A legmeghatóbb karácsonyi reklámok, amiktől tutira bekönnyezel

A karácsonyi időszak mindig elhozza azokat a szívfacsaró reklámokat, amik elfeledtetik az emberrel, hogy mocskos multik profitorientált marketinggépezete manipulálja éppen az agyunkat, hogy kötelezzük el magunkat a márka mellett és vásároljunk, fogyasszunk, ahogy azt egy rendes kapitalista világban illik.

Érdekes módon minden évben nagyjából ugyanaz a néhány brand tudja megolvasztani az emberek szívét az ünnepek alatt. Talán ez összefüggésben van azzal is, hogy ezeknél a cégeknél allkoláódhat a legtöbb profit, így ezeknél a cégeknél jut pénz tisztességes marketingre, de nem csak ötlet, hanem kivitelezés szinten is. Ezek a telekommunikációs cégek, a Coca Cola és az Unicum.

2021-ben a Telekom Koltai Róberttel készített egy reklámfilmet, aminek az volt az üzenete, hogy minden törődéssel többek leszünk.  A történet egy kisfiút látunk, akinek nem számít semmi, csak az, hogy NAGY ajándékot kapjon. A végén persze kiderül, hogy a kissé csalódott nagypapát alakító Koltai Róbert kapja a legnagyobb ajándékot, egy ölelést az unokájától.

Ehhez hasonlót alkotott még egy évvel korábban egy holland gyógyszertár, amiben egy nagypapa elkezd egy kettlebell súlyzóval egy mozdulatsort ismételni. Mint kiderül azért, hogy karácsonykor fel tudja emelni unokáját, hogy az fel tudja rakni a csúcsdíszt a fára.

Az Edeka nevű német cég megcsinálta minden idők leghatásvadászabb karácsonyi reklámját. A történet főhőse egy idős bácsi, akinek a gyerekei már az ország távoli pontjain élnek, így nem olyan egyszerű nekik összeegyeztetni azt, hogy egyszerre legyenek egy helyen, még karácsonykor sem. Mindenkinek megvan a maga dolga, gondja, fontos munkaköri beosztása stb. Ezek a már felnőtt gyerekek kapnak egy gyászjelentést, hogy apjuk meghalt, így elmennek a lakására. A csattanó, hogy az öreg ott várja őket. Szomorú üzenet, hogy egy idős embernek meg kell játszania a saját halálát, hogy a tulajdon gyerekei meglátogassák, de a sírás garantált.

Ehhez hasonlót csinált 2021 karácsonyán a Vodafone, amikor elkezdte vetíteni a Törjük meg a csendet című filmjét. Akinek ettől nem párásodik be a szeme, az nem is ember.

Ezen a vonalon maradva itt egy kevésbé ismert reklám, amit a Müpának köszönhetünk. Itt is egy magányos idős ember van a főszerepben. Több nem is kell az instant síráshoz. Illetve dehogynem: egy cuki kislány, aki nem hagyja, hogy a néni egyedül legyen.

És bár sokaknak nagyon tetszik a 2023-as Vodafone-reklám Bodrogi Gyuszi bácsival és Szilágyi Tiborral, amiben lényegében újra lett gondolva A szomszéd nője mindig zöldebb, és kétségtelen, hogy van benne valami szerethető, de nem olyan megható, mint az előző években ránk mért könnyfakasztó marketingcsapások.

Ezzel szemben a Telekom megmaradt az öregember vonalon, de úgy, hogy közben a fiatal felnőtteknek szól ki. Igaz, hogy az O Tannenbaum magyar átiratának átköltése elég erőltetett, és szótagszám megtartása érdekében borzasztóan megerőszakolt rímeket tartalmaz, de az üzenet ott van és kíméletlenül beviszi a lelki gyomrost.

2019-ben még csak a spájzban kuksolt a világjárvány, nem volt még sehol az ukrán háború, de volt a levegőben valami állandósult nyomasztó hangulat. Ezt próbálta feloldani annak idején a Telenor egy nagyon egyszerű karácsonyi kampánnyal, aminek az volt az üzenete, hogy engedjük el a tökéletességet, ne ragaszkodjunk az egyenes karácsonyfához, a nem megrepedt bejglihez, csak legyünk együtt azokkal, akiket szeretünk.

Aztán van itt ez a Coca Cola-reklám, amit megint nem kell túlmagyarázni. Egy apuka kalandját mutatja be, aki csak el akarja juttatni kislánya levelét a Mikulásnak az Északi-sarkra. El lehet képzelni a csattanót.

Az a csattanó, hogy nem látod a Mikulást a végén, mert annyira sírsz. 

És végül az Unicum is megjelent a mezőnyben egy elég erős versenyzővel. Haumann Mátét és Haumann Pétert látjuk együtt lékhorgászai és a kandalló mellett koccintani. A szép felvételek üzenete, hogy ha sikerült becsapni az agyunkat azzal, hogy az Unicum finom, akkor az is menni fog, hogy minden csepp unikumban van egy kis otthon. A piálás összeköt, felhozza a régi emlékeket, a családdal töltött időket. Ha ki akarnánk forgatni a szirupos film üzenetét, akkor akár azt is mondhatnánk, hogy szesz nélkül nem lehet kibírni a karácsonyt, de nyilván erről szó sincs. Itt csak minden porcikájából melegséget és békét árasztó Haumann Péter van, akivel tényleg vígan unikumozna az ember.