Színház

Herrmann csatája

előadás, 2008.

Értékelés:

2 szavazatból
Szerinted?

Amikor 2007 tavaszán a Novák Eszter és Ascher Tamás vezette végzős zenés-színész osztály 10 tagja közül pusztán egynek volt szerződési ajánlata, a különlegesen tehetséges színészgárda úgy döntött, maguk veszik a kezükbe a sorsukat, és HOPPart néven társulatot alakítottak. Azóta bemutattak egy meseelőadást a Nemzeti Színházban, és színre vitték Mozart Varázsfuvoláját, amellyel szakmai különdíjat nyertek a 3. Budapest Fringe Fesztiválon.
A Budapesti Őszi Fesztiválon a magyar színházi élet egy régi adósságát törlesztik: Heinrich von Kleist 1808-as kulcsdrámáját, a Hermann csatáját mutatják be. A római kosztümökbe öltöztetett darab a napóleoni háborúk rettenetes tapasztalatában fogant, s némi leegyszerűsítéssel a német felsőbbrendűségről szól. Nem véletlenül vált később fontos hivatkozási ponttá a náci Németországban, jóllehet a mű nem puszta nacionalista tézisdráma. Az egyéni szabadság és a kollektív felelősség ellentéte, a manipulatív politikai propagandában rejlő lehetőségek és veszélyek, a politikai ellenségképzés alkalmazásának lehetőségei - mindezeket a kérdéseket könyörtelen éleslátással tárgyalja Kleist, életművének talán legdémonibb darabjában.

A(z) HOPPart Társulat előadása

Bemutató időpontja:

2008. október 18., HOPPart Társulat

Stáblista:

Hozzászólások

10/10
tomoss 2009 febr. 22. - 14:18:50 10/10
FeHér Elephánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

HERRMANN CSATÁJA Polgár Csaba Hoppart Társulat
Vérszagra gyûl az éji tömeg a Hollán Ernõ utcában: gyújtogatás, ellentüntetés, giccs-ége-
tés? Netán egy nemzetközileg beTiltott, de nálunk kedvesen Tûrt náci filmet vetítenek?!?
Dehogy! Az Odeon-mozi kávézójában a nagyszerû ifjú társulat küzd a földön kuporgó nézõk
kegyeiért. Heinrich Kleist teljesen ismeretlen drámája legalább annyira igaz és korszerû,
mint a kortárs színjátszásban meghatározó Büchner-töredékek: az emberi természet és a
hatalom végletesen aljas és kisszerû voltát tárja elénk. A germán fejedelmek praktikái, ár-
mányaí és árulásai talán még a spirói Árpádház véres rettenetét is felülmúlják. A szituáci-
ók értelmezésében, a jellemek megrajzolásában Polgár Csaba hibátlan munkát végzett, a
játék ritmusa okosan moderált, a tempó lendületes, a helyszín kihasználása mesteri. Több
nézõpontból figyeljük a kék NDK-melegítõt viselõ, békésen sörözgetõ hadurakat, a vörös
AS Roma felsõben domborító latin vezér, Szilágyi Kata pamlagra csábító tangóját, Takács
Nóra Diána webkamerás anyai intelmeit. Az egri La Mancha óta már félszívvel HOPPart-os
Gémes Antos árnyalt finomsággal ábrázolja Herrmann töprengéseit, a vezér másik megsze-
mélyesítóje, Mátyássy Bence inkább fürge helyezkedését hamgsúlyozza. A címszerepben
harmadik Bánki Gergely, katonáit lelkesítõ, egyre harsogóbb tirádáiban a történelmi jövõ
hitleri szózatait sejteti. A külsõs legények magától értetõdõen illeszkednek a társulathoz,
Máthé Zsolt extrém mozgása és kifejezõ csöndjei különösen emlékezetesek, de a hölgy-
szereplõ civilsége megalázó. Meghatározó szerepet kap a vokális zene, Purcelltõl Beetho-
venig, az együttes gyõzi a lenyûgözõ polifóniát. Radnay Csilla ábrándos nõiességét levet-
kõzve, több hadvezér zord profilját is bemutatja. Temérdek hányattatás után, többek kö-
zött a zsebszínpadon is szorongva, a nagyérdemû végre bársonyos mozizsöllyékbe rogyhat,
de a megnyugvás nem felhõtlen: a vásznon, az "Ende"-felirat után a produkció stáblistája
sorjáz, a háborús UFA-híradókat idézõ diadalmas zenével. Elég rázós: azokat a propaganda-
ocsmányságokat a negyvenes években itt vetítették az akkor ultramodernnek számító mo-
ziban... És mi is jött azután?!?
10/10
tettinger 2009 jan. 26. - 17:02:15 10/10
Igazán jó volt a Szentivánéji álom, a Varázsfuvola, az Örkény Egypercesek, na meg a híres KMama még a Színiegyetemen. Utána, már mint HOPPart csinálták a Halálkeményt, szédületes DÁJHÁRD-paródia és most egy újabb telitalálat! Kleit klasszikus, az elõadás ízig-vérig korszerû, friss és pazar!!!
A büfében játsszák, de adarab a CSemege...