5 ok, amiért imádjuk, és 5 ok, amiért nem szeretjük Ötvös Csöpit

Ötvös Csöpi és Kardos doktor kettőse mind a mai napig meg tud nevettetni minket. A retró balatoni krimikben számos emlékezetes poén van, és csakis ezekből tudhatjuk meg, milyen egy autós üldözés Ladával, a Balaton északi partján. De miért szeretjük, és miért idegesítenek bennünket ezek a filmek?

Amiért imádjuk:

1. Maga Bujtor István. Szakállával, magas termetével hihetetlenül szeretnivaló karakter volt, és ez már az Ötvös Csöpi-filmek előtt kiderült olyan filmszerepeiből, mint a Sándor Mátyás, Talpuk alatt fütyül a szél, vagy a Barátom Bonca (hogy olyanokat említsünk, amiket már gyerekfejjel is megnéztünk). Persze ezeken kívül rengeteg filmben szerepelt egészen a 60-as évektől, de sokáig nem viselt szakállt, és ez karakterét is meghatározta.

2. A főszereplő Bujtoron kívül az Ötvös Csöpi-filmek elkényeztetnek minket a remekebbnél remekebb magyar (és helyenként külföldi) színészekkel. Kern András nevét talán nem is kell emlegetni, de a rendőrök között ott van Zenthe Ferenc, Avar István és Bodrogi Gyula. A rossz fiúk és rossz lányok között Koncz Gábor, Kovács István, Sunyovszky Szilvia, Gór Nagy Mária. Rajtuk kívül pedig Kállay Ilona, Hernádi Judit, Hollósi Frigyes, Benedek Miklós, Temessy Hédi és még nagyon sokan mások.

3. A balatoni helyszín jó alkalom arra, hogy rengeteg jó csaj tűnjön fel a képeken, lehetőleg fürdőruhában. És persze az éjszakai élet nem is lehetne teljes, ha a Marina bárban nem Medveczky Ilona lépne fel, szintén nem sok ruházatban.

4. Matula bácsi. Az, hogy Bánhidi László szerepet kapott ezekben a filmekben, és ráadásul nemcsak egy-két képkocka erejéig, szintén szívünkhöz közelállóvá teszi a sorozatot.

5. A retró Balaton! A 80-as évek Balatonját, annak minden bosszantó és szerethető jellemzőjével együtt, ezek a filmek őrizték meg az utókornak a legjobban.

És 5 ok, ami miatt idegesítőek az Ötvös Csöpi-filmek:

1. Bevallottan koppintás az egész ötlet. Noha a magyar filmkészítésben hatalmas hagyománya van a vígjátékoknak (kezdve Kabos Gyulától), Bujtor István mégis egy olasz mintát vett át, miután Bud Spencer egy személyes találkozás alkalmával elmondta neki, mitől működnek a Piedone-filmek.

2. Csakhogy az olasz 80-as évek nem ugyanaz, mint a magyar 80-as évek. A korabeli Balaton a dollárboltokkal, Marina bárral, rongyrázással nem ugyanaz, mint Rizzo felügyelő Nápolya.

3. Eleve ez a Balatonon vitorlázgató magyar rendőr egy teljesen képtelen, nemlétező állatfajta. Piedonéban pont az a jó, hogy következetesen hozza a csóró zsaru figuráját, míg Ötvös Csöpi olyan, mint egy színházi évad végén nyaraló, vitorlázó, piálgató színész.

4. Az akkori magyar filmgyártásban a krimi mostoha és necces műfaj volt, hiszen a szocialista társadalomban hogyan is létezhetne bűnözés. A korabeli krimikben többnyire igyekeztek vagy külföldi bűnbandákat, vagy külföldre szökött magyarokat állítani a bűnözők szerepébe. Így volt ez a Pogány Madonnában és a Csak semmi pánikban is, amelyek így tipikus szocialista krimik voltak.

5. Lazán összedobott forgatókönyv. Noha a Piedone-filmek gépezete minden blődségük ellenére egész profin megírt forgatókönyvek alapján kattog előre, addig az Ötvös Csöpi-filmek történetvezetése nagyokat döccen, és időnként kihagy a motor.