Ahhoz, hogy kultikussá váljon egy figura, elég pár másodperc is. Mutatjuk a példákat.
Elég sűrűn előfordul, hogy egy-egy mellékszereplő rövid idő alatt is a legtöbbet hozza ki a szerepből. Foglalkoztunk már a témával korábban is, itt és itt, de a sor végtelenségig folytatható.
Van olyan, hogy Jack Nicholson vagy Leonardo DiCaprio a film főszereplője, de mégsem őket szoktuk felemlegetni a mű kapcsán. Íme 9 olyan mellékszereplő, aki csak pár percet kapott, de abból a legtöbbet hozta ki!
Még több lopás
Jesus – A nagy Lebowski (1998)
A Coen fivérek mesterei az emlékezetes epizódszereplők megteremtésének, gondoljunk csak Marge férjére, a jóságos Norm Gundersonra a Fargóból vagy a Nem vénnek való vidék boltosára, aki tökéletesen rémül halálra az érmét dobáló Anton Chigurh-től. És ilyen a John Turturro által alakított Jesus Quintana is A nagy Lebowskiban. Ő az excentrikus rivális bowlingozó, akivel Töki, Walter és Donny szembekerül az egyik bajnoki mérkőzésen.
Jesus abszurd módon figyelemfelkeltő, és pont ez a vicces a karakterében, illetve hogy túl komolyan veszi a bowlingot, és ez teszi őt Walter tökéletes ellenpólusává.
A cápa – A cápa (1975)
Jól dokumentált tény, hogy Steven Spielbergnek és a produkciós csapatnak komoly problémái voltak a mechanikus cápával, és emiatt arra kényszerültek, hogy a tervezettnél kevesebbet mutassák. Ez végül sokkal fenyegetőbbé tette a jószágot, és így még rémisztőbb hatást keltett, amikor nagy fekete szemei végre a felszínre emelkedtek. A film első cápatámadásainál az áldozatokon van a fókusz, nem pedig a szörnyön, ami azt az érzést kelti, hogy valami túlvilági fenyegetés leselkedik az óceán mélyéről.
Sok nagyszerű horrorfilm használja ugyanezt a trükköt. Az Alien például azért működik olyan jól, mert a xenomorf a játékidő nagy részében a Nostromo árnyai közt rejtőzik. A cápa még félelmetesebbnek tünteti fel a címszereplőt, mint amilyen a valóságban, így amikor végül megtámadja a főszereplőket a halászhajójukon, úgy tűnik, mintha egy démon érkezett volna meg a pokolból, hogy magával rántsa őket.
Ifj. Indiana Jones - Indiana Jones és az utolsó kereszteslovag (1989)
Bár papíron ugyanaz a karakter, mint akit Harrison Ford alakít, Az utolsó kereszteslovag elején látható fiatal Indiana Jonesnak (River Phoenix) saját története van. Indy harmadik kalandjának bevezetője úgy bontakozik ki, mint egy kisfilm. Fontosabb és érdekesebb háttértörténetet ad a karakterről ez a pár perc, mint amennyire egy komplett előzményfilm képes lett volna, és mindezt úgy teszi, hogy közben kapunk egy izgalmas kalandot is ellopott ereklyével, kapzsi felfedezőkkel és egy halálos állatokkal teli vonattal.
Az elveszett frigyláda fosztogatóinak féktelen szórakozása és A végzet temploma sötétsége után Az utolsó kereszteslovag Indiana Jones örökségéről szól. Újra találkozik az apjával, de kapcsolatuk mélységét a nyitójelenet adja, amelyben a fiatal Indy elindul első útjára.
Fekete Lovag - Gyalog galopp (1975)
Mint minden Monty Python-film és sorozatepizód, a Gyalog galopp is tele van bizarr karakterekkel, akik csak egy-egy jelenetben tűnnek fel. Tim, a varázsló, a Történész, a gyilkos nyúl vagy a „Ni”-t mondó lovagok mindannyian szavatolják a mulatságos pillanatokat, de egyikük sem lett olyan kultikus figura, mint a Fekete Lovag, aki elzárja az erdőn át vezető utat, és kihív minden utazót, aki el mer haladni mellette.
A Fekete Lovagnak csak egyetlen tulajdonsága van – hogy nem hajlandó beismerni a vereséget, még akkor sem, amikor a végtagjait egytől egyig levágják –, de ő a film legemlékezetesebb mellékszereplője, és egyben szimbóluma is egy embertípusnak. Van valami tragikomikus egy olyan emberben, aki képtelen elismerni a vereséget, és a jelenetet még viccesebbé teszi, hogy a feladata teljesen értelmetlennek tűnik.
Einstein - Oppenheimer (2023)
Nolan Oscar-díjas filmjének Cillian Murphy a sztárja, de az Oppenheimer tele van rajta kívül is számtalan kiváló alakítással. Ki lehetne még emelni Gary Oldmant is, aki remek Truman elnök, pedig csak egy jelenet jut neki, de Tom Conti a még kisebb mellékszerepben talán még emlékezetesebb.
Ő alakítja Albert Einsteint, aki a régi gondolkodásmódot képviseli Oppenheimer számára. Ő teremtette meg az alapokat Oppenheimer kvantumfizikai kutatásainak nagy részéhez, de a Murphy karaktere úgy érzi, Einstein már a múlt embere. Rövid beszélgetésük a tónál, a fináléban mégis kulcsfontosságú, mert bepillantást enged Oppenheimer lelkiismeretébe.
Casey Becker – Sikoly (1996)
Drew Barrymore csak a Sikoly nyitójelenetében tűnik fel, de ő indította el a franchise egyik legkedveltebb hagyományát. A Szellempofával folytatott telefonbeszélgetése egy tökéletes kisfilm, amely megadja az egész film alaphangját. Eleinte úgy tűnik, hogy ő a főszereplő, így az, hogy ilyen gyorsan megölik, hozzájárul ahhoz a rémisztő érzéshez, hogy senki sincs biztonságban.
Bár minden Sikoly-film megismételte azt a trükköt, hogy a sztori egy borzalmas gyilkossággal kezdődik, Barrymore jelenete a legikonikusabb és legerősebb. Természetesen a későbbi Sikoly-filmek eleve nem tudták volna újrateremteni a meglepetésfaktort, de Barrymore alakítása is fontos. Természetes módon lép át az unalomból a kíváncsiságba, végül pedig a félelembe. A film hátralévő része Casey Becker haláláról szól, és Barrymore gondoskodik arról, hogy a közönség ne tudja elfelejteni.
Via: Screenrant