Színház

III. Richárd

színmű, magyar, 2014.

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

Shakespeare születésének 450. évfordulóját ünnepelik a készülő III. Richárd előadással, mely a Manna és a Zsámbéki Színházi Bázis közös produkciójaként jön létre. Burák Ádám egy különleges helyszínen, a zsámbéki Romtemplomban rendezi a királydrámát, egy új, négy színészre komponált verzióban. A Romtemplomot többször használták már a Zsámbékra érkező társulatok, de az utóbbi években nem készült oda előadás. A fesztivál így ebben az évben ismét kicsit leköltözik a Bázisról, és egy előadás erejéig a városban is megtalálható lesz.

Burák Ádám Magyarországon kezdte pályáját színészként, majd a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen végezte el a rendezőszakot. Ezután Londonban folytatta a tanulmányait a University of Essex művészeti szakán, miközben az előző szemeszterben Moszkvában tanult ösztöndíjjal. A Shakespeare darabot Marosvásárhelyen állította először színpadra vizsgarendezésként.

"A III. Richárd-ot már a marosvásárhelyi 'Harul' Baptista Templomban, a záróvizsgám alkalmával is arra az alapgondolatra építettük fel, miszerint a feszültség forrása a darab során a címszereplő és Isten között feszülő konfliktus. Ezért is tartottam akkor szükségesnek, hogy egy templom félig elkészült kupolájában játsszuk és ezért is esett a választásom ezúttal a zsámbéki Romtemplom lélegzetelállító épületére. Úgy látom, a romtemplom magában hordozza a szebb napokat látott, szétroncsolódott emberi kapcsolatokat éppúgy, mint azt a múltat, személyes és kollektív hitet vagy hitetlenséget, amellyel szembe kell nézni, és amelynek maradványaira esély van újra építkezni. A magyar, a közép-európai ember alapvető és visszatérő létkérdéseivel - hit, személyiség, hatalom - kívánunk számot vetni Shakespeare remekművén keresztül." - mondja a rendező.

Ezt a produkciót gondolja újra Zsámbékon, a Romtemplomban, ahol a marosvásárhelyi színészekhez két budapesti művész is csatlakozik, Vass György és Szabó Erika személyében.
Az előadás próbafolyamata is különleges lesz a zsámbékiaknak, mert nyílt próbákat tartunk a bemutató előtt a helyszínen, ahol bárki megnézheti hogyan készül az előadás.

A frissen végzett színházi szakemberek magyarországi bemutatkozásának segítése, egyben egy fiatal, tudatos rendező elképzelésének megvalósítása egyenes folytatása a Manna Kulturális Egyesület két éve kezdett Tehetséggondozó Programjának.

A III. Richárdot alakító Dávid Áron idén diplomázott a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen, ahogy a díszlet-jelmeztervező Erdély Kinga is. Az előadás női szerepeit Szabó Erika játssza Zsámbékon, aki jövőre fejezi be tanulmányait a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.
A - többek között - Buckingham herceget is játszó Benedek Botond Farkas, aki már korábban is dolgozott az előadásban, a Marosvásárhelyi Színház tagja. Vass György a budapesti Újszínház színésze és a Neptun Brigád független társulat tagja pedig most kapcsolódott be az alkalmi társulat munkájába.

A(z) Manna Produkció előadása

Bemutató időpontja:

2014. július 26., Manna Produkció

Stáblista:

Szereplők

III. Richard (Gloster hercege)
George Clarence hercege
Lord Hastings
Sir William Catesby
Lady Anna (Edwárd walesi hercegnek, VI. Henrik király fiának özvegye)
Erzsébet királyné (IV. Edwárd felesége)

Alkotók

Vélemény:

2014 júl. 27. - 22:44:10
2014 júl. 27. - 22:44:10
A színészi játék nagyszerû volt, a többi része az elõadásnak nem gyõzött meg. Leginkább a helyszín, ha van egy ilyen gyönyörû környezet, azt templomromot miért csak háttérnek használják, vagy annak se? Miért nem ültettek be minket a romok alá , és játszottak ott? Így ültem a gagyi mûanyag székemen, és egy átlag kamaratermi arénaszínpadnál alig kaptam többet, plussz a hangoskodó családokat és kutyákat a kerítés túloldaláról.
A másik gondom az erõs meghúzás, szûk 80 percben lepöngetni a 3. Richárdot azért merész dolog, és mindenképpen sérül a szöveg. Oké, 4 szereplõvel így is bravúr, de hát ez nem cirkusz, sem S. Ö. R. A sok szereplõ, akirõl csak beszéltek, de nem jelent meg, zavarossá tette a sztorit. És a szereplõk hiánya miatt 1-1 fontos jelenetbõl nem derül ki, hogy az bizony nem 4szemközti párbeszéd, hanem nyilvános, nagy tömeg elõtti vita. Nagyon szövegcentrikus volt, kevés képet kaptunk, ez is megterhelõ. A csatajelenet kritikán aluli volt.
Láttam 4 nagyszerû, fiatal színészt (abból kettõrõl sajnos életemben nem hallottam) egy felejthetõ elõadásban remekül játszani.
Itt olvashatsz beszélgetést a rendezõvel:
http://www.zsambekinyariszinhaz.hu/?mode=szinhaz&sub=H&cikk_id=10187
És itt Szabó Erikával:
http://7ora7.hu/hirek/szabo-erika