Van olyan, hogy nem megy át az üzenet - de olyan is van, hogy magával az üzenettel van a gond!
Az még nem baj, ha egy reklám kapcsán vita alakul ki, ha ellentmondásosra sikerül az üzenet, az viszont már probléma, ha csak panasz érkezik. Ez történt az alábbi esetekben, és nem az útjukat kereső új cégekről, hanem óriásvállalatokról van szó - ahogy azt a MediaFuture összeszedte.
A Jaguar formabontóan visszás próbálkozása
A Jaguar tavaly megjelent, egyszerre retro és futurisztikus reklámjával a 2026-ban érkező elektromos autóját szerette volna beharangozni – nem sok sikerrel. A YouTube-ra feltöltött videó alatt többek között olyan hozzászólások olvashatók, hogy az egyetlen bátor döntés a brand részéről az volt, hogy bekapcsolva hagyta a kommentszekciót. A reklámban még csak egy autót sem látunk, viszont rendkívül rikító karaktereket szerepeltetnek benne. A Jaguar nyilván be akarta bizonyítani, hogy kész kitörni abból a skatulyából, amelybe autómárkaként kerültek, de ezzel teljesen szembementek a márka eddigi arculatával, filozófiájával és gyakorlatilag mindennel, amit eddig képviseltek – jó eséllyel nem szereztek új vásárlókat, viszont már azelőtt elidegenítették az eredeti célközönséget, hogy bármit a piacra dobtak volna.
A Google hátraarcot vett
Nagy felháborodással járt a Google 2024-es párizsi olimpia idején futó hirdetése, amelyben a Gemini nevezetű mesterséges intelligenciájukat akarták reklámozni, ám aknamezőre tévedtek. A Dear Sydney, azaz Kedves Sydney című kampányban azt mutatták be, hogyan segített a Gemini egy szívhez szóló üzenetet írni egy kislánynak, amit a példaképének, Sydney Michelle McLaughlin-Levrone amerikai gátfutónak szeretne elküldeni. A Gemini végre is hajtotta a feladatot, de a reklámmal ellentétes hatást értek el. A legtöbben azt szűrték le, hogy a Google aláássa a valódi emberi kreativitást, és túlságosan piedesztálra emeli a még továbbra is csak fejlődő fázisban lévő mesterséges intelligenciát. Sőt, voltak, akik azzal érveltek, hogy a gyerekeknek előbb meg kéne tanulniuk írni, mielőtt egy efféle szoftverrel kísérletezgetnek. A közfelháborodás egyébként végül akkora méretű volt, hogy a vállalat ki is vonta a forgalomból a reklámot. Bár a YouTube-on még elérhető, de kikapcsolták alatta a kommentelési lehetőséget, ami már önmagában elég beszédes.
Túlzásba vitte az Apple
A Google-höz hasonló felismerésre jutott a 2024-es év első szakaszában az Apple is, miután a legújabb iPad Pro készülékük reklámozására indítottak egy kampányt – és ők is túllőttek a célon. A Crush! névre keresztelt reklámban egy présbe helyeztek különböző hangszereket, könyveket, játékgépeket, festékeket, és egyéb, hobbikhoz kapcsolódó tárgyakat, amelyeket mind összenyomtak, majd a présből a valaha készült legvékonyabb iPad Prót vették ki. Az üzenet félrement: nem az jött át, hogy valami új születik, hanem az, hogy ehhez elpusztítanak minden régi értéket. Ráadásul ki fog iPadet venni azért, mert hegedülni szeretne?
Elmaradt a Coca Cola szívmelengetése
A karácsonyi időszak kezdetét minden évben a Coca-Cola ünnepi reklámjának a megjelenése jelenti. A cég tavaly először fordult a mesterséges intelligenciához, így az egész reklámot, ahogy a bal alsó sarokban azt fel is tüntették, az AI generálta. Csakhogy az AI mindössze azt generálta, amit eddig is láttunk, semmi újat, de akkor meg minek? A The Holiday Magic is coming, azaz Jönnek az ünnepek nevet kapó kampánnyal szemben többek között azt hozták fel a marketingszakértők, hogy a Coca-Cola más reklámjaival ellentétben túl személytelenre sikeredett, hiányzik belőle a varázslat. A reklám alá érkező hozzászólások is a YouTube-on csalódásként írják le a látottakat, teljesen természetellenesnek nevezve a reklámot, és javasolva a cégnek, hogy inkább vegyenek fel animátorokat. Akadt, aki azt állította, miután látta a hirdetést, inkább Pepsit vett.
Forrás: MediaFuture