Színház

Az ajtó

dráma, 2021.

Értékelés:

3 szavazatból
Szerinted?

Szabó Magda a világon a legismertebb modern magyar író, könyveit 43 nyelvre fordították le. Az életművét gondozó Európa Kiadó szerint „magyarabb és magyarságában európaibb szerzőt elképzelni sem lehetne.” Szabó Magda költőnek indult, regényeket a kényszerű hallgatás éveiben kezdett írni. Amikor első regényeivel közönség elé léphetett (Freskó, Az őz) már érett prózaíró, „nemcsak gazdag anyagú, igazmondó, aktuális, olvasmányos, hanem mindjárt bravúros” – írja róla Nemes Nagy Ágnes. Pályatársa, Jókai Anna, varázslónak tartja: „Szabó Magda, amikor ír, azt teszi az emberi világgal, amit csak akar. Mindent megkapott a varázslathoz: lenyűgöző nyelvi erőt, élmény-bőséget, és a szükséges – bár fegyelmezetten titkolt – szenvedést. (…) A bűvölő szöveg, mint folyondár, elfedi a régi kövek eredeti, kopott feliratait, valami mást, valami szokatlan-érdekeset sugallnak a már-már elfeledett tények, lett légyen az Trója pusztulása vagy egy öregasszony halála, vagy éppen meghatározó alakja nemzetünk történelmének. Szabó Magda parancsot ad a választott témának, és a téma engedelmesen a tolla alá hajlik. (…) Felépül, rögződik a lélekben a második valóság, ahogy a szuverén alkotó, Szabó Magda látja.”

Az ajtó című regényét 1987-ben írta. A regényt megjelenése óta közel 40 nyelvre fordították le, alkotóját 2003-ban a francia Femina-díjjal tüntették ki, Szabó István 2012-ben filmet forgatott belőle Helen Mirren főszereplésével. A regényből készített adaptációkat sikerrel játsszák a színházak is.

Az ajtó főhősét, Szeredás Emerencet, Júlia utcai otthona egykori bejárónőjéről, Szőke Juliannáról mintázta az író. Egy egyszerű, méltóságát őrző, élete borzalmait magába záró öregasszony és a sikeres művész, Szabados Magda szeretet-küzdelme mitikus mélységet nyer az önostorozó őszinteséggel feltárt történetben. „Én öltem meg Emerencet. Ezen az se módosít, hogy nem elpusztítani akartam, hanem megmenteni” – mondja regénybeli írónő, Szabados Magda. A hétköznapi látás számára meg nem mutatkozó lelki dimenziókat tár fel ez a nyomozás, amit a saját maga ellen indít az írónő és emeli Emerencet az emberi méltóság balladai hősnőjévé.

 

A(z) Gyulai Várszínház és Nemzeti Színház előadása

Bemutató időpontja:

2021. szeptember 18., Gyulai Várszínház és Nemzeti Színház

Stáblista:

Alkotók

ápr. 26.
  • Gobbi Hilda Stúdiószínpad
máj. 16.
  • Gobbi Hilda Stúdiószínpad

Hozzászólások

2/10
Joseph Barbera 2022 dec. 23. - 09:26:02 2/10
Hozzászólás még nem született, csak lepontozás. Én sem pontozhattam másképpen. Meglehetősen unalmas volt a darab, azok számára meg főképpen nehezen értelmezhető, akik nem jártasak Szabó Magda életművében. Eddig sem találtam olyan darabot a Nemzetiben, amit szívesen megnéznék, miközben maga az épület is érdekelt. Lassan 20 éve épült, és én még nem jártam benne, pedig budapesti vagyok. A többi színházba rendszeresebben járok, bár olyan mértékű a színvonal esés, hogy egyre kevésbé. A darabot végtelenül hosszúnak találtam (egy felvonásban 2 óra), vontatott volt és nyomasztó. A zenei betétek kifejezetten hangosak voltak és zavaróak; főhősünk, Emerenc az orra alá motyogott (szerepéből adódóan is olykor), alig lehetett érteni, amit mond. Én nem szeretem azt a rendezői koncepciót, hogy különböző szerepeket ugyanaz a színész ad elő. Számomra ez illúzióvesztés - még ha költségkímélő is. A darab olyan nyomasztó, unalmas (és olykor bosszantó is), hogy ezt még a színészek halovány játéka sem tudta elvinni a hátán. Az atmoszféra annak ellenére sem tudott bensőségessé válni, hogy stúdió színpadon zajlott. Sajnáltam, hogy Udvaros Dorottya sem tudott "csillogni" a szerepben, igaz, hogy Emerenc figurája csöppet sem csillogó, de nem is úgy értettem...Összességében annyit tudnék írni, hogy a Nemzeti épülete belülről is szép, igényes. Ez minden.