Hiánypótló osztálytermi előadást készített a CSIP

Hiánypótló osztálytermi előadást készített nemzetközi kitekintéssel a ROHU-Interreg pályázat keretében a CSIP. A Romankovics Eda által írt Trigonometria az első szerelemről, a barátságról szól, de legfőképp arról szeretne együtt gondolkodni a kamaszokkal, hogy mitől lesz igazi egy kapcsolat, akár a barátságban, akár egy romantikus találkozásban.

Az előadás két város, két színházának három társulatával készül el: egyrészt a Csokonai Színházban, másrészt a Szatmárnémeti Északi Színház magyar és román társulatával is.

A szerelmi háromszög két lányszereplője, Lilla és Blanka nyolcadikosok, ötéves koruk óta legjobb barátnők. Lilla szerelmes Salamonba. Salamon már gimnazista, és igen népszerű a lányok körében. A lányok iskolájában pénteken bulit rendeznek. A bulin történtek átrajzolják a fiatalok közötti viszonyokat.

Forrás: Csokonai Színház

 

Az osztálytermi előadás közös gondolkodásra hívja a fiatalokat, hogy a színház nyelvén keresztül körbejárják azokat a dilemmákat, problémákat, helyzeteket, amelyeket történet szereplői végigélnek. Rengeteg mintával találkoznak, de nincsenek platformok, fórumok, hogy kérdéseikről érdemben beszéljenek, gondolkodjanak. Bár a Verona 1301, a Csokonai Színház első tantermi előadása már érintette a szerelem témáját, először a Trigonometriában kerül fókuszba. A darab szerzőjét, Romankovics Edát és a rendező, Madák Zsuzsannát már a Para bemutatója óta foglalkoztatja, hogyan lehetne a kamaszszerelemről érvényes előadást készíteni. „Lépten-nyomon találkozunk legyártott, kozmetikázott mintákkal, hogy hogyan kell randizni, milyen egy tökéletes randi, milyen a tökéletes első csók, milyen egy tökéletes párkapcsolat, ezért fontosnak tartottam, hogy a témáról előadást készítsünk.

A fókuszunkban az igaziság áll, illetve a kérdés, hogy hogyan bánunk egymással.

Úgy érzem hiánypótló egy ilyen előadás, hiszen nem igazán jelenik meg a téma hazai színpadokon” – meséli az előadás születéséről Madák Zsuzsanna.

Forrás: Csokonai Színház

 

Hozzátette azt is, hogy mivel az előadás bensőséges, intim helyzetekben szólítja meg a résztvevő diákokat, hogy együtt alkossanak meg egy-egy jelenetet, igyekeznek nagyon érzékenyen viszonyulni hozzájuk: sokat tréningeztek és beszélgettek a színészekkel arról, hogyan vezessék az interaktív részeket. A színészek kiscsoportokban ötletelnek a fiatalokkal majd a kapott útmutatások alapján eljátsszák a jeleneteket. „Nagyon helyes volt látni, ahogy fiatal srácok rendezik a randit: mi történjen, hogyan történjen, milyen apró ajándékot vigyen Salamon a lánynak, hogyan izgul előtte, és nagyon helyesek akkor is, amikor megválaszthatják, hogy melyik karakter zárómonológját írják meg. Nagyon érzéki, finom élmények értek a résztvevők által. Szerintem az első szerelem most is olyan, mint az én kamaszkoromban, csak a körítés más. Mi is faltuk a szerelemmel, szexualitással kapcsolatos tartalmakat, mi a Bravo Magazin Szerelem, szex, gyengédség rovatát vártuk hétről-hétre, azonban a mai fiataloknak nem kell várniuk, minden szűretlenül elérhető számukra.

Rengeteg mintával találkoznak, de nincsenek platformok, fórumok, hogy kérdéseikről érdemben beszéljenek, gondolkodjanak.

A Csokonai Színház társulata és a Szatmárnémeti Északi Színház magyar társulata már bemutatta a Trigonometriát. A két csapat felváltva, Debrecenben és Szatmárnémetiben együtt próbált. A román társulattal is hamarosan elkezdődik a munka. Madák Zsuzsanna számára egyedi színházi tapasztalat, hogy ugyanazt a darabot kis szünetetekkel három társulattal rendezheti meg. "Eddig is nagyon izgalmas volt megtapasztani a két csapat együttes munkáját, mert két külön előadás jött létre, és teljesen máshogy működik az egyik csapat, mint a másik:

máshogy játsszák a szerepeket, ezért máshogy érnek össze a karakterek a történet során, más a két előadás levegője, kicsit a stílusa is

Ez nem egy elterjedt munkamódszer. Igazán hálás vagyok, hogy megtapasztalhattam, mert sok öröm volt benne.”

A Trigonometria osztálytermi komplex színházi nevelési előadás az Interreg V-A Románia- Magyarország Együttműködési Program keretein belül megvalósuló, a „Román-magyar határon átnyúló képzési központ és értéktár a kulturális és történelmi örökség számára” (ROHU-446) elnevezésű projekt részeként valósul meg a Csokonai Színház szervezésében. Célkorosztály: 7-9. évfolyam.

További infókat erre találtok!