A kékszakállú herceg vára / Mario és a varázsló

opera, 2013., 14 éves kortól

Következő előadás

2025. április 3. (csütörtök) 18:00 Magyar Állami Operaház 1061 Budapest, VI. kerület, Andrássy út 22. (Levelezési cím: 1373 Budapest, Pf. 503.)

Értékelés:

3 szavazatból
Szerinted?

Következő előadás

2025. április 3. (csütörtök) 18:00 Magyar Állami Operaház 1061 Budapest, VI. kerület, Andrássy út 22. (Levelezési cím: 1373 Budapest, Pf. 503.)

Egyfelvonásos operák magyar nyelven, magyar és angol felirattal.

Mennyire engedjünk be valakit az elménkbe, a lelkünkbe, a múltunkba? És mi történik, ha valaki annak ellenére hatol a tudatunkba, hogy mi beengedtük volna? Bartók Béla és Balázs Béla világhírű operája férfi és nő kapcsolatának különböző rétegeibe, állomásaiba enged betekinteni, a Vajda János-mű pedig a híres Mann-regény nyomán az elvakult szélsőségesség és a tömeghipnózis hatásait mutatja be. Két zseniális XX. századi magyar egyfelvonásos egy estén az emberi lélek, psziché mélységeiről, működéséről, befolyásolhatóságáról.

Bartók Béla: A kékszakállú herceg vára

Bartók egyetlen operájában hét szimbolikus ajtón keresztül az emberi lélek titkaiba nyerünk betekintést: az enigmatikus mű két ember kapcsolatának fejlődését, az egymásra ismerés és az eltávolodás állomásait járja végig példázatszerűen, sokjelentésű szimbólumok fénytörésében, mindvégig azt sugallva, hogy nem Egy férfi és Egy nő drámája pereg le szemünk előtt, hanem A férfié és A nőé. „Minél mélyebbre jutnak a saját démonaik megismerésében, annál jobban elbizonytalanodnak. Kíváncsiságuk mégis nagyobb félelmeiknél. Démonjainkkal való szembenézés – bármilyen fájdalmas is legyen – elvezet önmagunk megismeréséhez” – nyilatkozta Galambos Péter rendező a 2013-as bemutató idején.

Szövegíró: Balázs Béla
Angol nyelvű feliratok: Zollman Péter
Rendező: Galambos Péter
Díszlettervező: Galambos Péter
Jelmeztervező: Kárpáti Enikő
Koreográfus: Solti Csaba
Karmester: Kovács János
Judit: Gál Erika, Mester Viktória
Kékszakállú: Palerdi András, Bretz Gábor

Vajda János: Mario és a varázsló

„Azt teszed, amit akarsz. Vagy előfordult már, hogy nem tetted meg, amit akartál? Vagy éppen amit nem akartál, azt tetted?”
A Torre di Venerére való emlékezésnek kellemetlen a levegője. Egy olasz nyaralóváros közönsége akarata ellenére egy különös bűvész hatása alá kerül – egy embert kivéve.

„A tolerancia bűn, ha a gonosz megtűrését jelenti.” – mondta Thomas Mann, akinek nagyhatású elbeszélése alapján íródott Vajda János azonos című operája, amely a modern magyar operatörténet egyik legsikeresebb és leghatásosabb darabja. Galambos Péter rendezésében láthatják a művet az Operaházban.

Thomas Mann kisregénye nyomán a szövegkönyvet írta: Bókkon Gábor
Rendező: Galambos Péter
Díszlettervező: Galambos Péter
Jelmeztervező: Kárpáti Enikő
Koreográfus: Solti Csaba
Angol szöveg: Arthur Roger Crane
Karigazgató: Csiki Gábor

Karmester: Kovács János
Cipolla: Palerdi András, Bretz Gábor
Mario: Csémy Balázs
Angiolieri asszony: Topolánszky Laura
Angiolieri úr: Hábetler András
Gyapjúinges: Matyó Márió
Római úr: Geiger Lajos

A(z) Magyar Állami Operaház előadása

Bemutató időpontja:

2013. november 9., Magyar Állami Operaház

Stáblista

Alkotók

Hozzászólások

8/10
ambrosius 2015 okt. 18. - 15:56:38 8/10
Lemaradtam a két évvel ezelõtti Erkel elõadásokról és örömmel néztem meg ma az Operában.
Galambos Péter rendezése és díszletei kapcsán egyetlen komoly kifogásom, a soha fel nem húzott elõfüggöny, amely a Mario-nál végképp értelmezhetetlen volt, hiszen a Kékszakállú várának felhõkbe mosott képe volt rajta.
Mario története egy kis faluban játszódik, esemény, tömegeknek, még a vakoknak és bénáknak is. Ehhez képest a színpad igencsak beszûkített, a golyóálló mellényt viselõ, ám prófétai kantusban pompázó varázsló pulpitusa mögé kétsornyi népség került.
A Kékszakállú rideg várában sem kellett a két szereplõnek mélységben sokat mozogni, az ajtókulcsokat jelképezõ mappák megnyitására festett-vetített hálós panelek világosodtak meg és pasztell tónusokban álló szecessziós nõalak (Judit) sejlett, de nem a véres kínzó, kincses kamrákat láttuk. A színpad mélysége és a nézõtér pompája az 5. ajtónál, a herceg birodalmának bemutatásánál világosodik ki, de ekkor Juditot már a további titkok, a korábbi szerelmek sorsa érdekli csak.
Lehet annak 50 éve is, amikor az Opera a 3 Bartók mûvet (Kékszakállú, Fából faragott királyfi és Mandarin) együtt játszotta. A mostani Vajda – Bartók párosítás persze drámai és a nehéz zenei anyag együtt is rövidebb. Mégis fájlalom, hogy nincsenek a repertoáron a táncjátékok is.
Kovács János tökéletesen szólaltatta meg kitûnõ zenészeit és Cser Krisztián valamint Komlósi Ildikó hangja igazán elbûvölõ délelõttöt adott nekem.
9/10
rigoperl 2013 nov. 17. - 00:09:42 9/10 Előzmény manzanilla
Õ Judit.
manzanilla 2013 nov. 09. - 22:53:01
A kékszakállú herceg várának végén bejön egy nõ és betakarja. Õ kicsoda???Sehol nincs szó róla