De ki a bolond?

  • - sam - / PORT.hu

Egy 1942-es Latabár Kálmán film újrafeldolgozásáról van szó, melyben egy félreértés miatt két embert összekevernek. Ez indítja el a lavinát, melyben csak az a kérdéses, hogy ki is az a bolond, aki ugye egyből százat csinál.

Gáspár Sándor által alakított Döme/Norbert páros kilőve, hiszen ők talán az egyetlenek, akik nem bolondok. Jó, a félreértés tényleg tőlük ered, de vajmi keveset tehetnek róla és valójában a helyzet válik bolonddá, nem ők. Akkor biztosan a bolond férfi - vagyis Bezerédi Zoltán -, aki orvosnak, nőgyógyász-pszichológusnak adva ki magát a villában kattan be véglegesen. Ám ő sem lehet az ominózus bolond, mert ő nem kiváltója vagy okozója a történetnek, inkább csak elszenvedője, hiszen a történet végén őt a diliház várja. Gesztesi Ricsije nem bolond. Bár lehetne az, hiszen a főnök csajának a szeretője, aki szintén nem bolond. Oroszlán Szonja Vivije kicsit flúgos ez nem vitás, de az elméjével semmi gond. Bár... azt a karfiolos, répás löttyöt csak erőszakkal lehetne lenyomni bárkinek a torkán, de az egészséges életmódos zsírszegény táplálkozás még nem érdemli meg, hogy ilyen kemény jelzővel illessék. Szabó Győző alakította fagyiskocsis Béci mind közül messze a legnormálisabb, már abban az értelemben, hogy csak az asszonytól van félnivalója. Annál jelentéktelenebb figura ő, minthogy az alvilág felfigyeljen rá, vagy hogy értelmi szerzője jegyen bárminek. Ullmann Mónika halott nője inkább csak ostoba, szerepe szerint egy egyszerű liba, akiről azt hiszik, hogy meghalt, de mindig feltámad. Ő az, aki először összekeveri a gazdag maffia kapcsolatairól hírhedt gengszterfőnököt az ártalmatlan házasságközvetítővel, de hogy bolond lenne, a túlzás. Kapa-Pepe bolond páros, ez nem vitás. Ukránnak ugyanolyan viccesek, mint Jancsó bohócainak, de ők alapból lököttek, ráadásul csak igazodnak a közeghez, lavinaindításról tehát az ő esetükben sem lehet szó. Badár szintúgy lökött, mind közül a legflúgosabb, bár érteni nem nagyon lehet azt, amit beszél, már a fizimiskája is vicces. Kínai maffiavezért alakit, akinek leghőbb vágya három konténer orkánkabát, amit ki sem tud rendesen ejteni. A történet szempontjából mégsem ő a keresett bolond. Akkor vajon ki?

Jó válasz nincs a kérdésre. Kicsit mindannyian azok, a sajátos szokásaikkal, az életből származó komikus és lehetetlen szituációk miatt. Bár a burleszk betétekben - bármennyire is azt gondolták az alkotók - nem túl viccesek. Kihagyható lett volna az a pár jelenet, már csak azért is mert, szerkezetileg nem illik a filmbe. Azt, hogy miért kell egy egykor sikeres fehértelefonos filmet újra leforgatni, átértelmezés nélkül, az továbbra is kérdés marad. Egy roppant viccesnek gondolt alkotásnak szánták ezt a filmet, hogy ez mennyire sikerült? Azt döntse el a film közönsége.