy nem programfilm, mint a Sodrásban - egyébként én nem éreztem kidolgozatlannak sem a fõ-, sem a mellékkaraktereket. Sõt, éppen eléggé kidolgozottnak találtam õket ahhoz, hogy ne zavarjon az az egy-két apróbb esetlenség, ami jellemzi.

Amúgy szerintem a Zöldárnak még az esetlenségei is az erõsségei (ha másként nem hatnak pozitívan, a mozi bájához járulnak hozzá), de ez már más kérdés. Viszont az említett kritika-részletet nem azért osztottam itt meg, mert mindenben egyetértek vele, hanem éppen ellenkezõ szándékkal: vitaindítónak szántam.
Összes hozzászólás