Akár szerette, akár gyűlölte tizenévesen az ember az iskolát, utólag úgyis megszépülnek azok az évek. A végén pedig az ember azon kapja magát, hogy felnőtt fejjel boldogan nosztalgiázva nézi a Spinédzsereket vagy a Nevetséges Napóleont.
Tökéletlen idők (Dazed and Confused, 1993)
A kicsit idétlen magyar cím ellenére ez egy tökéletesen eltalált gimis film Richard Linklatertől, amiben többnyire nem igazán történik semmi. A nyári szünet elején járunk a hetvenes években, amikor az amerikai tizenévesek bevágják magukat az autójukba, és céltalanul furikáznak, amíg mindenki egy nagy szabadtéri házibuliban verődik össze, ahol Milla Jovovich-csal szívják a füvet. Ennek ellenére Tarantino szerint ez minden idők egyik legjobb filmje, és utólag vicces látni Ben Afflecket az újoncokat szívató nagyarcú köcsög szerepében, Matthew McConaughey pedig az a fazon, aki ugyan már évek óta végzett, de a kedvenc foglalkozása még mindig a friss elsős lányok levadászása.
Könnyű nőcske (Easy A, 2010)
Ki gondolta volna a Könnyű nőcske után, hogy Emma Stone kicsivel később a világ legjobban fizetett színésznőjévé növi ki magát? Pedig már itt is megmutatta, hogy nemcsak szép és tehetséges, de van benne valami több ennél. Egy Golden Globe-jelölést be is zsebelt a vígjátékért, amiben azzal emelkedik ki gimiben a szürke tömegből, hogy kuponokért és pénzért cserébe úgy tesz, mintha elvenné a srácok szüzességét.
Holt költők társasága (Dead Poets Society, 1989)
Robin Williamset ritkán láttuk komoly szerepben, de ebben az elitközépiskolában játszódó drámában is formabontó figurát játszott. Egy olyan irodalomtanárt, aki szembement a szokásokkal, és rendhagyó oktatási módszereivel életeket változtatott meg. Bár kevesen járnak elitiskolába, a maga lázadó korszakán a legtöbb gimnazista túlesik, amikor még benne van a világmegváltó lendület.
Spinédzserek (Clueless, 1995)
Alicia Silverstone a kilencvenes években a gimis lány megtestesítője volt, miután zabolázatlan tiniként készítette ki a férfiakat az Aerosmith klipjeiben. A rémes magyar címmel megvert Spinédzserekben egy Jane Austen karakter modernizált változatát játssza citromsárga kockás rakott szoknyában, és bár elkényeztetett, öntudatos, és művészi szintre fejlesztette az öltözködést, kiderül, hogy egyáltalán nem ostoba. Ahogy a Spinédzserek is több egy bugyuta vígjátéknál. Ráadásul ez az a film, amivel a tizenéves Brittany Murphy berobbant a köztudatba.
Okostojás (Rushmore, 1998)
Szintén elitintézményben játszódik, de egészen más hangvételű Wes Anderson gimis filmje, amiben a nagyon fiatal Jason Schwartzman az iskola legrosszabb és egyben legkülönlegesebb diákja. Miután segítséget kér az unatkozó pénzes acélmágnást játszó Bill Murray-től, a két fura figura összebarátkozik, de nem sokkal később egy szerelmi ügy miatt halálos ellenségekké válnak, és ez különféle vicces helyzeteket szül. Ez A Grand Budapest Hotellel befutott Wes Anderson első filmje, ami magán viseli a csak rá jellemző stíluselemeket.
Nevetséges Napóleon (Napoleon Dynamite, 2004)
A gimis filmek főszereplői nemcsak az osztály nagymenői lehetnek, ellenkezőleg, a számkivetettek sorsa is mindig sok izgalmat tartogat. A Nevetséges Napóleonnak már a főcíme is zseniális a ketchupból, mustárból és majonézből kiírt stábnevekkel, és annyira szerethetően mutatja be egy vidéki suli hétköznapjait, és a szerencsétlen, mégis imádnivaló főszereplő különleges életét, hogy idővel kultfilmmé nőtte ki magát.
Kockázatos üzlet (Risky Business, 1983)
Ha elmennek otthonról a szülők, eljön az igazi szabadság ideje. Ilyenkor valaki házibulit rendez, valaki kuplerájt nyit a szülei házában. A fiatal Tom Cruise a híres és félelmetesen dinamikus alsónadrágos tánca után az utóbbi utat választja, hogy pénzhez jusson, és a terv nagyszerűen működik. Csakhogy épp ekkor érkezik a házhoz a Princeton egyetem kiküldött embere, hogy megejtse a felvételi beszélgetést a tehetséges és ambiciózus fiatallal.