Színház

Woyzeck

előadás, 80 perc, magyar, 2015.

Értékelés:

2 szavazatból
Szerinted?

A Woyzeck valós eseményen alapul: 1821-ben, Lipcsében, Johann Christian Woyzeck borbély több késszúrással megölte barátnőjét - a korabeli közvéleményt évekig lázban tartotta a latolgatás, beszámítható-e vajon Woyzeck. Georg Büchner (1813-1837) mindössze három drámát írt élete 23 éve alatt. Ezek közül utolsó a Woyzeck, amelyen haláláig dolgozott, de már nem volt ideje véglegesíteni a dráma szerkezetét.

A szöveget először 1879-ben adták ki, ám viszonylag csekély visszhangot kiváltva. A darab iránt komolyabb érdeklődés csak az első világháború idején, az annak hatására fellobbanó művészeti élénkülés hatására támadt; akkor méltányolták először eredetiségét, sajátos, félelmetes, és teljesen egyedi nyelvi világát, szinte filmszerű jelenetezési technikáját, és a szereplők átütő, lemeztelenített ábrázolását.

A különös, látomásos szöveg a modern dráma élvonalába emeli a Woyzecket.

A(z) RS9 Színház előadása

Stáblista:

Hozzászólások

8/10
FElepHánt 2015 nov. 11. - 11:27:41 8/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

WOYZECK---Menszátor Héresz Attila---Auróra

Büchner töredékes remekmûve ezernyi változat után is minden lehetõséget megad az egyéni értelmezéshez. Menszátor Héresz Attila rendezése mind a négy emblematikus karaktert eredeti koncepcióval alkotja újjá.
A semmittevésbe belefásult Kapitány szivarrágó tunyasága mélyén elfojtott agresszió lapul. Both András moralizáló jóembersége egy ritka pillanatban bõdületes harci tirádába vált, világgá mennydörögve az Übermensch gyilkos hajlamait. Az alaptextust gazdagító vendégszöveg, az észrevétlenül illeszkedõ Pilinszky-idézetekkel együtt, adekvátan terjeszti ki a büch-
neri kontextust /dramaturg: Sediánszky Nóra/.
Dióssi Gábor kedélyes Doktora az embert kísérleti patkánynak tekintõ proto-Mengele. Dib-dáb lelkendezése a megtiport ember hallucinációiban a tudomány lehetséges forradalmát vizionalizálja, embertelen eleganciájához már csak egy kis Mozart-zene hiányzik.
Menszátor Héresz Attila pontosan koreografált, találóan stilizált gesztusokkal dolgozik, épp ezért feltûnõ egy hamis gyereksírás az ellenkezõ sarokból, vagy a kocsma-képben a vödörbe nyomott fej. Az a jó, ami puszta létével mindent kifejez, így a Tamburmajor, a fizikai valójában lenyûgözõ Tamburmajor, Bánóczy Zoltán. A villogó szemû nõk bálványának hódító izomzatát az átélés belsõ energiái is feszítik.
Woyzeck alakját nem kell kitalálni, szavai kifent pengeként hasítanak, Maday Gábor üveges tekintete, vonszolódó járása, semmibe veszõ, megtört tekintete mindent elmond a megalázottságba dermedt kisemberrõl. Kiszolgáltatott, kenyéradó elnyomói ellen lázadni nem lehet, csak az egyetlen neki alárendelt nõn állhat bosszút, ami egyben az önfeladást jelenti.
Egyetlen támasza Bakonyi Alexa észrevétlenül surranó õrangyala, kinek éneke oldja a sûrüsödõ atmoszférát, fújtató harmonikája hörgi a haldoklók utolsó leheletét. Megfoghatatlan szuggesztivitású Tánczos Adrienn Mari-ja, csak áll némán a falnál, mégis megkerülhetetlenül észreveteti magát. "Most már mindegy"-mosolya, atavisztikus szempárja, tompán
sistergõ szavai túlvilági aurával övezik extrém figuráját.
Menszátor Héresz Attila óvatos léptekkel építi a cselekményt, a szemlélõdõ együttérzés fokról-fokra változik feszült érdeklõdéssé, a baljós intrikát oldó hatalmas hahota-jelenet a párhuzamosan futó szeretkezéssel és a kontrasztként csillapító ének után, Woyzeck égnek meredõ gyilkos pengéje köré rogynak a kínzók: katartikus csúcspont! Ritka módon az elõadás igazságot oszt: míg Woyzeck vízbe fullad, a Kapitány és a Doktor alkoholba, a délceg csábító mérgezett halálba. Nem szólal meg az Alban Berg-i Gyermekek kara, ám a kis fattyú-poronty valahol fel fog nõni...