Anyám mondta - Mamelosn

színmű, magyar, 2013.
+ 6 kép

Értékelés:

5 szavazatból
Szerinted?

Mamelosn: egy közösség által használt kommunikációs jelrendszer, amivel meg kellene értenem, hogy mi a fenét akar tőlem az anyám, jiddis, ejtsd: mámelos.

"Egy zsidó elmegy a pszichológusához.
Hogyan telt a hétvége? - kérdezi a pszichológus.
- Ó köszönöm, nagyon jól, tényleg nagyon jól. Bár azt hiszem, volt egy freudi elszólásom.
- Ó hadd segítsek, mi történt? - így a pszochológus.
-Hát, ööö. Éppen együtt vacsorázott az egész család. Mindenki ott ült az asztalnál?
- Igen.
- Mindenkinek jó kedve volt, igazából nekem is, de amikor meg akartam sózni a levest, és meg akartam kérni az anyámat, hogy adja oda a sót...
- Igeeeen? - kérdezi a pszichológus.
- Hát, igazából azt akartam mondani, hogy anya ideadnád a sót, légy szíves?
- És ehelyett mit mondott?
- Anya, az Isten verjen meg, tönkre tetted az életem."

A Mamelosn egy család nőtagjainak három generációját, konfliktusaikat és összefonódásukat mutatja be. A fiatal Rachel tanulmányait New Yorkban végzi, a nagymama túlélte a koncentrációs tábort, és az NDK-ban lett később meggyőződéses kommunista, Rachel édesanyja Clara pedig sem a judaizmussal, sem a sikertelen kommunista kísérlettel nem tud azonosulni. Ő már igazi német. Nők férfiak nélkül, szembenézés a múlt szenvedéseivel és a szülők-nagyszülők hibáival, rossz döntéseivel. Egy remek humorral fűszerezett, igazán európai családi és társadalmi dráma a 21. század történelmi díszletei között. A szerző darabjai az osztrák és német színpadokon nagyon népszerűek, 2012-ben megkapta a fiatal drámaíróknak járó Kleist díjat.

A(z) Gólem Színház előadása

Bemutató időpontja:

2013. szeptember 28., Gólem Színház

Stáblista

Alkotók

Hozzászólások

1/10
KJ. 2017 febr. 27. - 21:00:07 1/10
Borzalmasan untam, a szó szoros értelmében elaludtam. Humort mikrogrammnyi mennyiségben tartalmaz, csöppet sem érdekes. A színészek jók, de sokra mennek vele, ha rossz darabban kell játszaniuk.
8/10
FElepHánt 2013 dec. 12. - 14:04:19 8/10
FeHér ElepHánt Kulturális AjánlóPortál www.toptipp.hu

Úgy tûnik, a kivándorlás témája nemcsak minket érint. Marianna Salzmann színmûvének témája magyar, általánosabb érvénnyel az identitáskeresés drámája. A nagymama a Kádár-rendszer aktivistája volt, az anya is itt él, a lány már messzebbre vágyik. Mássága a zsidó származás és gondolkodás mellett, a leszbikusság felvállalásában is megnyilvánul. A bátyja
egyenesen Izraelbe ment, õ inkább a békésebb New Yorkot választja.
Borgula András takarékos eszközökkel, meggyõzõ erõvel realizálja a frappáns szituációkat, Varsányi Mari fordításában hatásosan szólnak a dialógusok. A három nõszerepet három korosztály, három stílusú egyénisége jeleníti meg, ennek ellenére sikerült egységes sikerül az egységes hangvételt megtalálni.
Kerekes Viktória jó kiállású negyvenes, a realitásokban él, kényszerû toleranciával próbálja megérteni a világot és gyermekeit. A Nagymama anno beépített tégla, vidoran jelentgetõ hálózati személy, hazafias indíttatású besúgó volt, holokauszt-emlékezõ világutazó, az elkötelezett nomenklatúra díszes tagja. A korra vissza nézve bizonyos mértékig meg
kell értenünk, a jelen ifjú generációjának szemében megbocsáthatatlan kövület. Ellentmondásos alakját Kiss Mari kiválóan hitelesíti, emberi vonásait erõsítve az ideológiaiakkal szemben.
Nagy örömmel látjuk újra, a színmûvészeti egyetem elvégzése után, családi örömök miatt eltûnt Huzella Júliá-t. Extrém egyénisége, energikus játéka, sugárzó színpadi aurája már igencsak hiányzott. Tûéles deklamációja, átható tekintete, karakterformálásának ezer árnyalata méltán állítja az elõadás fókuszába. Neki köszönhetõ, hogy az elõadás a közvetlen
konkrétumokon túl, a sorsdöntések, életmódváltoztatások tágabb érvényû problémáira is reflektálni képes.