28, 30, 34 vagyok, nincs férjem, volt férjem, nincs gyerekem, macskám van, kutyám van, hol tartok, hol kellene tartanom? Ráncos vagyok, kövér vagyok, sovány vagyok, a munkámnak élek, a családomnak élek, feláldoztam mindent, el kellett volna hagynom, miért hagytam el, most tartok a csúcsra, lecsúsztam mindenről… Személyiségünk alakulásában, életstratégiánk kialakításában, identifikációnkban meghatározó szerepe van a szocializációnk során a környezetünkből felénk áramló társadalmi elvárásoknak, valamint a média által sugallt nőideáloknak, viselkedés típusoknak, szerepeknek. A szociológia tudománya vizsgálja, hogy a médiában megjelenő, leegyszerűsített, sztereotip női karakterek miként hatnak a befogadókra, a női nézőkre, fogyasztókra, és mi módon befolyásolják őket. A média tükrözi az aktuális társadalmi attitűdöket és formálja is azokat, így a nőket a társadalmi nemi szerep sztereotípiáinak megfelelően ábrázolják: sikeres vállalkozó, gondos háziasszony, féltékeny szerető, örökfiatal szexszimbólum, független, empatikus entellektüel, díva, vamp, stb. szerepekben.
Sikerülhet-e megszabadulni a társadalmi konvencióknak való megfelelés terhétől, vagy elfogadva a kényszerpályát, a felkínált szerepekből választunk egyet magunknak?
Hozzászólások