Koruk etalonjai lettek, lázadók, kemények, tiszták, nyíltszívűek, jók.
Húsz év múlva jöttek a fiúk, és megnézték, mi maradt az évek romjain.
Mi magunk maradtunk!
Ezek a fiúk az arcunkba vágják: Kiégtünk, eladtuk, elkurvultuk magunkat!
Ők nem színház!
Mondják!
Ők nem színészek.
Mondják.
A gyermekeink!
(balog)
A Vatrotehna 2.0 az 1990 szeptemberében, a régi zágrábi Badel szeszfőzde területén készült Vatrotehna című előadás re/dekonstrukciója. A Montažstroj csoport első előadása már akkor feltett néhány, a horvát politikát és kultúrát érintő égető kérdést. A Vatrotehna 2.0 vállalja a hatalom és az erőszak mechanizmusainak leleplezését, Aiszkhülosz Leláncolt Prométeuszát alapul véve Borut Šeparović új rendezői olvasatában. Folytatja az alkalmazhatatlan demokrácia társadalmi struktúrái érvényességének fürkészését, rámutat a kapitalizmus bilincsében vergődő felégetett helyekre, az elmúlt 20 év, a politikai átmenet időszakának kudarcára. A Vatrotehna 2.0-ban 16-19 éves fiatalok szerepelnek, akik saját nemzedékük, identitásuk referenciapontjait keresik a színpadon és kutatják viszonyukat ahhoz a világhoz és időhöz, amelyben élnek. A Vatrotehna 2.0 a színpadi valóság pillanata. Készüljenek fel rá!
A Vatrotehna vállalat régen nemzetvédelmi hatalom volt. Civileknek és a vállalkozási szektornak nyújtott tűzvédelmi szolgáltatásokat az ex-jugoszláv térségben. Az 1990-ben készült előadás fő szponzoraként vált annak címadójává. A vállalat megszűnt, de a Montažstroj kitartott a cím mellett, mert a cég sorsa sajátos metaforaként tükrözi a háború révén bekövetkezett cégfelszámolások és csődök jellemző struktúráit.
A Montažstroj független művészeti csoportot 1989-ben alapította Borut Šeparović. A kezdetektől fontos célként határozták meg a színészek mentális és fizikai korlátainak tágítását, totális, több művészeti ág bevonásával készülő kortárs művek létrehozását. A 90-es években a Montažstroj nemzetközi ismertséget szerzett, számos díjuk a legsikeresebb horvát fizikai színházzá tette a csoportot. Sok nemzetközi fesztiválon, több mint 20 európai országban és az Egyesült Államokban is játszottak. Előadásaik igen sokszínűek tartalmilag, stílusban és színházi formájukat tekintve is, de közös jellemzője a Montažstroj darabjainak, hogy többnyire politikusak és kísérletezőek, igyekeznek feltárni az interdiszciplináris területeket. Alkotásaikra nagy hatást gyakoroltak a történelmi változások, az egykori Jugoszláviát szétrobbantó háború is, előadásaik alapanyaga - a mindennapi események - gyakran radikális módon jelennek meg a színpadon. A csoport először jár Magyarországon.
A(z) Szegedi Nemzeti Színház előadása
Hozzászólások